Christian Christensens år i BDC

0
206

En av förarna som fick chansen att prova den engelska driftingscenen i år var Christian Christensen från Danmark. Läs om hans upplevelser och hur han upplevde British Drift Championship.

 

Foto: Beasy Media

Christian har under detta året deltagit i alla fem eventen i British Drift Championship. Flera av oss har sett kval och tävlingarna på livestream.

Hur var det och vad lärde du dig?
-När jag blev inbjuden att tävla i BDC var min första tanke bara att det var coolt och att det skulle bli en utmaning med allt resande etc men det blev inte så illa som jag trodde. Däremot tänkte jag inte på att det var ett land jag aldrig besökt förut och att serien hade en helt annan körstil, bedömning och annorlunda banor än vad jag var van vid i Skandinavien.

Foto: Beasy Media

BDC har mindre banor, mer tekniska och som är mer fokus på linje än vad jag någonsin upplevt tidigare. Det är extremt professionellt, med tightare battles där man ligger mycket närmare och körningen är mer konkurrenskraftig. Mina tidigare erfarenheter varifrån bland annat Sturup Raceway och Rudskogen där det handlar om rök, mycket vinkel, hastighet och stil.

Att köra i BDC var både en stor utmaning för mig och min medverkan medförde också en stor frisk fläkt i BDC, med ett riktigt extrem motorstark bil. Även att jag kommer in från ett annat land och hade en annan byggstil och körstil.

Jag har lärt mig mycket under detta året och även om jag inte lyckades särskilt bra så ångrar jag inte mitt val att köra BDC. Jag har förbättrat min körning mer i år än jag har gjorde under de senaste åren. Dessutom har jag förbättrat mina sociala mediekanaler mer än någonsin, reste i Skandinavien, England och till och med Skottland med min familj och vänner samt fått många nya vänner över hela världen.

Foto: Beasy Media

Det var det första tävlingsåret i Miatan och jag blev övertygad om hur bra den fungerade, och hur konsekvent drivrutinen har varit med hög effekt och med mycket få små problem. Miatan är en riktig rökmaskin.

En av de svåra delarna inför säsongen var återigen att få ihop sponsorer, partners och support som behövdes för att göra det här äventyret. Drifting i Danmark är så litet och allmänt missförstått som sport, då bli det svårt att övertyga någon att stödja och tror på dig. Jag var verkligen lyckligt lottad som hittade några, men det är alltid hårt jobb.

Christian tillägger “Det är egentligen en fantastisk chans för ett företag att få synas både på bilen, i depån och med delar på alla event i BDC.”

En del danska förare valde att delta i DMEC. Känner du att du gjorde rätt val att köra BDC?
-Jag anser att BDC har en bättre potential, det är lika konkurrenskraftigt och det är mindre resor, troligtvis också lite billigare. Jag gillar mästerskapet och med den nya ägaren så kan jag se det expandera ännu mer, att vara mer konkurrenskraftig till IDC och DMEC etc.

Foto: Scandinavian Street Rebels

Din galna Miata är till försäljning, men du har redan köpt en ny chassi och började bygga på detta… Kan du berätta något om det?
-Ja, Crazy Miata är ute till försäljning… När jag byggde bilen under 2017 tänkte jag att jag skulle tävla med den i Skandinavien. Det var anledningen till att jag byggde den så extrem och annorlunda. Och det är verkligen en extrem driftingbil, med lite zoom zoom kvar.

Dessvärre för att lyckas i BDC, med sina tekniska banor, så passade den inte lika bra. Därför har jag bestämt mig för att bygga på en S14 till nästa års serie. Jag hade mer än gärna behållt Miatan om jag inte hade behövt pengarna, för den är perfekt när det gäller de skandinaviska banorna. Det är också en cool bil som dragit till sig mycket uppmärksamhet.

Är det bara till att vrida om nyckeln och köra? Vad kostar det att köpa en galen Miata?
-Ja, det är bara att starta och köra. Det ingår ett paket med reservdelar samt 16 däck på fälg så den nya ägaren har något att börja köra med. Priset är satt till 30 000 euro och då har man en bil som kan vara med i toppen och fightas om medaljerna.

Christian berättar att han tycker om att bygga bilar, förbättra sina färdigheter och utveckla byggena.
-Jag vill försöka bygga och förverkliga mina drömmar medan jag kan, för man vet aldrig när det är för sent, säger Christian

Förhoppningsvis kommer jag att sälja Miatan snart så jag kan vara redo med det nya bygget när säsongen börjar.

Foto: Scandinavian Street Rebels

I och med att du valt att sälja Miatan för att bygga en bil som passar bättre för BDC, så blir vi så klart nyfikna på dina planer för 2019.
-Jag kan med glädje meddela att jag har blivit inbjuden att köra BDC Pro under nästa säsong och jag längtar verkligen. Med den nya ägaren till serien, Matt Stevenson från Slide Motorsport, så är jag säker på att det här året kommer att slå varje rekord och förväntan som tidigare funnits. Sedan att jag kommer vara en del av detta känns ännu häftigare. Är extra taggad nu när jag kommer att delta med ett mer passande chassi för serien och mitt mål är att kunna göra bättre ifrån mig i mästerskapet. Planen är även att hinna med att göra några skandinaviska event igen, så som Autoshow i Danmark och förhoppningsvis släppa loss och ha kul på Gatebil.

Christian avslutar med att berätta att han precis som många andra hårt satsande driftingförare har mycket arbete kvar med att hitta nya partners och sponsorer till teamet och byggnationen av sin S14 för att få allt att hända. Utan alla sponsorer under 2018 så hade inte hans fått all den erfarenheten som BDC gav och möjligheten att följa sin dröm.

Text: Björn Billsten – DriftZone.se
Foto: Beasy Media, Scandinavian Street Rebels