NDS – Nordic Drift Series

0
210

Under förra året hade de danska förarna ingen egen serie, utan ett flertal förare valde att satsa på enskilda event så som Gatebil och de svenska banorna som ligger närmast till hands. En del testade även lyckan i Drift Masters och BDC.

Kenn Egtved. Foto: Henrik Skov, Max Throttle Magazine

Kenn Egtved var en av dessa, men i år väljer han och Jakob Søndergard istället att arrangera Nordic Drift Series. En satsning som de tror mycket på, då det finns många skickliga danska förare och ett stort intresse av motorsporten.

NDS kommer bestå av 4 rundor och till skillnad från tidigare event i Danmark så kommer alla vara öppna för publik.

Datum och platser:
Runda 1 27-28/4 ERA
Runda 2 31/5 – 2/6 DHB
Runda 3 6/7 – 7/7 Sturup Raceway
Runda 4 14/9 – 15/9 ERA

I Sverige valde vi att ta bort RM klassen, men i NDS har man valt att ha tre olika klasser i samma serie. Dessa är rookie, semipro och pro. Varje klass har egna tekniska regler.

NDS är inte bara för de danska förarna, utan man välkomnar även internationella förare. Nyligen gick man ut med att Pawel Korpulinski kommer att delta i serien.

Kenn Egtved under Drift Masters European Championship i Riga 2018. Foto: Amar Halilović, Snapback Photography

NDS samarbetar med två företag och dessa är Powerpipe och den danska importören för Ecumaster. Båda kommer att ge bort presentkort som man kan använda hos respektive företag.

När det gäller presentkortet för Ecumaster så kommer detta att heta ”Gentleman Trophy” och vinnaren kommer att vara den föraren som hjälper de andra förarna mest. Priserna kommer delas ut under varje runda. Anledningen till att de väljer att skapa detta pris är för att visa att en stor del av drifting handlar om god sammanhållning och att hjälpas åt.

Kenn berättar att årets mål är att få till en väl organiserad serie som fungerar bra.

Med detta året som resultat har man som mål att ta kontakt med företag som är intresserade av att marknadsföra sig genom NDS.

Text: Björn Billsten – DriftZone.se
Foto: Henrik Skov – Max Throttle Magazine, Amar Halilović – Snapback Photography