Fredrik Øksnevad “Den svenska banan gillade jag skarpt”

0
4

Fredrik “Fred Ox” Øksnevad var en norrman som vi först träffade under Drift Allstars i Sverige 2015, han är en person som alltid är målmedveten och fokuserad. Men har är också glad och har aldrig långt till skratt. Vi tog kontakt med han och ställde lite frågor om hur 2016 var samt vad har ska göra i framtiden.

Fred Ox under Drift Allstars påp Gröndal 2015. Foto: Stefan Lindgren

Vi börjar med din bakgrund, hur du kom in i driftingen och lite om vem du är?

– När jag var yngre, så hade jag inget speciellt bilintresse. Ingen i familjen höll på med bilar eller motorsport, utan det var istället Ishockey som var intresset. Jag höll på med Ishockey till 16 års ålder, då träffade min syster en kille som var väldigt bilintresserad. Han och jag drog till Gatebil. Gatebilfestivalen gav mig mersmak och jag köpte min första drifting bil, en Toyota Soarer vid 17 års ålder. Min första bil körde jag under två år i den Norska Powerdrift Serien, sen började jag att köra för Drift Monkey under 2010 och 2011. 2012 så köpte jag en ny Toyota Soarer, det är denna bil jag kör med fortfarande.

Du var och körde allstars i Abu dhabi 2016, berätta om hur det var att få dit all utrustning och bil?

– I december 2015 fick jag en inbjudan av Drift Allstars, inbjudan var att köra på Yas Marina Circuit i Abu Dhabi. Båten skulle åka från Rotterdam i början av mars 2016, när inbjudan kom så hade jag precis börjat planera vad jag skulle göra under Offseason. Det blev 3 månader med otroligt mycket jobb, för att hinna klart med bilen. Det som gjordes då var ny LS3 motor, nytt styvinkelkit från Wisefab, nya Feal dämpare, ny kabeldragning och ny ECU. Till detta så skapades det också ny design och mycket annat, vi hann inte ens testa bilen innan den packades in i container för frakten till Abu Dhabi. Själva frakten gick däremot lätt och smidigt, det tog 30 dagar och containern med bilen fann vi tillslut på Yas Marina Circuits parkeringsplats. Den resan var verkligen en fantastisk upplevelse.

Hur tycker du att 2016 gick för dig?

– Säsongen i fjol gick faktiskt bra, jag hade som målsättning att ta fler pallplatser och målet var att sluta i topp 3. Tyvärr så klarade jag inte det, en av anledningarna var (tror jag) att jag körde ofta dåliga kvalrundor, som gav mig tuffa körningar tidigt i stegen. Men totalt sett är jag nöjd, blev femma 12 poäng ifrån tredje platsen.

Har du förändrat något på bilen, eller byggt nytt?

– Jag kommer att köra med samma bil under 2017, det har inte förändrats mycket på bilen under vintern, jag har istället fokuserat på att optimera bilen jag redan har. Jag ser att de mest stabila och konsekventa förarna gör så, så jag tror att det är dumt att förändra för mycket från år till år. Jag är övertygad om att bilen jag har kan vinna, den behöver bara optimeras till att passa mig och min körstil bättre.

Många vill veta vilka prestanda och motor som du har i bilen?

– Jag har en GM LS3 V8 motor med Kenne Bell kompressor. Motorn är bromsad till 713 bakhjulshästar och 868 nm i vridmoment på 0.5kg laddtryck och 98 oktan. Motorn är byggd av Minges Universal Services i Norge, motorn är dessutom helt smidd.

Vilka serier kommer du att tävla i under 2017?

– 2017 så kommer jag att köra en full säsong i Drift GP (Drift Allstars). Jag kommer också köra på Gatebil Rudskogen i Juli.

Din målsättning för 2017?

– Målsättningen för 2017 är att vinna Drift GP!

Drift Allstars Sweden 2015, foto: Stefan Lindgren

Vad tycker du om den svenska banan som ni körde på 2015?

– 2015 körde jag Drift Allstars på Gröndal. Den banan var kul och teknisk, en bana jag gillade skarpt. Jag kommer tilbaka för Drift GP på Gröndal iår!

Vi önskar “Fred Ox” lycka till i Extreme Drift Allstars och Fredrik vill passa på och tacka alla som hjälper honom:

Ønsker å takke min “One and Only” mekaniker Marius Fossheim. Han står på som en helt og har vært med meg på alle løpene de siste 3 sesongene! Ser frem til enda en sesong med han som sjef mekaniker. Også vil jeg takke mine sponsorer som ønsker å støtte meg! Tri-Ace Tyres, SPY optic, Kongsberg Bilskade, Wisefab, Feal Suspension, Wericon, Swagnus Design, Panasonic Powertools Norway, Cosmis Racing Wheels, Mishimoto, Vålerbanen, EBC Brakes, Kraft Digital Print, KRB Trading og Moonshine Racing.

/Henrik Andersson – Driftzone

Henrik Andersson
Skribent - Fotograf - Filmare. Jag kommer att skapa material till Driftzone, men vem är jag då? En kille som har stort intresse för motorsport och fotografering. Har varit intresserad av motorsporten så länge jag kan minnas.