Gunn om Drift GP 2018: “Vi är öppna för nya idéer!”

0
5

Swedish Drift GP på GTR Motorpark i Eskilstuna i juli var en av sommarens höjdpunkter i driftingsverige. Ett väl genomfört arrangemang, bra väder och inte minst svenska förare som stod sig bra i den internationella konkurrensen. Vi tänkte höra om utsikterna att få ett Drift GP även 2018, så vi kontaktade promotorn Niall Gunn och ställde några frågor till honom.

 

En av seriens stjärnor, Nigel Colfer

Är du nöjd med sommarens Swedish Drift GP?
-Ja, mycket nöjd. Det är alltid den tävling som flyter bäst. De skandinaviska utmanarna är alltid bland de starkaste under säsongen.

Om man ser publikmässigt då?
-Jag tycker att tävlingens saknar några bitar för att bli mer av en festivalhelg. Kvällsevent, krävande bana i någon stadskärna, etc. Flera av banorna 2018 i Europa är mer stadsbanor och gatubanor än vad de är rena racerbanor.

Kommer Drift GP tillbaka till Sverige 2018?
-Jag tror att folk vet att vi är angelägna att stödja svensk drifting. Det är vårt minsta event i Europa, men vi har känner en lojalitet mot Skandinavien och speciellt mot Sverige som hållit tävlingen fyra gånger. Några av de bästa förarna är på väg att komma fram nu, precis som svenskar och norrmän dominerar rallycrossen.

Tror du att vi kommer att ha samma utveckling inom driftingen?
-Ja, jag kan absolut se samma sak hända inom driftingen, med toppförare i Europa inom 2-3 år. De bästa förarna med rätt event och rätt banor kan bli jättestort. Att lyckas i ett bra event i Sverige ger aptit att ta sig ut i Europa och tävla. Titta på t ex Höljes och Hell i rallycrossen. Jättestora event, men det har tagit några år att komma dit.

Vad är det för egenskaper du söker i en bana som ska arrangera ett Drift GP?
-Banor finns det flera som är bra. Men vi vill att banan ska ligga nära en stadskärna och ha rätt promotor. Det är 10-12 månaders arbete för ett rätt ihopsatt evenemangsteam att arrangera detta.

GTR Motorpark (Gröndal) är toppen, men lite för långt ifrån större städer. Jättebra bana som kämpar med publiksiffror.

Mantorp och Sturup, jättebra banor men för långt ifrån städer. Svårt att tilltala nya fans.

Örebro, skulle vara bra, liten stad men det är jättepositivt att se att folk tittar framåt. Stadsbanor är vägen framåt!

Göteborg City Arena var perfekt som tävlingsbana för drifting, som kunde ha blivit en otrolig stadsbana. Vi testade den 2014 och känner fortfarande att det var evenemanget som slank oss ur händerna. Numera tyvärr bebyggt och inte möjligt att använda.

Stockholm, där har vi tittat på många olika banor och bansträckningar. Tyvärr har vi inte hittat någon promotor eller arena som passar. Solvalla, som STCC kör, vore jättebra, men kostnaden är alldeles för stor. Friends Arena har vi också tittat på, men den arenan är för stor.

1 Janis Eglite
2 Juha Pöytälaakso
3 Rickard Ivars

Du var i Östersund också på Gymkhana Drift?
-Det stämmer, jag var i Östersund också och tittade på banan och evenemanget. Jag känner Tobbe och Olle och tycker att de gjorde ett mycket bra jobb med Gymkhana Drift.

Hur ser planen ut nu då, när kan vi vänta ett besked med vad som händer med Drift GP inför 2018?
-Vi förhandlar just nu, men budgivningen avslutas i slutet av den här månaden, så förhoppningsvis har vi ett avtal påskrivet inom 3 veckor. Vore jättesynd om det inte skulle bli av 2018. Om någon har idéer eller är intresserad av arrangemanget så är vi öppna för nya idéer.

Text: Christer Hägglund – DriftZone.se
Foto: Christoffer F Pettersson – DriftZone.se

Webredaktör - Skribent - Fotograf | Sundsvall | Bevakar allt som händer i Sundsvallsområdet och reser en hel del för att bevaka SM/RM i hela Sverige. Är ibland kommentator på DriftZones livestream.