Pelle Eriksson: “Vilken skillnad det blev med R-Däck”

0
49

Pelle Eriksson, mannen med den Oranga BMW:n. Han sågs besiktiga bilen inför vår Svenska deltävling i Drift GP som arrangerades på GTR Motorpark i Eskilstuna. Pelle körde även denna tävling 2015 på samma bana, då visade han hela europaeliten att han kan köra drifting.

Foto: Andreas Harrisson

Bilen han körde då var en helsvart Nissan S14, men på årets tävling så hade han alltså en mer uppseendeväckande bil. Den välbyggda bilen som Mattias Österlund byggde ihop innan han tragiskt gick bort, köptes av Pelle Eriksson och han fortsätter att utveckla bilen. Som sagt så finner vi Pelle med sin oranga BMW i depån.

Vi gratulerar Pelle till kvalplatsen, han kvalade som 17:e. Men Pelle känner sig inte nöjd med placeringen, under lördagens elimineringar så ställs Pelle mot Pontus Naeslund. Pelle vinner den matchen och får möta Rickard Ivars, Ivars visar sig vara strået vassare denna dag och slår ut Pelle i Topp 16.

Men det är helt grymt kört av Pelle Eriksson, han kör mycket drifting – men har inte tävlat sedan 2015. Ändå så möter han eliten och tar sig vidare från kvalet och vidare från topp 32 till sin slutgiltiga placering som blev 12:a.

Vi pratade med Pelle och ville veta hur han tyckte helgen gick?

– Helgen var kanon, vädret var perfekt. Jag träffade massor av härliga människor och helgen är en rejäl succé i mina ögon, men jag är inte nöjd med mitt resultat. Jag kände att jag hade kunnat vara bättre. Säger Pelle

Foto: Andreas Harrisson

Ok nu är inte 12:e plats dålig, men vad funkade inte som du ville?

– Ja alltså, bilen funkade grymt, allt var perfekt och jag ska inte klaga. Men inför denna tävling så fick jag chansen att testa R-däck, det är något som jag inte har kört med tidigare inom drifting. Och vilken skillnad, bilen kändes helt annorlunda och jag trodde inte att det var såhär stor skillnad på vanliga däck och R-däck. Farten/greppet blev såpass annorlunda så all träning gick åt för att vänja mig så fort som bara möjligt.

– När det sen blev dags för kval, då fick jag en ny uppsättning av R-däck som skiljde sig mot de jag körde med på träningen, då blev jag för första gången på lång tid osäker. Denna osäkerhet syndes såklart på min körning och därför så blev min kvalrunda sämre än vad jag själv ville.

– Men säger Pelle, det var inga fel på däck, inställningar eller annat – allt flöt på bra. Jag skulle ha kört med dessa däck tidigare och tränat, det är där misstaget ligger. Säger Pelle.

Vi avslutar med att tacka för stunden och säger ändå grattis till Pelle för hans 12:e plats. Pelle passar på och tackar alla som hjälpde honom både inför och under denna helg.

Text: Henrik Andersson – Driftzone.se
Foto: Andreas Harrisson – Driftzone.se

Henrik Andersson
Skribent - Fotograf - Filmare. Jag kommer att skapa material till Driftzone, men vem är jag då? En kille som har stort intresse för motorsport och fotografering. Har varit intresserad av motorsporten så länge jag kan minnas.