Svenska haverier under Drift GP

0
17

Under träningsdagen på Drift GP på GTR Motorpark i Eskilstuna skedde ett par större svenska haverier. Dels var det unge Emil Vikman som bara på andra varvet körde växellådshaveri på sin Toyota Supra.

-Vi fixade fram en ny låda, men den passar inte. Vi måste bygga om för mycket för att kunna använda den. Så nu ska vi riva och kolla om vi kan använda delar från sexans växel till tvåans. Sexan använder man ändå inte på den här banan, berättar Emil för DriftZone.

Hur kändes det fram till haveriet?
-Jag hann bara köra ett varv, det hände redan på andra varvet. Men det kändes bra, jag har kört mycket här.

Tror du att ni hinner klart till start imorgon?
-Natten är lång…

En annan som fick problem ganska tidigt var Thomas Nyqvist. Thomas kom till Drift GP med nybyggd motor i sin Nissan S13, men hann inte mer än några varv så hände något.

Vad var det som hände?
-Vi hoppades på att det var en ventil som fastnat i toppen, men tyvärr var det en kolv som smält.

Hur tyckte du att det kändes innan?
-Det kändes bra, det lilla jag hann köra.

Har du kört mycket på den här banan tidigare?
-Egentligen inte, SM i maj och en drift day i höstas, det är väl allt.

Hur löser ni det här problemet?
-Vi har nygamla delar på väg hit.

Emil Vikman sa att natten är lång.
-Ja, vår natt lär bli rätt lång den också.

Förutom några mindre allvarliga avåkningar och någon snabbsläckt brand har dagen annars förflutit ganska lugnt. De europeiska storstjärnorna har haft sina småproblem de också. Anmärkningsvärt är också att serieledaren Jach Shanahan inte har synts till ännu.

Imorgon är det kval och 32-stege, som sänds i en livefeed på Drift-GP.com.

Text & foto: Christer Hägglund – DriftZone.se

 

Webredaktör - Skribent - Fotograf | Sundsvall | Bevakar allt som händer i Sundsvallsområdet och reser en hel del för att bevaka SM/RM i hela Sverige. Är ibland kommentator på DriftZones livestream.