Deane mästare i irländskdominerat DMEC 2019

0
176

James Deane, med smeknamnet Maskinen, lyckades försvara sin seger från 2018 i Drift Masters European Championship, det stod klart efter finalen på Mondello Park i söndags.

Mästaren James Deane, här på prispallen i den femte deltävlingen i Ferropolis, Tyskland, flankerad av Stephen Baggsy Biagiono och Pawel Korpulinski.

Som vi berättade i samband med sista deltävlingen så lyckades alltså James Deane försvara sin titel från förra året. Säsongen började ganska bra för Deane med en final i Greinbach, Österrike i maj, en final som han dock förlorade mot landsmannen Duane McKeever. Efter det gick det lite knackigt för Deane i Frankrike, Polen och framför allt Riga, där en trasig givare på bilen ställde till det. I den femte deltävlingen på Ferropolis i Tyskland klämde Deane till med en vinst, vilket skulle komma att bli den enda för säsongen.

James Deanes nya HGK E92.

James Deane har varit förknippad med Nissans S-chassin och har kört sina S14 och S15 i Europa och USA. Men till den här säsongen valde han att satsa på ett helt nytt chassi, en HGK-preparerad BMW E92. På grund av leveransförseningar blev bilen klar väldigt sent inför premiären, men Deane har ändå lyckats köra större delen av säsongen med den. Det enda undantaget var i Plock i Polen, där banan är extremt tight med betong runt om, och Deane hade en stor showkörning strax efter. Då fick den gamla S14 rycka in istället.

Deane är utan tvivel en av världens absolut bästa förare, men i årets DMEC har han verkligen fått ta i för att lyckas. Han har kämpat med bilen, fått uppleva frustrationen när en givare för några hundralappar sätter stopp för en tävling, och även gjort en del misstag. Nollpoängaren i första kvalrundan i den sista deltävlingen på Mondello Park är inget vi är vana att se Deane leverera, enligt kommentatorerna på livestreamen så var det till och med första gången det hände. Detsamma gällde när han i sin topp 8-battle mot Lee Scott vattenplanade och satte bilen rakt i sidan in i muren.

Jack Shanahan intervjuas efter att ha blivit kvaletta i Greinbach, Österrike

Tvåa i årets Drift Masters blev Jack Shanahan. Guld och silver hamnade alltså i samma lilla ort på Irland, med mindre än en kilometer mellan. Även Jack Shanahan ställde upp i årets DMEC med nybyggd bil. Jack lämnade också Nissan, men för en Toyota GT86:a, och från start i våras syntes det att Jack stortrivdes i sin nya bil. Tävlingen jag själv såg live, premiären i Österrike, var premiärkörningen och där slog Jack till med att bli kvaletta. Tyvärr slogs han ut tidigt i elimineringen, men han hade ändå visat att det fanns potential i den nya bilen. I och med segern på hemmaplan på Mondello Park i den sista deltävlingen klättrade Jack upp på andraplats i serien.

Duane McKeever blir glad efter att ha vunnit den första deltävlingen.

Som avslutning på den helt irländska prispallen hittar vi årets stora utropstecken i DMEC; Duane McKeever. McKeever kom till DMEC med gott självförtroende som regerande mästare i två mästerskap, det irländska (IDC) och det brittiska (BDC), men osäker på hur han stod mot tufft internationellt motstånd. Det skulle visa sig att han stod sig mycket bra. Efter segrar i de båda inledande deltävlingarna i Österrike och Frankrike började motståndarna oroa sig på allvar för denne nykomling. Efter att ha blivit utslagen tidigt i ett par deltävlingar räckte poängen till slut till en mycket fin tredjeplats för McKeever. Han kommer säkert igen med stor revanschlust till 2020.

Tor Arne Kvia i Ferropolis

På fjärde plats hittar vi norske Tor Arne Kvia. Den stora framgången har uteblivit för Kvia, men å andra sidan har han hållit en jämn nivå under hela säsongen och inte nollat på någon tävling. Genom att ta sig till topp 8 fyra gånger, och bli utslagen i topp 16 respektive 32 de två resterande visar han att man kan komma långt med jämnhet i sin körning. Kvia är en publikfavorit med sin körstil där han ger allt i alla lägen och en bil som låter så att motorsportänglarna i himlen gråter E85 av lycka!

Martin Richards firar sin seger i Riga

Martin Richards kom på femte plats i totalen, i stort sett helt tack vare sin seger i Riga. En bra idrottsman ska ha tur, men jag tyckte att Richards gled fram till den segern på ren tur i flera steg, både i topp 4 där Adam Zalewski inte dök upp i tid, och i finalen där ryske mästaren Gocha Chivdhyan hade segern i ett stadigt grepp men snurrade ett tiotal meter innan mållinjen.

Noterbart i övrigt i tabellen är att 2017 års mästare Adam Zalewski inte nådde de framgångar han ville ha och slutade sjua. Conor Shanahan hade inte samma lycka med sin nya bil som brodern Jack. Conors S15 har flera gånger sett till att hans tävlingar avslutats i förtid och Conor slutade på nionde plats.

Pawel Korpulinski och Grzegorz Hypki var två förare som hamnade längre ned än förra året, delvis på grund av att man inte tog sig till den sista deltävlingen. Vi har hört tidigare att det är extremt kostsamt att ta sig till tävlingen på Irland och dessa team gjorde tydligen bedömningen att det man kunde vinna i totalen inte var värt den kostnaden. Pawel slutade på tolfte plats och Hypki på fjortonde. Juha Rintanen var ett utropstecken som länge låg bra till i totalen, men efter att ha blivit utslagen i topp 32 några gånger var det kanske så att även han fann det onödigt dyrt att åka till Irland. En femtonde plats blev det till slut för den Formula Drift-meriterade finländaren.

Christian Erlandsson i Ferropolis

Vår egen Christian Erlandsson fick många att hoppa till under träningsdagarna med sin fina körning, men hade missflyt med slangar som gick sönder och diverse annat i samband med kvalen. Christian tog sig fram till eliminering i deltävlingarna i Tyskland och Irland, där det tog stopp mot toppförare som Tor Arne Kvia och mästerskapsjagande Duane McKeever. Christian har gjort en stark insats som rott ihop ännu en satsning i en serie med vansinnigt tufft motstånd, och resultaten kommer att komma när lugnet infinner sig för föraren och det blir stolpe in istället för ständigt stolpe ut.

Vi kommer att följa upp årets DMEC-säsong med intervjuer och analyser inom den närmaste tiden, samtidigt som vi håller koll på vad som händer inför säsongen 2020.

Tabell, Drift Masters European Championship 2019
1 James Deane 381
2 Jack Shanahan 365
3 Duane Mckeever 341
4 Tor Arne Kvia 272
5 Martin Richards 268
6 Adam Zalewski 263
7 Elias Hountondji 248
8 Benediktas Cirba 248
9 Conor Shanahan 239
10 Johannes Hountondji 213
11 Andrius Vasiliauskas 199
12 Pawel Korpulinski 198
13 Max Heidrich 182
14 Grzegorz Hypki 181
15 Juha Rintanen 180
16 Stephen Biagioni 180
17 Daniel Brandner 178
18 Marco Zakouril 176
19 Sebastian Fontijn 150
20 Krzysztof Romanowski 130
21 Matt Carter 128
22 Michal Reichert 115
23 Kevin Quinn 113
24 Enver Haskasap 113
25 Dawid Karkosik 109
26 Ahmad Daham 108
27 Juha Pöytälaakso 107
28 Bartosz Stolarski 106
29 Paweł Borkowski 105
30 Piotr Więcek 85
31 Georgy Chivchyan 85
32 Lee Scott 84
33 Axel Francois 78
34 Norbert Zamecz 77
35 Roman Kolesar 77
36 Calin Ciortan 76
37 Max Miller 76
38 Paweł Trela 70
39 Mikkel Overgaard 58
40 Paul Smith 54
41 Christian Erlandsson 42
42 Benjamin Boulbes 39
43 Jakub Przygoński 36
44 Mihkel Norman Tults 35
45 Paul Mccarthy 35
46 Eriks Ulass 35
47 Alois Pamper 21
48 Aurimas Vaskelis 20
49 Franz Kuncic 19
50 Laurent Cousin 19
51 Alan Hynes 19
52 Ryan Caldwell 19
53 Ivo Cirulis 19
54 Janis Jurka 19
55 Dmitriy Illyuk 19
56 Mevlud Meladze 5
57 Jonathan Hernandez Sanchez 5
58 Juan Antonio Perez Aparicio 4
59 Jerome Vassia 3
60 Vlad Stanescu 3
61 Daniel Koltay 1
61 Raffaele Zanato 1
62 Sebastien Farbos 1
63 Yvon Buisson 1
64 Niels Visser 1
65 Kristaps Bluss 1
66 Dawid Sposób 1
67 Jakub Krol 1
68 Alex Golovnya 1

Text: Christer Hägglund – DriftZone.se
Foto: Henrik Andersson, Björn Billsten, Mattias Laago, Stefan Lindgren – DriftZone.se