Fortsatt irländsk dominans i DMEC i Greinbach

0
116

Igår berättade vi att irländarna dominerade kvalet till första rundan av DMEC, där Jack Shanahan tog platsen som kvaletta.

I dagens eliminering skulle det visa sig att den irländska dominansen höll i sig, men med en annan huvudperson. Segrade gjorde nämligen Duane McKeever, mästare i både IDC och BDC 2018, i sin första tävling på europanivå.

I väntan på finalresultatet

Dock var succén inte alls given. När DriftZone pratar med McKeever direkt efter prisceremonin berättar han: ”Ord kan inte beskriva hur jag känner mig nu. Jag har haft en av de värsta veckorna i mitt liv. Växellådan gick sönder, och mina vänner där hemma lånade mig en växellåda så att jag skulle komma iväg. Sedan uppstod det nya problem, som vi fixade, men jag trodde inte att jag skulle stå här i Drift Masters, och dessutom högst upp på prispallen!”

Och detta är din första tävling i Europa?
-Ja, den allra första.

Nu då, ”the sky is the limit”?
-Vi får se, jag hoppas att du har rätt!

Kvalettan Jack Shanahan blev utslagen av McKeever redan i top 16, efter att ha snurrat bort sig i sitt chaseåk. Han slutade därmed på sjuttonde plats. Andra som är värda att nämna är Tor Arne Kvia, som körde med gott självförtroende hela helgen. Kvaltvåa och en femte plats ger mersmak för Kvia. Pawel Korpulinski hade lite svårt att hitta rätt under träningarna, men taggade till innan kvalet och även idag var han taggad och körde bra, dock har han en bit kvar till det vi såg några gånger förra året. Det blev respass för Pawel i top 16 mot Elias Hountondji.

Finländarna såg riktigt starka ut hela helgen, och Juha Pöytälaakso var en av mina favoriter till segern, ända till sista twinträningen när han sköt ett hål i motorblocket. Ingen chans att fixa på så kort tid och en walk over. Juha Rintanen imponerade stort, och tog sig fram till en sjunde plats.

En stor besvikelse var Gregorz Hypki, som hade stora framgångar i sin BMW E30 förra året. Den här helgen lyckades han inte alls. Körningen såg darrig ut och han var nog den som snurrade flest gånger av alla.

Vi fick se en hel del nya fina byggen. Adam Zalewski lyckades ratta sin nya GT86:a fram till en tredjeplats. Krzytof Romanowski hade en ny BMW, som såg ut att fungera bra. Jack Shanahans GT86:a fungerade till största delen, men hade en del mekaniska problem. Brorsan Conors Nissan var det problem med hela helgen. När vi pratade med teamet var det ett spjäll som hade hängt sig, som man fixat. Senare blev det problem med toppen och man hade med handverktyg försökt att rädda situationen, men det slutade med en bye run för motståndaren Zalewski i top 32. Andrius Vasiliauskas hade ett nytt HGK-bygge, som var så färskt att han inte ens fått på en livery. Även James Deane testade sin nya HGK, och man kan inte annat än bli imponerad över farten i HGK-byggena. Däremot verkar HGK själva ha problem med att få upp farten, för alla deras kunder verkar vara drabbade av förseningar…

  1. Duane McKeever
  2. James Deane
  3. Adam Zalewski
  4. Benediktas Cirba
  5. Tor Arne Kvia
  6. Eli Hountondji
  7. Juha Rintanen
  8. Marco Zakorill
  9. Jack Shanahan
  10. Joe Hondtondji
  11. Pawel Korpulinski
  12. Sebastian Fontijn
  13. Martin Richards
  14. Calin Ciortan
  15. Daniel Brandy Brandtner
  16. Pawel Karkosik

Med reservation för fel.

Nästa deltävling går i Frankrike om ungefär en månad. Då hoppas vi att Christian Erlandsson hittat känslan i bilen och lyckas bra med att försvara de svenska färgerna!

Text: Christer Hägglund – DriftZone.se
Foto: Christer Hägglund, Henrik Andersson – DriftZone.se