Händelserik lördag i DMEC: Olofsson kraschar, Korpulinski kraschar och Deane vinner

0
234

Lördagen blev händelserik vid Drift Masters-tävlingen i Torún i Polen. Banan och dess murar och däckbarriärer har fortsatt att skörda sina offer.

Foto: Privat

Redan under ett träningspass tidigt på dagen drabbades Jim Olofsson av det som inte fick hända: ännu en krasch. Jim beskriver händelsen själv på sociala medier på följande sätt

“Hamnade djupt mot muren och fastnade utanför asfalten och slets upp mot muren! Så tyvärr är helgen över för oss, men jag mår superbra och har inga skador alls.”, och fortsätter hoppfullt “Nu ska vi försöka skruva ihop den så vi kan lasta och åka till hem till Umeå och försöka laga den.”

Juha Pöytälaakso
Foto: Christer Hägglund (arkiv)

Tuffa battles i Top 32

Redan i top 32 började de galna battles som vi blivit vana vid. Denna gång hade vissa toppförare lyckats ganska dåligt i kvalet, vilket gav att flera battles i top 32 innehöll topplacerade och namnkunniga förare. James Deane fick börja mot Bartosz Stolarski. Juha Pöytälaakso fick en byerun efter Jim Olofssons krasch tidigare på dagen. Conor Shanahan kvalade dåligt och fick därmed möta femtekvalade Ahmed Daham från Jordanien. Tyvärr fick Conor smaka på banan på ett sätt han inte önskade och Daham gick vidare. Brodern Jack Shanahan mötte Krzysztof Romanowski och båda åkte in i muren under Jacks lead. Domarna bedömde att Jack var ansvarig och Romanowski gick vidare till top 16. Dock fick Romanowski såpass allvarliga skador att det redan här stod klart att han inte skulle stå på startlinjen under top 16.

Pawel Korpulinski
Foto: Christer Hägglund (arkiv)

 

Top 16, galenskapen fortsätter

James Deane fick ta sig an Juha Pöytälaakso i top 16, en fight där båda körde riktigt bra men där Deane hade en bättre proximity i sin chase och gick vidare. Grzegorz Hypki mötte Andrius Vasiliauskas, och även där avgjorde proximity i chasen till Hypkis fördel. I Daham mot Zalewski drabbades Daham av ett avkrängt däck och kunde inte fullfölja, vilket gjorde att Red Bull-föraren från Jordanien fick lämna tävlingen och den unge polacken gick vidare. Pawel Korpulinski fick möta norrmannen och succéföraren från första deltävlingen Tor-Arne Kvia. Kvia gjorde en mycket bra chase på Pawel och i andra åket hamnade Pawel lite fel och touchade in bakdelen i däcktraven, bilen studsade in med fronten och battlen var över. Red Bull Driftbrothers möttes i top 16, bröderna Joe och Eli Hountondji har tränat massor mot varandra, och nu var det skarpt läge. Battlen slutade med att Eli sögs in i däcktraven och blev stående. Joe Houndtondji vidare.

Tor-Arne Kvia Foto: Stefan Lindgren (arkiv)

Top 8, tighta battles och ett antiklimax

James Deane och Grzegorz Hypki, förra deltävlingens finalpar och ettan respektive tvåan i serietabellen, möttes här i top 8. Den fighten var mycket bra, men enligt domarna vann Deane både lead och chase och är vidare till top 4. En mycket viktig battle för mästerskapet, där Deane får chans att rycka. Mellan Pawel Borkowski och fjolårsmästaren Adam Zalewski var det Zalewskis tur att besöka däcktraven. Vinsten till Borkowski. I Kvia mot Przygonski kom kvällens kanske största antiklimax. Kvia drabbades av ett bränsleläckage och fick inte starta. Przygonski vidare till top 4 efter byerun nummer två och endast en battle. Mellan Pawel Trela och Joe Hountondji avgjordes battlen i ett par små misstag, där en rättning av Joe i hans leadåk blev viktig. Pawel Trela vidare med två domarröster, den tredje ville ha en one more time.

Pawel Trela
Foto: Stefan Lindgren (arkiv)

Top 4, tre polacker och en irländare gör upp

Deane mot Borkowski, kvalettan mot kvalfyran, där dyker Borkowski in på Deane direkt i dennes leadrun. Tappar lite mark ett tag men när man passerar inledningen till mittenövergången på banan så ligger förarna framhjul mot framhjul och pressar. I sista kurvan ligger förarna

Deane mot Borkowski, i Deanes leadåk låg Borkowski mycket nära tidvis, men gjorde ett par misstag. Det fanns inte mycket att säga om Deanes leadåk. Även Borkowskis leadåk var mycket bra, och Deane, som en av världens bästa chaseförare, låg vid dörren större delen av vägen runt. Vinsten och en plats i finalen till James Deane. I den andra semifinalen stod Pawel Trela mot Jakub Przygonski, båda från Polen. Efter en bra battle med småmisstag från båda förarna blev domarna tvungna att ta till en one more time. I one more timen hamnad Przygonski fel i sitt chaseåk och hamnade på fel sida banan i slutet. När man vände på ordningen blev det ungefär samma sak, och en svår nöt för domarna att knäcka. Till slut blev i alla fall Pawel Trela vinnare och gick vidare till finalen.

James Deane Foto: Christer Hägglund (arkiv)

Battle om tredjepris och final

I battlen om tredjepris mellan Borkowski och Przygonski gjorde Przygonski ett bra chaseåk bakom en säker Borkowski. När det vände såg det fint ut hela vägen, fram till att Borkowski kom ur linjen i sista kurvan. Trots detta gick tredjeplatsen till Pawel Borkowski.

Dags för final mellan serieledaren James Deane och en av förarna som var favorit till mästerskapet innan säsongen, Pawel Trela. I Deanes leadåk låg Trelas Opel GT mycket nära James Deanes klassiska Nissan S14 hela vägen. Deanes leadåk var fantastiskt, med stabil linje och djup i zonerna. I Trelas leadåk låg Deane faktiskt inte lika nära som Trela gjorde. I ingången till sista kurvan hamnade Trela i däcktraven och finalen var därmed självklart avgjord.

James Deane tar i och med segern ett rejält grepp om årets Drift Masters European Championship. Den främsta utmanaren Grzegorz Hypki blev utslagen i top 8, och övriga topplacerade förare låg längre ned i mästerskapet, vilket ger Deane ett grepp jag inte ser att han kommer att släppa.

Sammanfattning

Ett mycket bra event är slut och Drift Masters lyckas återigen skapa en otrolig stadion för drifting. Några saker att notera från min synvinkel är lämpligheten att ha däcktravar som barriär. Jag tycker mig ha sett ett antal krascher som hade kunnat undvikas helt och blivit lite skrapade bakändar istället, eller som blev mycket mer allvarligare än de hade behövt vara, tack vare att däcktravarna vid kontakt suger in bilens framände in i barriären på ett helt annat sätt än vad en betongmur gör.

Jag tycker också att det är noterbart att det inte var jättemycket publik på plats i Torún. Tävlingen gick sent och att döma ifrån livestreamens bilder så tappade man publik längre fram på kvällen.

Nästa tävling går den 7-8 september i Hockenheim, Tyskland.

Text: Christer Hägglund – DriftZone.se
Foto: Privat, Christer Hägglund – DriftZone.se (arkiv) och Stefan Lindgren – DriftZone.se (arkiv)