Hartman: ”Vi är antagna till DMEC!”

0
86

Efter att vi besökte Pontus Hartman i garaget utanför Kungälv i november så har det hänt en del och säsongen 2020 börjar att klarna.

Pontus Hartman, du har fått besked om vad som händer kommande säsong. Berätta, vad ska du köra för något?
-Ja precis, för någon månad sedan fick vi det fantastiska beskedet att vi är antagna till att representera Sverige i Drift Masters European Championship. Något helt fantastiskt som vi har arbetat otroligt hårt för att få möjligheten till.

Hur kan det komma sig att du har fått den här chansen?
-Ibland frågar man sig den frågan oxå. Men tänker man efter lite så förstår man ju vilket otroligt jobb vi lyckats med på kort tid. 2019 var ett otroligt tufft år rent mekaniskt med mycket problem. Trots detta var vi närvarande på alla utlovade event och några därtill, vi tycker att det är otroligt viktigt att fullfölja det man åtagit sig för att visa sitt fulla commitment till sporten. Vi tävlade i fyra olika länder och presterade på topp de gångerna bilen tillät. Vi försöker alltid ha en proffsig approach och lyfta vårt engagemang några steg för varje gång. Drift Masters är en serie som vill ha proffsiga team som gör allt för att lyfta sporten, där tror jag vi gör ett bra jobb. Summan av dessa nämnda tror jag har landat i att dem vill ha med oss under 2020.

Det är sex deltävlingar, Österrike, Polen, England, Lettland, Tyskland och Irland. Är det någon av dessa som du ser speciellt fram emot?
-Alla tävlingar ser ut att bli otroligt bra, men en som ligger oss varm om hjärtat är ferropolis ihop med iron drift king. Vi har vart med från starten på deras event, Marcel och co gör ett helt otroligt arbete och vi har en god dialog med dem. Lite vemodigt att missa just iron tävlingen, pratade med Marcel direkt när vi fick beskedet för att dra tillbaka min ansökan till Iron drift king och han tyckte det vart helt fantastiskt att vi tagit steget. Förutom Ferropolis så är Polen och Plock en helt galen arena som vi ser mycket fram imot att få tävla på.

Vi vet att det är tuff nivå på körningen i DMEC, vad känner du är rimligt att ha som målsättning för din första säsong?
-Det är absolut världsklass på körningen i DMEC, vi går alltid in med inställningen att vi kämpar för vinsten. Men den ligger långt borta under 2020. Ett resultat vi hade vart väldigt glada över att uppnå hade varit att nå top 10. Även det svårt i denna serie. Så det rullar neråt och vi har som lägsta mål att klara top 16 innan året är slut. Då har man gjort en bra jobb genom att snittat sig in i the main show och top 16 i battle stegen, men jag kommer inte vara helt nöjd.

Har ni anpassat teamet för att bättre passa att resa mycket i Europa?
-Ja det har vi gjort, redan innan vi fick beskedet var vår gamla trotjänare till buss såld till förmån för en stor skåpbil. Målet har alltid varit att tävla mycket internationellt så oavsett vilken serie vi skulle landa i så behövde vi ett smidigare sätt att transportera oss med till de utländska tävlingarna. Tillsammans med detta har det även investerats i ett nytt släp.

Vi har även gjort ganska stora förändringar och förbättringar inom teamets uppbyggnad. Tidigare var det jag och Lisa som var drivande bakom, nu har det tillkommit två personer (personerna bakom pulverteknik) som är delägare och investerar mycket i bolaget och tillsammans med övriga team är drivande krafter till att vi verkligen kan satsa så hårt som vi gör. Med allt detta ser vi otroligt mycket fram mot ett 2020 där vi lyfter ribban ennu några steg. #alwaysimprove

Du har jobbat mycket med att hitta bra samarbetspartners tidigare, hur tycker du att intresset för en satsning i Europa ser ut från partners sida?
-Vi sliter några kopiösa timmar bakom tangentbord och telefon för att få in dem avtal vi får. Lägger minst 20 timmar i veckan på Mail, telefon, möten etc för att få in dem kronorna som behövs för att ens kunna starta bilen. Hittills har vår DMEC plats vart tvungen att hålla ganska hemlig. Så vi har inte haft full möjlighet att jaga nya partners inför satsningen. Men bland våra gamla partners har intresset varit stort och nästan samtliga har ökat sin insats för att hjälpa oss mot ett otroligt 2020.

Vi har dock en väldigt lång väg kvar att vandra innan vi rullar in på Greinbach i maj. Men vi sliter på för att få fler att stötta oss. Skulle någon som läser denna artikel ha möjlighet och viljan att samarbeta med ett svenskt team som satsar allt. Så är man väldigt välkommen att kontakta oss på info@hartmandrifting.com eller via våra sociala medier.

Vi önskar dig lycka till och hoppas att vi ses på flera deltävlingar ute i Europa i sommar!
-Stort tack och tack för ert stöd till svensk drifting, vi hoppas verkligen att vi ser er och många andra svenskar på eventen runt om i Europa under 2020.

Vi skulle vilja tacka alla våra samarbetspartners, följare och fans som gör så att man vill och orkar kämpa för det här. Utan er hade inget vart möjligt. Det är för er alla som vi kommer lämna allt vad som heter försiktigt hemma under 2020 och köra all in mot de höga poängen. Vi ses 2020!

Samarbetspartners:

  • Pulverteknik i Kungälv AB
  • Holinger Europe
  • Göteborgs Hammarservice
  • Rammer
  • Kloma däck och fälg
  • ECU Master
  • PSI Motor/ ECU Master Sverige.
  • CP Carrillo
  • Ross Performance Parts
  • ACL Bearings
  • Victron Energy
  • T-Parts
  • J.hartman photo
  • Orust schakt
  • Brian James Trailers sweden
  • Motul
  • Nordic Scaffold group
  • Boost Racefuel
  • Fogmaker international
  • Söderkulla tungtrafik
  • Tenaci Motorsport
  • Speeding – performance parts
  • Lackman
  • Hide a lite
  • Golvvärmebutiken
  • Kungälvs trävaru
  • Jackon insulation
  • Reklamtjänst i Henån
  • 59 North Wheels

Text: Christer Hägglund – DriftZone.se
Foto: Henrik Andersson – DriftZone.se