Hela deltagarlistan till DMEC 2020

0
34

Igår släpptes deltagarlistan till Drift Masters European Championship 2020. Häng med när vi går igenom vilka som kommer att köra!

Mitch Larner – Australien
Daniel Brandner – Österrike
Clemens Kauderer – Österrike
Michal Reichert – Tjeckien
Marco Zakouřil – Tjeckien
Niko Maatala – Finland
Juha Rintanen – Finland
Axel Francois – Frankrike
Benjamin Boulbes – Frankrike
Jerome Vassia – Frankrike
Mevlud Meladze – Georgien
Nodo Kodua – Georgien
Elias Hountondji – Tyskland
Johannes Hountondji – Tyskland
Max Heidrich – Tyskland
Baydin Dmitrievich – Ryssland
Sebastian Fontijn – Holland
Remmo Niezen – Holland
Jack Shanahan – Irland
Conor Shanahan – Irland
Kevin Quinn – Irland
Duane Mckeever – Irland
James Deane – Irland
Vaca Manuel – Italien
Ahmad Daham – Jordanien
Kristians Burkuvs – Litauen
Andrius Vasiliauskas – Litauen
Benediktas Čirba – Litauen
Enver Haskasap – Norra Cypern
Joachim Waagaard – Norge
Tor Arne Kvia – Norge
Ørjan Nilsen – Norge
Grzegorz Hypki – Polen
Krzysztof Romanowski – Polen
Pawel Borkowski – Polen
Adam Zalewski – Polen
Pawel Korpulinski – Polen
Dawid Karkosik – Polen
Bartosz Stolarski – Polen
Calin Ciortan – Romania
Pontus Hartman – Sverige
Victor Joensuu – Sverige
Linus Joensuu – Sverige
Christian Erlandsson – Sverige
Steve Biagioni – Storbritannien
Martin Richards – Storbritannien
Oliver Evans – Storbritannien
Dmitriy Illyuk – Ukraina
Max Miller – Ukraina

D1 2, Linus Joensuu

Det blir alltså hela fyra svenska deltagare i år, till skillnad mot förra säsongen då Christian Erlandsson var ensam försvarare av de svenska färgerna. Som vi berättade igår fick Pontus Hartman chansen, sannolikt mycket på grund av sin fina körning på finalen i Drift Games på Irland i slutet av 2019.

Driftbrothers Sweden får nu chans att tävla mot sina tyska motsvarigheter. Linus Joensuu, svensk mästare 2019, och brodern Victor Joensuu, SM-tvåa och juniormästare, får en varsin plats som väl stämmer överens med DMEC:s mål att vara en klass där mästare möts. Min gissning är att bröderna och teamchefen Peter Joensuu ser den här säsongen som ett läroår, och har som mål att ta sig till eliminering. Min gissning är att det målet kommer att lyckas och att det kan bli avancemang någon eller några gånger.

Dessutom fortsätter svenske mästaren från 2017, Pawel Korpulinski, sin satsning. Pawel som med en sjunde plats i totalen 2018 och en tolfteplats 2019, utan att delta i finalen, verkligen har potential i både bil och förare att nå högt.

Från Norge fortsätter Tor Arne Kvia sin satsning på DMEC. Med en total tiondeplats 2018 och en mycket fin fjärdeplats 2019 ser vi goda möjligheter att Tor Arne når framgångar i årets serie. Han får dessutom sällskap av Joachim Waagaard och Ørjan Nilsen. Bra för Kvia att få sällskap, och jag tror att båda förarna kommer att klara sig bra i konkurrensen.

Om man ska titta på det förväntade toppskiktet så är det svårt att inte blicka mot Irland. James Deane är dubbel mästare, han är trefaldig mästare i Formula Drift och har vunnit allt som går att vinna. Bröderna Jack och Conor Shanahan hade en lite ojämn säsong förra året med nybyggda bilar, där Jack lyckades något bättre än vad Conor gjorde. Det var små detaljer som gjorde att Conor tvingades bryta ett par tävlingar, och utan sådana struntsaker kommer han att gå långt. Duane McKeever började säsongen 2019 fantastiskt bra, känner troligen att han tappade mästerskapet och är revanschsugen. McKeever skulle behöva lite bättre uppbackning, både ekonomiskt och med andra resurser för att kunna etablera sig på den här nivån.

Av polackerna så vet vi att Hypki kommer i ny bil, en Nissan S15 som Pawel Korpulinski byggt. Hur kommer det att påverka den 2018 så starke Hypki? Hans E30 var en speciell bil, det vet vi, och hur kommer anpassningen till en ny bil, byggd enligt ett modernt reglemente att gå? Adam Zalewski kom till förra säsongen med en helt färsk GT86:a. Den var så ny att shakedown gjordes kvällen innan tävlingen drog igång i Greinbach, Österrike. Zalewski var inte lika säker som tidigare, och hans resultat varierade en del, men får han det sista att stämma blir han livsfarlig.

Dessutom har vi några förare som bubblar, Benedictas Cirba är en av dem, Max Heidrich en annan. RedBull Driftbrothers, Elias och Johannes Hountondji, och litauern Andrius Vasiliauskas ytterligare några. Förare som har potentialen att ta steget upp i toppen om allt vill sig.

Vi återkommer med fler detaljer om de deltagande nordiska förarna inom kort!

Text: Christer Hägglund – DriftZone.se
Foto: Dennis Flink, Henrik Andersson – DriftZone.se