Jerome Vassia: ”Jag kommer köra en BMW M3 E92 med kompressor-V8!”

0
225

Den franska driftaren Jerome Vassia, är organisatör av det franska mästerskapet i drifting, och har en 10-årig driftingbakgrund.

Jerome, kan du presentera dig själv för Driftzone’s läsare?
– Jag heter Jerome Vassia, jag är 45 år gammal, gift och har fyra barn. Jag bor i Toulouse i södra Frankrike. Jag är en sportentusiast, och utövar själv trail, crossfit och naturligtvis drifting sedan tio år tillbaka. Mitt yrkesliv kretsar kring motorsport, jag är även promotor för Franska Mästerskapet i drifting sedan 2013. 2006 grundade jag en slags körskola, driftingskolan i Albis, där har vi flera olika bilar (350Z, BMW, Mustang)

Hur började du med drifting?
– Jag visste faktiskt inte ens att jag driftade, för mig var det mer sladdande. Jag älskade att glida omkring, jag tränade ensam på min kant och sedan upptäckte jag att det var en riktigt sport, drifting.

Har du någon annan erfarenhet kring motorsport?
– Ja, som femåring började jag motocross, och efter det blev det många år med karting. Jag har även gjort ett promotion championship on circuit, och jag har även varit co-driver i två rallys.

Vilken var din första driftbil?
– Haha, svår fråga! Min första driftbil var en Peugeot 505 GT och jag var 14-15 år gammal. Min första tävlingsbil var en hyrd Nissan S13, och min första egna tävlingbil var en E36 M3. Så jag har flera olika första bilar!

Ser du fram emot första rundan av 2019 DMEC i Österrike?
– Ja verkligen, vintern har varit lång! Och det hatar jag, för jag saknar verkligen adrenalinet och tävlingarna.

Har du någon bana du föredrar i DMEC?
– Jag skulle nog säga Frankrike (skratt), och Mondello. Jag känner till dem sedan några år tillbaka.
Tyskland, Polen och Lettland känner jag inte till men jag ser fram emot att upptäcka dem.

Vad kommer du köra för bil i DMEC 2019?
– Jag kommer att köra en BMW M3 E92 med en V8 M3 GTS 4,4l med en kompressor, byggd av Banet Sport, en av Frankrikes specialister inom området.

En motor med compressor är inte vanligt i drifting.
– Nej verkligen inte, jag samarbetar med Banet sport. Han tar hand om tuningen av kompressorn. Det ger honom även en chans till att testa deras framtida produkter som han vill få ut på marknaden.

Är det samma bil som säsongen 2018?
– Nej, då hade jag en Nissan PS13 med en RB25

Hur var säsongen 2018?
– Jag hade väldigt roligt, men resultaten var ojämna resultat. Det är väldigt hög nivå i DMEC och det finns inga krav på kval för att delta. Målet var att behålla bilen intakt eftersom min far skulle använda den i Franska Mästerskapet, och det målet uppnådde jag! Med teamet så försöker vi alltid behålla glädjen i sporten i alla omständigheter. Ni har säkert redan sett ”the RedTeam” i depån.

Vad har du för mål för DMEC 2019?
– Pålitlighet i första hand. Och att inte förebrå mig när jag når platån i min egen förmåga, som kommer att finnas där. Sedan vill jag kunna saga till mig själv att jag har gjort allt jag har kunnat och att jag har gett allt av mig själv. Men jag vill också känna mig stolt över att DM kommer till Frankrike, och till the promotion av sporten rent generellt.

Kommer du att delta i ytterliga mästerskap det här året?
– Ja, absolut på ASSERTO (PC-spel, reds.anm.) med mina vänner från DCCGP, som till exempel organiserade vintersäsongen av franska mästerskapet i simulatordrifting.

Utan hänsyn till pengar, vilken är din drömbil för drifting?
– Den absoluta drömbilen, en Porsche Cup-bil. För att jag vet att det är en bil som är gjord för att köras på bana och det är ett nöje och superroligt att köra den. Boxersexa och sekventiell låda… En dröm.

Har du hört talas om Gatebil?
– Gatebil, ja, jag har hört talas om det och även sett videos. Jag skulle vilja åka dit någon gång, men i år är det inte möjligt med Drift Masters och Franska mästerskapet.

Något annat du skulle vilja lägga till?
– Jag vill tacka hela teamet bakom Drift Masters för deras organisation och kunskap. Jag hoppas att vi alla kommer att ha en bra säsong, förare, arrangörer och publik.

Text: Wilfried Butin – DriftZone.se
Översättning: Erika Näsberg/Christer Hägglund
Foto: Jerome Vassia Drift Team