Ørjan Nilsen om DMEC: ”Stolt och ödmjuk”

0
35

Efter att ha tillhört en av de allra bästa förarna i Gatebil Drift Series tar nu Ørjan Nilsen steget ut i Europa och kör Drift Masters. DriftZone har tagit ett snack med Nilsen om hans tankar inför säsongen.

Nyligen presenterade DMEC sitt startfält där du var en av deltagarna säsongen 2020. Har det varit din plan att köra ut i Europa?

-Vi har länge drömt om att köra internationellt. Efter att ha vunnit Gatebil Drift Series 2018 ville vi ut i Europa. Eftersom vi inte kände att vi hade ett paket för att genomföra ett sådant åtagande till 100% valde vi att köra ytterligare ett år i GDS 2019 och arbetade mer för att utveckla bilen och teamet. Efter att ha kört Iron Drift King 2019 var vi säkra på att det var vad vi ville ha!

Hur var känslan när du fick höra att du var antagen till serien?

-Det var definitivt tårar av glädje! Det är en stor motivation, och vi började omedelbart förbereda. Det var ett fantastiskt meddelande att få, eftersom nivån på alla som kör och som har ansökt är hög. Jag är stolt och ödmjuk över att representera Norge med Tor Arne Kvia och Joachim Waagard!

Varför tror du att du blev antagen till DMEC?

-Det är något jag har tänkt på ett tag och det är svårt att svara på. Vi har arbetat mycket med vår profil och har ett starkt fokus på att vara bra ambassadörer för sporten och för våra partners. Kanske i kombination med våra resultat och i ansökningsprocessen har vi visat att vi är 100% engagerade i att köra alla tävlingar. Vi blir också den första och enda Toyota Soarer i DMEC!

Finns det någon tävling som du ser fram emot mer än någon annan?

-Jag ser särskilt fram emot runda 2 i Plock, Polen. En arena med 10 000+ människor, eldshower och en smal bana gör det spektakulärt. Banan i Iron Drift King passade också bra för mig, så jag ser fram emot den omgången också. Alla omgångar kommer att bli fantastiska så jag tror att detta kommer att bli en riktigt cool säsong!
 

Nu när du har sett startlistan, vad säger du om motståndet?

-Det finns en supertuff motstånd i serien! Det finns 50 toppförare som kämpar för pallplaceringen, och här ger alla förarna 110% och mer. Det är väldigt motiverande för mig och kommer att pressa mina gränser mer än någonsin! Jag har turen att ha ett så bra team som hjälper mig – så jag kan hålla mig fullt fokuserad på planen!
 

Hur mycket betyder det för dig att ytterligare två från Norge kommer att börja i DMEC?

-Jag tycker att det är mycket positivt. Jag tror att det kommer att bli en bra sammanhållning, och jag tror också att även om vi är konkurrenter kommer vi att hjälpa varandra var vi kan!
 

Vad kommer du att ha för målsättning med årets DMEC-säsong?

-Vi kommer att ge allt. Vi ser den här satsningen som en start med blankt papper! Jag är super redo att ge hårt motstånd, och mitt mål är att vara i topp 10 totalt. Samtidigt kommer vi att arbeta mycket med utvärdering och förbättring som ett team. Även om vi har drivit verksamheten sedan 2012, har vi mycket att lära, och jag tror att detta engagemang är viktigt och rätt för oss!
 

En hel säsong på DMEC kräver mycket arbete för att samla all logistik. Hur svårt är det för dig att få allt att fungera med resor och transport?

-Det finns mycket logistik att lösa. Vi måste ta en färja till alla tävlingar och vi bokade många av dem redan i januari. Vi har precis uppgraderat vår Sprinter dragbil till en lätt lastbil med en stor garderob, där vi kommer att ha 5 bäddar och en verkstad. Ingen av oss har ett körkort, så vi arbetar med det idag. Det kräver hårt arbete och engagemang för att få det igång, men jag är beredd!
 

Vad har du fått för gensvar från sponsorer i och med ditt deltagande i DMEC?

– Alla tyckte att det var otroligt roligt och flera vill vara med oss ​​på resan. Vi har haft bra stöd från våra partners under de senaste åren, men tyvärr har vissa varit tvungna att dra sig tillbaka före säsongen 2020 av olika skäl. Vi har arbetat mycket hårt i vinter för att säkra budgeten och har tagit med oss ​​flera nya och spännande partners. Samtidigt är jag beredd på att alla personliga besparingar måste användas för att få det att hända.
 

Vi önskar er lycka till och hoppas att se er vid flera tävlingar ute i Europa i sommar!

-Tack så mycket och tack för intervjun. Hoppas att se dig i sommar!

-Till sist vill jag tacka Mads Næss, Susann Lofthus, Andreas Lehne, Mamma, Pappa, John Haugland og Morten Lyngøy.

PARTNERS

  • Kranringen
  • 59 North Wheels
  • SPZ Bil
  • Nilsen & Sture Betong
  • Design Studio
  • Espeland Rekvisitasenter
  • Niro Gruppen
  • PSW Power & Automation
  • Bergen Rørteknikk
  • Promotions
  • Molvik Grafisk
  • Radium Engineering
  • Tilton Engineering
  • Feal Suspension
  • Sikky Manufacturing

Text: Stefan Lindgren – DriftZone.se
Foto: Wilfried Butin – DriftZone.se