Stjärnorna gör sig klara för DMEC

0
33

Vi har tidigare pratat om att våra svenska förare gör sig klara för första start i årets Drift Masters European Championship, och det gör även de förväntade toppförarna.

James Deane har i en serie på sin YouTube-kanal berättat om hur han förbättrat sin HGK E92:a på några olika sätt. Bland annat har man lättat bilen, flyttat om viktfördelningen genom att byta till en mindre tank som flyttats framåt och att torrsumpen har flyttats fram. Vikfördelningen är nu 51,5% fram och 48,5% bak. Dessutom har ett nytt insug byggts till en ny turbo. Förändringar som James själv är mycket nöjd med och tror ska göra stor skillnad under tävling.

James Deane

Grzegorz Hypki har låtit bygga en ny Nissan S15 med en Toyota 2JZGTE inför årets säsong. Bilen bromsades nyligen och effekten landade på 1019 hk/1134 Nm på en mapp och 846 hk/930 Nm på en annan. Gott om effekt och bilen syns vara välbyggd. Det ska bli riktigt intressant att se hur Hypki finner sig till rätta i en modernt byggd bil. 2018 var han en av utmanarna till James Deane, medan 2019 var en tuffare säsong och inte det han hade hoppats på.

Grzegorz Hypki

Norske Tor Arne Kvia har satsat på nyheter under huven på sin Nissan S13. En helt ny Chevrolet LS3 på 416 cui (6,8 l) har tagit plats där, och den styrs av ett Link ECU, båda levererade av samarbetspartners till Tor Arne. Säsongen har redan inletts med en uppvärmningstävling i Norwegian Drift Championship, och förhoppningsvis hinner han även köra deltävling 2 och 3 i Lillesand, innan det bär iväg till Riga och DMEC-premiär.

Conor Shanahan har blivit Red Bull athlete, vilket är stort för honom. Både Conor och brodern Jack Shanahan har förfinat sina bilar från förra året, men verkar inte ha gjort några stora förändringar som man gått ut med officiellt. Båda kommer att kunna hota, men jag ser definitivt Jack som en möjlig vinnare till serien.

14-15 augusti smäller det, häng med då!

Text: Christer Hägglund – DriftZone.se
Foto: Stefan Lindgren – DriftZone.se, WTC Watch This Car