Tor-Arne Kvia: ”Maskinen har sina svaga punkter”

0
40

Tor-Arne Kvia laddar för fullt inför kommande säsong i Drift Masters. DriftZone har passat på att ställa lite frågor inför säsongen.

Snart dags för en ny säsong. Du kommer att köra din tredje raka säsong i DMEC, hur laddad är du?

-2020 kommer att bli en väldigt bra säsong! Ny motor och stora förändringar i bilen kommer att göra den mer förutsägbar än tidigare. Med två säsonger i bagaget är vi väldigt starka i år och vi visade 2019 att så länge bilen håller kan vi gå långt. Förra året var vi väldigt bra med att kvalificera oss med fyra rundor i topp 4 i kvalen. Vi måste jobba vidare med ”twin” och vara lika bra där.

Du har gjort två starka säsonger i serien, 2019 slutade du på en 4.e plats i totalen. Hur summerar du förra säsongen?

– Allt gick verkligen enligt planen att hamna i topp 5 i mästerskapet, men vi kunde lätt ha nått topp 3 om motorn och bilen hade fungerat 100%. De dåliga omgångarna där vi inte var i topp 8 (Frankrike och Tyskland) var de som avgjorde vårt mästerskap. Vi var den tredje bästa föraren i kvalet så en stor uppgång där men med lite förarfel och bilproblem kom vi aldrig till topp 4.

Vad kommer att krävas för att du ska ta dig upp i top-3 den här säsongen?

– Vi måste vinna loppet och vara på pallen från omgång 1 i Greinbach till omgång 6 på Mondello. Poängsystemet i Drift Masters har en stor skillnad från 1 och 2 platser jämfört med 3, 4 etc. Så du måste nästan vinna ett lopp för och ha en chans. Men vi tror med de förändringar vi gör på bil att de kommer att vara möjligt.

Årets startfält är kanske det starkaste i DMEC:s historia, hur ser du på motståndet?

– Tror inte att det kommer att bli många förändringar i topp 10 från 2019. Om jag skulle nämna två förare som kommer och ” skaka ” om mästerskapet kan det vara Mitch Larner och Pawel Borkowski. Vi som har kört Drift Masters sedan 2018 har blivit väldigt välkända både på och utanför banan så det blir kul att få nya förare till gänget.

Finns det någon förare som på allvar kan putta ner James Deane från tronen?

-Yes! Om jag hade sagt nej här hade vi bara stannat hemma! Att ha en förare som James Deane i startfältet som har dominerat allt han har kört under de senaste åren gör oss bara till bättre förare. Maskinen har sina svaga punkter, vi måste bara hitta dem vid rätt tidpunkt.

I år är du inte ensam norrman i serien, hur kul är det att få sällskap av två landsmän?

– Roligt att få med fler norrmän och inte minst skandinaviska förare. Kommer att vara mer uppmärksamma på serien från Norge, Sverige och Finland! Kanske till och med de nationella federationerna kommer att öppna sina ögon och se att vi har så många förare som kör i världens tuffaste Drifting-serie.

Vad har hänt med bilen under ”offseason”, har du gjort några uppdateringar?

– Vi har massor av nyheter som kommer att publiceras på sociala medier inom den närmaste tiden med helt ny motor, nya partners och inte minst förändringarna av bilen under vinter. Efter att ha sett många lösningar för andra bilar, tror jag att vi har hittat en bra lösning på egen hand.

Kommer du att köra någon mer tävling än DMEC under 2020?

– Med Datsun Racing Squad kommer jag att kämpa för en seger i Super 3! Annars kommer det bli några shower som körs med sponsorer och på utställningar. En annan nyhet är att jag kommer att arbeta som konsult för Norwegian Drift Championship.

Text: Stefan Lindgren – DriftZone.se
Foto: Henrik Andersson – DriftZone.se