Hartman till Irland som wildcard i Drift Games!

0
174

Pontus Hartman var en av överraskningarna i fjolårets RM-serie. Det blev till slut en tredjeplats i serien och ett deltagande i årets SM. Tyvärr har årets körning inte fått samma chans, då strul med teknik gjort att tävlingar missats och fått avslutas i förtid.

Pontus, ni fick till en riktigt fin tävling i SM-avslutningen på Sundsvall Raceway. Beskriv känslan lite inför och efter Sundsvall.
-Känslan inför Sundsvall var att vi ville ta oss dit och röra om lite i grytan. Under tävlingen i Tyskland så sprack toppen och vi fick snabba på med att hinna bearbeta en ny. Men det gick vägen och trots otroligt mycket problem även under tävlingen i Sundsvall, så fick vi med hjälp av Drift Brothers, Imba Productions och Andreas Lilja till slut ihop bilen och lyckades placera oss på en fjärde plats. Något som efter en såpass strulig säsong ändå får anses som ett ok resultat att ha med sig. Viktigt för oss att visa för fans och samarbetspartners att om bilen håller så är vi med och fightas.

Nu hör vi att säsongen kanske inte är riktigt slut ännu. Ni vill låna dragbil för att åka ut på äventyr. Vad är det som hägrar den här gången?
-Precis, vår säsong har ju varit kantad med problem. Vi vill verkligen inte starta nästa säsong på samma vis, därför har vi valt att köra ännu en tävling. De senaste har vi fått bra snurr på bilen och problemen blir mindre och mindre. Så när vi fick möjligheten att göra detta äventyr så kunde vi inte säga nej. Under tävlingen i Tyskland, Iron Drift King, så kom vi i kontakt med Drift Games, och fick med oss ett wildcard till finalen, Japfest på Mondello Park.

Riktigt stort att få ett wildcard till Drift Games. Hur bra koll har du på motståndet?
-Ja, det känns otroligt kul! En del har vi koll på, flera av toppförarna i DMEC kommer ju starta även i Drift Games. Det vet man ju att de kör något helt otroligt bra. Även resten av startfältet i Irland är otroligt hårt. Ambitionen är alltid att vinna, men för att vara realistisk så kommer vi från en säsong med relativt lite körning, ska upp mot några av de bästa i Europa, på en bana som är väldigt mycket snabbare en någon annan tävlingsbana vi tidigare kört. Så oddsen ligger inte på våran sida. Men vi gör det för erfarenhetens skull, för att ta lärdom och utvecklas med förhoppning på ett bra resultat.

Ryms det här i er tävlingsbudget för året eller har ni sökt nya samarbeten för att klara av det?
-fdf

Våran årsbudget sprack tyvärr för länge sedan pga av alla strul. Tre motorer har vi byggt iår, alla smidda. Tre turbos har oxå fått ge vika, en topp, samtliga soppapumpar osv. Allt har verkligen gått sönder iår.
Så svaret blir helt enkelt att vi har helt otroliga sponsorer som sett till att vi kunnat fortsätta vår säsong.
Till detta enskilda event har dessa företag hoppat in och gett oss ytterligare stöd.
•Holinger Europe
•Pulverteknik i Kungälv
•59 North wheels
•Orust schakt (mattias Olsson)
•Boost Racefuel
•T-Parts
Något som såklart betyder otroligt mycket för att det ska bli av.

Det är en lång resa att ta sig till Irland, när ger ni er av?
-Det är en resa på lite drygt 200 mil och ett gäng olika färjor. På tisdag lämnar vi Göteborg och bordar en färja till Kiel. Sedan kör vi ner till Calais, tar färjan över till England och vidare upp till Wales och till slut är det tänkt att vi når vårt mål under torsdagen. Men mil på vägarna lägger vi många på en säsong så det ska bli kul det också.

Slutligen skulle jag vilja tacka samtliga av de sponsorer och fans som stöttat oss iår, även om dessa eventsponsorer gör just detta event möjligt så har samtliga sett till att vi fått möjligheten. vi har den djupaste respekten för alla som stöttar oss och hoppas på långa samarbetet framöver och lite mer framgång en vad vi haft iår.

•Horsepower Junkies
•Holinger Europe
•Pulverteknik i Kungälv
•Gösta Johanssons åkeri
•ECU Master
•Motul
•Motorgurun Gösta
•Boost Racefuel
•59 North Wheels
•Göteborgs Hammarservice
•RAMMER
•Orust Schakt
•T-Parts
•Ross Performance Parts
•ACL Bearings
•Fogmaker
•Tenaci Motorsport
•Nordic Scaffold group
•Speeding
•Spacer.se
•Nuke Performance
•VC Racing
•BMW Northern Europe
•Kungälvs Däckservice
•Kloma Däck o Fälg
•Svensk turboservice
•Höglund Motorsport
•Boonstra Trade
•HLM Service
•Psi motor
•Söderkulla tung trafik

Vi önskar Pontus och teamet lycka till och hoppas på goda framgångar!

Text: Christer Hägglund – DriftZone.se
Foto: Björn Billsten – DriftZone.se
Omslagsbild: Robban Strandberg – DriftZone.se