Inför deltävling 2 på Mantorp Park

0
1520

Deltävling ett, fast det egentligen skulle vara deltävling två.. Påsksladden som var starten på säsongen i Swedish Drift Championship, men som tyvärr blev avblåst p.g.a vädret skulle som sagt vara deltävling 1. Nu är det istället dags för SM Serien att dra igång på allvar, den 27-28 april så ställer förarna upp sig på Mantorp Park, en bana som de flesta i SM och RM serien har kört på.

Mantorp Park under soluppgången, foto: Henrik Andersson

Men årets deltävling kommer att ställa förarna inför större utmaningar än tidigare, tävlingen kommer att köras på en helt annan del av banan, en del som kanske inte är lika känd för våra förare. DriftZone tog därför en snack med Max Lundgren på Mantorp Park, där vi pratar lite kring dessa nyheter och vad som mer händer under 27-28 april.

Hur går förberedelserna inför deltävlingen?

– Allt rullar på enligt planen. Vår säsong har varit igång några veckor redan så vi är varma i kläderna och vi har ju redan genomfört Påsksladden så det ska nog lösa sig.

Under våren så har vi fått info om att tävlingen kommer köras på en ny sträckning, kan du ge oss lite information kring vilken sträckning och varför ni har valt just denna del? Hur ser det ut med publikplatser?

– Ja vi har valt att köra tävlingen på södra delen av Mantorp Park. Vi såg möjligheten att ge förarna och publiken lite variation och utnyttja arenans fulla potential. Vi provkörde lite under förra året med hjälp av våran drifting-instruktör Johan Andersson och han är säker på att banan kommer bli både utmanande och publikfriande.

– Sträckningen blir enligt följande. Start i Mjölbykurvan sen över krönet och in genom högfartsvänstern, därefter blir det en fartminskning genom F2-kurvan för att sedan accelerera ut mot sista kurvan på banan.

– Vi håller just nu på att bygga en ny läktare med stor kapacitet där man ska kunna se hela sträckningen samt att det finns ståplatser på vissa delar av banan.

Vad händer mer under denna helg? övriga aktiviteter?

– Dotz Drift Break är ju i huvudsak ett event för frikörning i drifting och har arrangerats sedan 2013 i samarbete med OCL Brorssons. Frikörningen kommer även detta året att vara den kanske största delen av eventet på lördagen.

– Det som gör året Dotz Drift Break unikt är att vi kommer använda 2 banslingor samtidigt på lördagen. Detta innebär att frikörningen kommer pågå hela lördagen på “paris-slingan” samtidigt som vi även kommer genomföra premiären av SDC på “södra-slingan”. Med andra ord blir det 100% drifting!

Vilka förväntningar har du på tävlingshelgen?

– Förväntningarna är höga så klart, vi har ju aldrig tidigare haft så stora startfält i mästerskapsklasserna. SM förarna visade ju redan på Påsksladden att kvalitén på körningen är på en väldigt hög nivå.

– Ska även bli väldigt skoj att se hur upplägget med 2 banor som används samtidigt kommer funka.

För mig så är det självklart att åka till Mantorp Park, men med dessa nyheter så kommer helgen bli rejält intressant, och massiv med aktiviteter som pågår på fler håll. Vi på Driftzone välkommnar denna utveckling och vi ser fram emot en helg fylld med drifting!

Vi tackar Max och Mantorp Park för pratstunden och vi önskar dom lycka till med sin deltävling av Swedish Drift Championship.

Text: Henrik Andersson – DriftZone
Foto: Henrik Andersson – DriftZone

Henrik Andersson
Skribent - Fotograf - Filmare. Jag kommer att skapa material till Driftzone, men vem är jag då? En kille som har stort intresse för motorsport och fotografering. Har varit intresserad av motorsporten så länge jag kan minnas.