Ledorden 2018 blir intressant, vasst och utvecklande

0
93

2018 är här, alldeles nytt och ännu i sin linda. Vi hoppas och tror mycket på 2018 inom driftingen, men året kommer att bli krävande och driftingen kommer helt klart att ta ett steg till i utvecklingen.

Pawel Korpulinski, en av förarna som är anmäld till SM serien 2018. Foto: Henrik Andersson

Vi har sett datumen för SM och RM serien, och det är dessa datum som vi tänkte gå in lite på nu. Förarna kommer att få kämpa för poängen och jag (reds. notering) tror att konkurrensen blir knivskarp. SM serien har ju som bekant brutit sig ur Gatebil, Gatebil kör istället en egen serie som är mindre i antalet deltagare.

I denna krönika så ska vi tala om SM/RM seriens banor 2018:

Elmia 30-31 mars, premiären körs under Bilsportsmässan i Jönköping. Banan var 2017 tight och teknisk, hur banan blir i år vet vi inte, men vi vet att den kommer bli tight, teknisk och vass, som ställer krav på både bilen och föraren. Att samköra mässan med SM premiären är ett kanonbra drag från arrangören.

Serien rullar sen vidare till Mantorp Park 28-29 april, här får vi deltävling två. Mantorp Park är en bana som inte behöver så mycket presentation, en väl beprövad bana som ställer rätt andra krav på föraren och bilen. Nu vet vi inte hur banan läggs men oavsett så kräver banan fart och vridmoment av bilen. Teknik behövs alltid men här läggs också en parameter till in som kan ge motorstarkare bilar fördelar, här gäller det att vara vaken som förare och hålla bra fart.

Mårten Stångberg, Mantrop Park 2017. Foto: Henrik Andersson

Deltävling tre är ny för året, det är ett hett tillskott som vi tror kommer bli riktigt häftigt till serien. Deltävling 3 körs på Skara Sommarland 29-30 juni, det är ARN Citydrift som arrangerar denna stadstävling, banan har vi ingen koll på då den byggs just för detta ändamål. Men vi ser troligtvis en tight och väldigt teknisk bana eftersom området är begränsat. Vi är helt övertygade att tävlingen kommer bli härlig att följa.

Deltävling fyra så landar vi på “Sverige Ebisu”, GTR Motorpark arrangerar denna deltävling  3-4 augusti, banan är som alltid vass och är teknisk samt krävande på både bil och förare, muren (den röda) är en central roll och det gäller att sätta sin linje, för att kunna ta sig vidare i stegen.

Emil Wikman under deltävlingen på GTR Motorpark. Foto: Henrik Andersson

Deltävling 5 och även finalen för årets serie, arrangeras av SHRA Sundsvall. Tävlingen körs den 1-2 September. Banan är numera rätt känd och den är teknisk och tight, denna deltävling kommer (tror vi) bli hård och förarna kommer ge allt för de sista poängerna.

5 deltävlingar markerar alltså 2018 års SM/RM serie, när vi kollar in banorna så ser vi 4 banor är tighta, tekniska och kan straffa föraren hårt om hen inte är fokuserad. Mantorp Park är den enda banan som är stor och ger förarna möjligheten att gasa ur maskinen rejält, men Mantorp Park är inte på något sätt mer förlåtande eller lättare att köra.

Denna krönika innehåller mina egna subjektiva bedömningar av årets serie, men en sak vet jag – vi kommer att få se härlig action på samtliga deltävlingar, eller vad tror du själv? Kommentera gärna!

Text: Henrik Andersson – DriftZone.se
Foto: Henrik Andersson – DriftZone.se

Henrik Andersson
Skribent - Fotograf - Filmare. Jag kommer att skapa material till Driftzone, men vem är jag då? En kille som har stort intresse för motorsport och fotografering. Har varit intresserad av motorsporten så länge jag kan minnas.