Mikael Svensson: “Full satsning på SM 2018”

0
560

Mannen vi pratar om i denna artikel, har lång historik inom driftingen. Han var med från första början när denna sport fick fotfäste i vårt avlånga land. En del av Er känner honom som Wunderbaum, andra kallar honom för driftfarfar. Vad han än må kallas så finns stor erfarenhet och skicklighet hos Mikael “Wunderbaum” Svensson.

Premiär för Mikael Svensson i GDS/SM

Hans meritlista är lång, men de senaste åren så har Mikael hunnit med att köra i drift SM 2015. Sen uppfyllde Mikael en dröm, drömmen var att köra i Formula Drift Pro2 serien, detta gjorde han under 2016. 2017 så fanns Mikael anmäld till Drifting SM, men Mikael var i det närmaste osynlig – fast han var anmäld till SM serien.

En deltävling körde han dock, det var den sista deltävlingen på Mantorp Park. Driftzone tog kontakt med Mikael för att höra lite om den närmaste framtiden.

Du fanns med i SM serien 2017, men körde bara en deltävling? Berätta om detta.
– Säsongen började med att min gamla Nissan 200 Sx fick ett allvarligt motorskott som förstörde första delen av säsongen. Vi hade tagit beslutet om att börja säsongen på Elmia/Påsksladden med bilen för att sedan växla om till BMW Z3:an. Så BMW Z3:an tog mycket kraft och pengar i anspråk för vi vill inte slänga ihop bilen bara för att synas på banorna. Vi ville testa den så att bilen blev riktigt inkörd, när vi kommer till tävlingarna.

Bilen du byggt 2017 är riktigt fräck, berätta mer om den?
– Bilen är en BMW Z3 roadster 2001 årsm, med en V8 på 6,7l och vi överladdare den med en skruvkompressor. BMW z3 har alltid legat mig varmt om hjärtat då jag har byggt om ett antal för dragracing, bankörning och drifting. En bil som har 50/50 i viktfördelning och den mesta vikten sitter innanför stötdämpartornen, så den har lätt att rotera kring sitt centrum. Bilen har dock lite dåligt rykte om sig att vara lömsk och svårkörd men det är bara rykten. Tex så tycker man att den har kort hjulbas, men den har som originalbil bara 1,5 cm kortare hjulbas än en Nissan s13, nu har jag wisefab på min så det flyttar fram hjulen ca 3 cm i främre hjulhusen så då har jag längre hjulbas är en Nissan s13. Saken är den att det spelar nog större roll vart du sitter i förhållande till pivotpunkten, dvs den punkt som bilen snurrar kring. På en nissan S13 så sitter den punkten ungefär vid växelspaken medans Z3:an har sin i instrumentbrädan. Detta gör att du upplever att du åker med i pendelrörelsen mer i en BMW z3 än i en Nissan S13.

Motorn har vi byggt upp kring ett stålblock med 4″ borr och 4″ slag vilket ger ca 6,7 liter och kan varvas 7800 utan problem men vi har designat en kamaxel som fungerar bra med en skruvkompressor från JM-Tech och den ger ca 4,2 l per varv och max effekten är vid 7000 varv så vi stannade där. 940 whp och 1180 wnm ger motorn på drygt 1 bars övertryck och vi har 850 nm vid 2000 varv. över 1000wnm från 3000 till 7000 varv gör at bilen är otroligt lättkörd och inte så hetsig. Bilen väger ca 1400 kg och har viktfördelningen 49.9 % fram och 50,1 5 bak. Vi kör med en 4 vxl cs1 dogbox och den funkar fint till ändamålet, samma låda som jag körde i USA i Formula D. Kopplingen är en 2 skivig Excedy men skall försöka ta fram en 3 skivig som håller för drifting vilket inga kopplingar gör idag tyvärr.. mycket effekt på låga varv gör att kopplingarna har svårt att låsa upp. Och de kopplingarna som finns på marknaden är aldeles för känsliga mot värme och slitage, jag har kört dragracing med en 3 skivig 10 ” crower koppling där man kunde slita rejält innan man kunde märka skillnad.

En vass konkurrent till 2018 med andra ord. Om vi backar tillbaka till 2017, som är över nu, vad är dina intryck av den gångna säsongen?
-Kul att följa de yngre förmågorna och att de tar för sig i sporten, det behövs lite motgång för att komma tillbaka fulltaggade. Vi är supernöjda med den nya bilen och hur den beter sig så vi ser fram emot nästa säsong.

Ok vi lämnar 2017 och blickar framåt. 2018 är snart här, vilken plan har du för nästa säsong?
-Vi skall förbättra bilen på de punkter som vi ser att bilen kan bli bättre på, service (lättmekat), göra bilen lättare med plast och se till att vi har reservdelar på lager när olyckorna kommer. Vi skall köra så mycket vi bara kan för om man skall bli bra på drifting så gäller det att ha “seat time”, så vi skall köra på alla event som vi kan komma åt!

Det låter intressant, vilka målsättningar/förväntningar har du på 2018?
-Vi skall köra SM serien och satsa på den fullt ut på den och försöka vinna SM!
Nästa säsong kommer vi ha muskler för att kunna vara värdiga motståndare för SM i Drifting. Det gäller sponsorer, budget och team, så vi ser fram emot säsong 2018 och starten på Elmia !

Det låter som en bra grund att ha. Vilka tävlingar/serier tänker du och teamet köra?
-SM-serien i drifting och Gatebil, skeppar över bilen till USA på hösten om det går bra för mig och då är tanken att ta ett varv till i Formula D.

Det blir ett intressant år, med Mikaels beslutsamhet så kommer han att synas. Vi kommer såklart hålla ögonen på Mikaels framfart och passar på att önska han lycka till 2018!

Mikael tackar och samtidigt så avslutar han med att tacka sin familj och vänner som hjälper till med teamet och bilen. Ett stort tack riktar han också till sina sponsorer:

Wunderbaum, Simpson, J-spec, Overtake, Landeryds mekaniska, SC Engineering, Roadrace engineering, Berk technologies, Karstorps Bildemontering AB, Millway, Swedol, Sikky, NGP, AEM

Text: Henrik Andersson – DriftZone.se
Foto: Christer Hägglund – DriftZone.se