Finlands Rockstar – En äkta JDM-fantast

0
54

Henri Haanpää är ett känt namn inom Finska Driftingen. Med sin lugna attityd utanför tävlingsbanan verkar han som en som tar allt med en klackspark och inte kan bli upprörd över något över huvudtaget. Men när han väl sätter sig i bilen och får en hjälm på huvudet händer något.

Den aggressiva körstilen påminner mycket om Japanen Naoki Nakamura, vilket också visar sig vara en av Henris största förebilder inom Driftingen tillsammans med Daigo Saito och numera bortgångna Atsushi Kuroi.

Som så många andra i samma sits så har saker med motorer varit intressant sedan barnsben. Intresset för bilar specifikt tog fart en tid innan körkortsåldern och efter sin militärtjänstgöring 2007 köpte Haanpää sin första Nissan 200SX S14.

För den 34 åriga Kvalitetsingenjören från Vasa började tävlingskarriären redan år 2007 när han deltog i Rookie-klassen i Xtreme Drift Challenge på BotniaRing banan i Jurva. Vid det tillfället levererade SR20DET motorn hela 280hk.

-Det enda jag förstod var att man skulle köra med sladd hela vägen, säger Haanpää. Allt tyder på att den teoretiska kunskapen räckte till eftersom han vann sin klass i tävlingen.

När säsongen var över slutade han på en 2:a plats i serien. Det gav tydligen mersmak eftersom han ännu 13 år senare brinner för Driftingen och satsar fullt.

Efter flytten upp till PRO-klassen har Haanpää lyckats kamma hem följande serieplaceringar:

3:e plats 2009, 1:a plats på 2011 i Finnish Pro Drift Association, samt sedan Finska Mästerskapen blev en officiell serie en 2:a plats på 2012 och 3:e plats på 2013 och 2018.

JDM-fantasternas dröm

Intresset för JDM bilar ökade kraftigt efter att han skaffade sin S14 och hans första PRO-klass bil blev en Toyota Cresta JZX90, som skeppades från Japan år 2008.

Hösten 2010 när Haanpää blev erbjuden att resa tillsammans med ett gäng JDM-fantaster till Japan för att bekanta sig med Japanska bilkulturen var han inte sen att hänga på. Höjdpunkten på resan blev evenemanget Ebisu Drift Heaven Week där gänget hyrde en Nissan S14 med vilken de fick möjligheten att bekanta sig med Ebisuberget och alla banor som finns där.

Året därpå reste de till Japan igen för att delta i samma evenemang. Då deltog de med en Nissan S14 och en Toyota Cresta JZX90 – samma kaross som han körde med hemma. Dock med den lilla skillnaden att den hade original motor, chassi och torsendiff vilket kanske gjorde det till en liten utmaning att köra jämfört med egna bilen hemma!

Bygga nytt eller bygga om gamla? 

Efter att Crestan hade hängt med några år tjänstgjorde en Nissan S13 under åren 2016-2018. Den bilen var sen tidigare bekant i Finska Driftingkretsarna och hade körts av Tuomas Yli-Knuuttila som blev Finsk mästare år 2013 och 2014.

Efter säsongen 2018 togs beslutet att bygga helt nytt.

 -Allting går förstås att bygga om och gamla S13 hade nog gått att göra mera konkurrenskraftig, men eftersom S15-karossen har varit en dröm sedan år 2007 så tog vi beslutet att satsa på en sån. Jag tycker själv det är en av de absolut snyggaste karosserna. Eftersom det idag finns så mycket delar som är färdigt utvecklade för Drifting så blir det också så mycket enklare att bygga istället för att behöva utveckla allt själv.

Bilen köptes från Japan i vanlig ordning och anlände till Finland vintern 2018-2019. Teamet jobbade hårt resten av vintern och lagom tills säsongen sparkade igång stod den tävlingsklar. Första deltävlingen i FM-serien slutade högst upp på prispallen!

-Det var verkligen en lättnad för teamet efter en intensiv vinter.

-Resten av säsongen bestod förstås av en hel del förbättringar och korrigerande av småsaker som uppdagades allt eftersom, vilket är helt normalt med nybyggd bil.

Slutplaceringen i FM-serien 2019 blev 5:e.

-Nu under vintern har vi gjort en del förbättringar bl.a på kylsystemet. Styrservot blir en TRW elhydraulisk nu istället för den remdrivna på JZ:an. När vi äntligen fick remmen att börja hållas på plats började remmarna gå av istället så nu har vi eliminerat allt utom generatorn från remdrivningen, förklarar Haanpää.

-Insugsserien blir också ombyggd från en modell som bultades på originalrunnersen till en helsvetsad version.

Utan teamet är man inget

-Teamet består av en grupp människor som står mig nära och som jag kan lita på, säger Haanpää stolt. Alla har sin uppgift utgående från vad man kan eller behärskar, utan att någon behöver underskattas.

-Alla vet vad som krävs av dem och uppgifterna tas alltid på allvar under hela tävlingsdagen.

-Vi har försökt göra allt så simpelt som möjligt och ifall vi är många med kan uppgiften för någon vara så specifik som t.ex. att man sköter om däckbyte på chaufförssidan.

-Det har visat sig vara ett effektivt system, säger Haanpää.

Under offseason tillämpas uppgifterna enligt samma princip. Var och en bidrar med det de kan.

Hoppas kunna tävla utomlands

De senaste åren har Haanpää satsat på Finska Mästerskapen.
-När man har begränsad budget väljer vi att satsa fullt där vi har chans att lyckas, säger Haanpää.

-Tills i år har vi skaffat mera däck än någonsin tidigare, men nu vet vi ju inte ens när vi kommer att kunna tävla, funderar Haanpää.

-Vi får försöka använda tiden så smart som möjligt och testa nya saker med bilen i lugn och ro. Förra säsongen gick så mycket tid åt att fixa småsaker så testandet blev lidande.

-Intresset att tävla utomlands finns definitivt. Budgeten är det som begränsar oss från att göra en satsning utomlands i dagsläget!

-Vad skulle du vilja ge för tips till nya förare?

-Till nya förare förare skulle jag först och främst säga:

-Köp dig en enkel ”Missil” att träna med. Ingen har hört någon säga att de får för mycket sätestid!

-Sedan skulle jag rekommendera att satsa på ett bra styrvinkelkit! Själv skaffade jag mitt första Wisefab-kit till 2018 och det var verkligen en bra investering. Man behöver aldrig vara rädd att styrningen skall ”hitta på något eget” mitt under körning. Det ger självförtroende i körningen.

Kort om bilen

Kaross       
Nissan Silvia Spec-R S15 2001

Drivlina   
Toyota 2JZ-GTE 3,0  1031hk / 1060Nm
Garrett GT4202R
Jerico SR1 4-växlad Dogbox
Toyota Supra diff och drivaxlar
MaxxEcu Race Motorstyrning
MaxxEcu PDM-20
TT-Speed kabelhärva för motor och karossel
Mappad av @TunedbySamuli

Chassi       
Wisefab bärarmskit fram och bak
BIGEM Finsktillverkade stötdämpare
Wilwood bromsar fram
Wilwood dubbla bromsok bak

Text: Torolf Snellman
Foto: Timo Liukko / Liude Pictures