Elbilen i Formula Drift visade upp musklerna i Atlanta.

0
129

Under vintern så fick vi lite små vinkar och viskningar, det utvecklades en elbil som skulle tävla i Formula Drift. Månaderna gick och när säsongen väl drog igång, då fanns den där – Napoleon Motorsports Camaro EL1. Denna elbil är den första i sitt slag att ställa upp i Formula Drift.

Men första deltävlingen så fick den inte starta då staden inte hade sökt de tillstånd som krävdes för att Camaron skulle få köra. Teamet blev såklart bestörta och många med dem tyckte det var tråkigt, eller rent av dumt att den stoppades. Men regler är regler, så teamet kunde inte göra något åt det.

Vidare till deltävling två så fick den ok att starta, och teamet visade upp bilen och den gick på bra till en början. Men den fick problem efter ett tag som gjorde att teamet beslutade sig för att ställa upp med föraren Travis Reeders egna tävlingsbil istället.

Så kom tredje försöket, denna gång i Atlanta som kördes i helgen. Denna gång så gick det betydligt bättre, bilen funkade och vi fick se bilen med Travis Reeder ta sig genom kvalet och till sin första battle i topp 32. Tyvärr så blev han utslagen i topp 32 när han mötte en flygande Chelsea Denofa, Chelsea som kvalade in som tvåa tycker mycket om denna bana och kör väldigt bra här. Men Travis och teamet visade att bilen är konkurranskraftig nog för att kunna vara med i Formula Drift, så tredje gången gillt för Camaro EL1.

Bilen är alltså en 2019 Camaro där man slet ur allt och gjorde om den för eldrift, det enda som är kvar av karossens orginaldel är taket, resten är formgjutna paneler i bla kevlar. Batteriet eller rättare sagt batterierna (120 st) fyller motorrummet i denna best. Men kraften då? Denna bil genererar 515 hk på bakhjulen, meh de flesta fd bilarna har runt 1000 hk kanske du tänker, visst så är det men… Det intressanta är istället vridmomentet som bilen genererar. 800 Newtonmeter ger elmotorn i vridmoment vilket gör att bilen har liknande kraft som de andra bestarna i Formula Drift. Alla dessa 800 finns dessutom tillgängliga direkt till föraren Travis Reeder gasfot.

Det ska bli intressant att se utvecklingen på denna bil, Eldrift är framtiden och Napoleon Motorsports visar att det går att tävla i högsta serien med en elbil. Vi alla vet att utveckling av nybyggd tävlingsbil tar tid att förfina och ställa in optimalt.

Text: Henrik Andersson, Driftzone
Bild: Larry Chen, Formula Drift