Fredric Aasbø: ”Jag är stolt över att vara en del av drifting-miljön”

0
147

Fredric Aasbø är ett namn som nästan alla inom driftingen känner igen på ett eller annat vis. Han har många bollar i luften inför 2020, jag träffade upp honom på Oslo Motor Show för att höra lite av hans planer.

Har du planer på att köra Formula Drift nästa år och isåfall, hur ser du på konkurrensen?
-Jag kommer att köra Formula Drift nästa år, så länge jag är i livet då, det vet man ju aldrig, säger Fredric med ett skratt.

Fredric berättar att han hade en jättebra säsong ifjol och även åren innan dess. Men samtidigt så tycker han inte att de har varit helt uppe på toppen. De har klarat många bra placeringar och många andraplatser, vilket bådar väldigt bra, men samtidigt så är det väldigt surt eftersom att de inte riktigt når hela vägen dit. Men under året som varit så tycker Fredric ändå att han ska vara väldigt nöjd, då det har varit långt ifrån en perfekt säsong.

-Så när vi nu är färdiga med 2019 och det börjar närma sig 2020 så kan det bli några stora förändringar för oss, men det är inte något som är bekräftat än, säger Fredric.

De stora förändringarna gäller allt från bil till teamets satsningar. Men samtidigt så tycker de att det är viktigt att jobba vidare med det som de har varit bra på i år. Det vill säga ett väldigt bra team, men samtidigt så tycker Fredric att han behöver bli bättre på både körningar och smartare med hur han tränar, samtidigt som det behövs en bil som har lite mer styrka, lite mer fäste och helt enkelt ger lite fler möjligheter. De behöver överlag ett starkare paket för att hänga med, då konkurrensen bara blir tuffare och tyffare, anser Fredric.

Var detta året det sista du körde med Corollan, ska ni bygga den nya Supran till nästa år?
-Det är väldigt mycket som händer nu och som de flesta säkert snappat upp så byggs det en ny motor. Det är klart att vi är intresserade av Supran då alla förstår att det kan vara en ordentlig och bra bil. Men om man ser på historiken i år så har vi som ett team alltid gått i lite motsatt riktning mot vad de andra teamen gör, så det är inte garanterat att vi kommer att dyka upp i en Supra nästa år, säger Fredric.

Men för att ta en lång historia kort så ser Toyota på vad de tror skulle vara bäst bil för Fredric för att han ska kunna utvecklas och ta sig ännu längre.

Vilka tävlingar har du planer på att delta i under 2020?
-För det första så blir det full eftersäsong och här hemma så hoppas jag att vi kan delta i så mycket som möjligt, berättar Fredric.

Gatebil kommer han bland annat att delta i, de har även andra tankar om att kanske göra något i England eller övriga Europa också. De har även tänkt på att kanske köra Drift Masters eller GDS men konkurrensen och nivåerna i de nordiska serierna är så höga nu att om de ska vara där så känner Fredric att dem verkligen måste fokusera på det. Han säger även att han inte kommer att delta i dessa om han inte verkligen kan satsa, då förarna i dessa tävlingar ligger på en så pass hög nivå nu. Om de ska var med så ska de ta i allt vad de har, för man ska inte fokusera på två fronter, utan Fredric tycker att han ska fortsätta hålla fokus på tävlingarna där han verkligen kan konkurrera. Men han vill fortsätta att köra i samma stil som han gjort i år, det vill säga lite roadshow, delta i de Gatebil-event de kan, kanske göra någon film och tv.

-Jag har en dröm om att göra mer inne i centrum, sådana typer av saker, säger Fredric.

Du pratade en del om tv och du ska vara programledare för Top Gear, hur känns det?
-Det är helt enkelt superkul, innan vi började filma så var jag lite nervös för det är ett stort ansvar, säger Fredric.

Han påtalar även att alla vet att de är en norsk variant, vilket innebär att de kan skapa det lite som de vill. Efter att de nu varit igång och filmat så har nervositeten försvunnit och nu tycker Fredric att det är riktigt roligt! Han berättar att i programmet så har de Dansken som är rappare, som kan massa om grafitti och pop-kultur, men ingenting om bilar, så de skojar med honom om det. De har även en man som kan allt om brittiska bilar från förr, så de skojar om att han bara kan det, samtidigt som Fredric är den yngsta och därav skojar de andra med honom också. Så helt enkelt en bra kombination för en rolig show!

Du pratade lite om att alla förare börjar bli så bra, hur ser du på utvecklingen inom drifting i Skandinavien?
-Det har blivit en sinnessjukt hög nivå för alla förare, många som gör bra ifrån sig och många som är riktigt hungriga på att ta sig uppåt, det är även många som lär sig vad som görs i USA på Drift Masters, en av världens tuffaste serier, så det har blivit väldigt bra! säger Fredric.

Det enda som Fredric tycker saknas i Skandinavien nu är att de flesta förare saknar att kunna få stora sponsorer. Att få med sig bilfabriker, att klara av att göra sporten tillräckligt stor. Det är det som saknas i hela Europa, tycker Fredric.

Har du några slutord?
-Först så måste jag tacka DriftZone för jobbet som ni gör, fortsätt med det, det är väldigt viktigt för Drifting-miljön, så måste jag också säga att jag är stolt över att vara en del av drifting-miljön! Säger Fredric.

Om han kollar tillbaka på de senaste åren så har det i stort sett varit europeiska deltagare som ligger på höga placeringar. Nu tycker han att det är dags att vi får fler från Sverige och fler från Norge som tar steget upp i Ryssland eller Japan eller USA, som han tror att väldigt många är tillräckligt bra för att göra. Det är väldigt många som är tillräckligt bra förare, men det handlar om allting runt om, allt med budget, man måste ha tankegången som ska finnas för att klara det helt enkelt. Det handlar om så mycket mer än att bara kunna köra, man måste vara lite som en guldgrävare, förklarar Fredric. Att man måste vilja så mycket mer än att bara köra bil, att få allt att fungera och gå runt, helt enkelt att man måste gilla att prova nya saker man egentligen kanske inte kan.

-Om du visar att du har ett driv, det är då du får sponsorer, avslutar Fredric.

Text: Elin Molander – DriftZone.se
Foto: Elin Molander – DriftZone.se