Fredric Aasbø vann Formula Drift-premiären

0
380

Det blev norrmannen Fredric Aasbø som tog hem segern i Long Beach, den första deltävlingen i årets Formula Drift.

Fredric Aasbø. Bild från 2017. Foto: Göran Röjhagen

32-bilarsstegen haltade något, vilket gav de två bästa i kvalet, polacken Piotr Wiecek och irländaren James Deane, frirundor som tog dem direkt vidare till top 16. I top 16 och top 8 fick vi se ett flertal tighta battles där bland annat den mellan Fredric Aasbø och lettländaren Kristaps Bluss gick till One More Time.

När vi nådde top 4 var det tydligt att kvalplaceringarna inte var slumpmässiga, då det var kvalplaceringarna 1, 2, 3 och 5 som gjorde upp om finalplatserna.

Top 4
Piotr Wiecek – Fredric Aasbø
James Deane – Forrest Wang

I sitt chaseåk låg Aasbø på Wieceks dörr hela vägen och genomförde en mycket bra chase. När rollerna var ombytta var Wiecek inte sämre och låg som en ytterligare reklamskylt på norrmannens dörr. Tyvärr för Wiecek fick han med sig lite för mycket fart in i sista innerclippen, vilket nästan gav kontakt och Wiecek var nära att snurra. Detta gav Aasbø alla tre domarrösterna och en plats i finalen. Kvalettan Wiecek fick nöja sig med tredjeplats, vilken han får i kraft av bäst kvalade av de två utslagna i top 4.

I Deane mot Wang fick Deane ta sin competition timeout, sin femminutare, för att försöka hinna laga felen i den bakre hjulupphängningen som uppstod i top 8 mot Alec Hohnadell. Tyvärr hann inte Deanes team laga bilen, utan Wang fick en bye run till finalen.

I finalen mellan Forrest Wang och Fredric Aasbø började tredjekvalade Wang i lead och femtekvalade Aasbø i chase. Efter ett bra leadåk av Wang där Aasbø hade svårt att hänga med i början, tog han ikapp och höll bra proximity (närhet) resten av åket. I Aasbøs leadåk låg han bra i zonerna och Wang hade lite mindre vinkel och proximity men följde i övrigt bra. Eftersom det var omöjligt att skilja förarna åt blev det en One More Time.

I finalens One More Time låg Aasbø tidigt på Wangs dörr, Wang som genomförde ett mycket bra leadåk, som avslutades med att han stötte till den avslutande innerclippen. När rollerna blev ombytta hade Wang svårare att hänga med norrmannen i början. Den här gången slutade det med att Fredric Aasbø, med domarsiffrorna 2-1, utsågs till vinnare i Long Beach, det första eventet av totalt åtta.

”Det här är en sån dag som… man tror inte att det kan hända” säger Aasbø i en intervju med DriftZones Mattias Jönsson, ”ingen har debuterat med en ny bil och vunnit i FD, förutom James Deane som vann här förra året” fortsätter han. ”Jag har flyttat i Norge, närmare den svenska gränsen, och har kört bil på isen hela vintern.” För att inte bli rädd över bilarnas stora värden men han att lösningen är enkel, ”Man måste tänka att man sitter där på isen i Töcksfors, i sin gamla Volvo eller Supra i mitt fall. Det är så enkelt.”

Fredric Aasbø kör i år en ny bil, en Toyota Corolla av den nya modellen som kommer som 2019 års modell, byggd på en förseriebil innan modellen ens har släppts till allmänheten. Likheterna med fjolårets Toyota Corolla iM är många, men där vissa tekniska lösningar är nya.

Deltävling 2 går i Orlando 27-28 april, det vill säga samma helg som SDC kör sin premiärtävling på Mantorp Park.

Text: Christer Hägglund – DriftZone.se
Foto: Göran Röjhagen – Deltaphoto.se