Gittin Jr vann i the House of Drift och stor dramatik om mästerskapet!

0
386

Final i Formula Drift. James Deane i ledning. Förutsättningarna var innan tävlingen ganska klara, och helt klart på James Deanes sida. Flera saker var tvungna att landa rätt för att Fredric Aasbø skulle kunna utmana om titeln.

Och som vi nämnde igår så tog Deane ytterligare ett steg närmare sin titel i och med att hela fem förare fick en bye run i Top 32. Om Deane blev utslagen i top 16 så skulle Aasbø ha en chans, om han själv vann tävlingen, och då vinna i kraft av fler poäng. Om Deane blev utslagen i top 8, skulle Aasbø också ha en teoretisk chans, men då skulle de båda hamna på samma poäng och det hela avgöras av antal segrar, vilket skulle vara lika många, och då gå ner till bäst placering i senaste eventet. Och det skulle vara Aasbø. Så såg förutsättningarna ut.

I Top 32 hade Deane som sagt en bye run, och ställdes sedan mot Forrest Wang i Top 16. Deane gjorde ett bra leadåk och det märktes att Wang ville hänga med. I Wangs leadåk så fick Deane problem vid initieringen, wobblade till lite och fick nästan initiera om. Sedan följde han Wang, men det var inte den vanlige James Deane vi kunde se, utan uppe i den bankade kurvan så låg han förvisso nära, men inte alls med samma vinkel som Wang. Och det hela slutade som det borde, med att Wang tog segern och slog ut den regerande mästaren redan i Top 16. Öppet för Fredric Aasbø att smita förbi alltså!

I en intervju i livestreamen berättar James Deane att han hade problem med styrningen, där ett rör till turbons wastegate vid fullt gaspådrag slog i rattstången och hindrade de. Så varje varv fanns det en punkt där styrningen högg fast för Deane, vilket gjorde det svårt för honom att göra ett bra chaseåk.

Fredric Aasbø fick också en bye run i Top 32, och fick sedan möta sin teamkompis i Papadakis Racing, Jhonnattan Castro i Top 16. Aasbø tog hem den, trots ett misstag i sitt chaseåk, men på grund av att Castro låg felplacerad under större delen av sitt chaseåk, med fronten nästan framför Aasbøs, så tog han alltså hem denna viktiga battle. Aasbø vidare till att möta Dean Kearney i the Great Eight och stod sedan i the Final Four mot mannen som vann den viktigaste battlen av alla idag, Forrest Wang. Även där drog Fredric Aasbø det längsta strået och stod därmed i final och fortfarande med chans till den stora bucklan.

Tredjeplacerade Piotr Wiecek, teamkompis med James Deane, åkte förvånande nog ut redan i Top 32, utslagen av Odi Bakchis. Riktigt bra leadåk av Wiecek följdes av ett fantastiskt chaseåk av Odi Bakchis. Wiecek låg högt och nära muren, men inte riktigt med samma proximity som Odi hade. Vinsten till Odi och serietrean utslagen.

Vaughn Gittin Jr, i sin Monster Energy Ford Mustang, började med att slå ut Matt Vankirk i Top 32, Matt Coffman i Top 16, för att sedan ställas mot Odi Bakchis i the Great Eight. Gittin Jr vann även den och kom att ställas mot sin teamkompis Chelsey DeNofa i the Final Four. Gittin Jr lyckades vinna mot DeNofa i battlen mellan två Ford Mustanger och det stod därmed klart att han var den som hade möjlighet att avgöra Formula Drift 2018. Vinst mot Fredric Aasbø och segern går till James Deane. Om Aasbø vinner blir han mästare.

I finalen fick Aasbø, som fjärdekvalad, börja i lead och kör ett stabilt leadåk, där Gittin Jr förvisso ligger med bra proximity, men som sticker fronten på sin långa Ford Mustang framför Aasbøs Toyota Corolla, delvis på grund av att Aasbø låg riktigt nära muren med sin avsevärt mycket kortare bil. Andra halvan av banan låg Gittin bättre till och avslutar riktigt snyggt.

När Gittin får köra lead, ligger han inte lika nära muren som Aasbø gjorde, men Aasbø tappar lite avstånd i mellandelen av banan. På den lägre bankade kurvan kom Aasbø ikapp igen,men hade svårt att knapra in avståndet till samma som Gittin Jr hade. Domarna kunde inte heller bestämma vem som vunnit, så förarna skickades till en One More Time.

I One More Timen såg det lika ut i Aasbøs leadåk, nära muren och Gittin hade svårt att göra av sin långa Ford någonstans. Riktigt bra proximity på den lägre bankade kurvan och genom sista innerclipen. I andra åket blev det först en omstart av okänd anledning. I den första delen av banan låg Aasbø återigen riktigt hög upp mot muren, men ändå med bra proximity för att sedan tappa lite i mellandelen av banan samt i början av den låga bankningen, där vinkeln blev lidande när han skulle jaga ikapp. Sedan kunde man tydligt se hur det sprutade gnistor från Fredric Aasbøs bil, så nära muren låg han. Mycket oviss utgång återigen. Här kunde vi också se att domarna inte alls såg saken på samma sätt, där Ryan Lanteigne valde Aasbø som vinnare, Andy Yen valde Gittin Jr och Brian Eggert ville se en One More Time till. Vilket det också blev…

I den andra One More Timen såg det återigen lika ut i Aasbø leadåk, högt i bankningen, Gittin nära med fronten lite framför Aasbøs och inte riktigt lika högt som Aasbø. Tappar lite i mellandelen och sedan fantastisk proximity i avslutningen av banan. I andra åket även där lika som tidigare, Aasbø högt upp i mot muren, tappar mindre än tidigare i mellandelen av banan och sedan upp mot muren. Där slår Aasbø i muren och får göra en rättning, som ska visa sig bli det som avgör finalen och därmed hela säsongen.

Det blev alltså till sist Vaughn Gittin Jr som med domarsiffrorna 3-0 vann årets säsongsavslutning på klassiska House of Drift efter denna maratonfinal, före Fredric Aasbø och Chelsey DeNofa.

Detta innebar således också att James Deane tog hem sitt andra raka mästerskap, med en marginal på endast FYRA poäng!

Formula Drift 2018 (topp 10)
1 James Deane 595
2 Fredric Aasbø 591
3 Piotr Wiecek 507
4 Chris Forsberg 399
5 Justin Pawlak 391
6 Ryan Tuerck 380
7 Matt Field 379
8 Chelsea Denofa 361
9 Aurimas Bakchis 351
10 Daijiro Yoshihara 349

I tillverkarmästerskapet tar Toyota hem segern i år liksom 2017.
Toyota 1053
Ford 869
Chevrolet 559
Nissan 558
BMW 217
Dodge 140
Mazda 126
Ferrari 126

Vi tackar Formula Drift för god underhållning under året, gratulerar James Deane till sitt försvarade mästerskap, Fredric Aasbø till en fantastisk insats och ser fram emot premiären 2019!

Text: Christer Hägglund – DriftZone.se
Foto: Larry Chen – Formula Drift