Summering av årets Formula Drift

0
170

Att 2020 varit ett konstigt år på många sätt är ingen nyhet för någon. Men Formula Drift lyckades trots det genomföra en säsong. Vi sammanfattar och utvärderar.

Liksom hos många andra var tveksamheten stor och säsongsstarten sköts fram då Palm Beach, där premiären liksom tidigare år var tänkt att hållas, stängde igen för allmänna sammankomster den 12 mars. Tävlingen ströks och premiären väntades hållas på Road Atlanta istället i början av maj. Så blev det inte heller, och i mitten av april släpptes en ny kalender där man med start 3-4 juli skulle hålla en serie om åtta deltävlingar på sju olika banor, med deltävling 4 och 8 på Irwindale.

Även denna kalender blev inställd och till sist lade man fram en nödplan med åtta deltävlingar i Pro, på fyra olika banor med dubbeltävling samma helg på samtliga. Dessa var St. Louis 4-6 september, Monroe 25-27 september, Dallas 30 oktober-1 november och Irwindale 20-22 november. Tävlingen i Dallas fick flyttas fram en gång, då Nascar tog beslut som påverkade det mindre prioriterade Formula Drift.

Vad blev det då av detta? Den stora förändringen är att man inte körde något kval till respektive deltävling. Orsaken var tidsbrist, man skulle helt enkelt inte hinna med att köra två kval i Pro och ett i Pro2 under varje tävlingshelg. För oss tittare blev det extremt otydligt, men stegen lottades med något utgångsvärde från resultatet i föregående tävling. Det här rörde såklart om lite i grytan och jag är både positiv och negativ till det.

Det positiva var att det inte blev lika självklart vem som skulle gå vidare. Ibland känns Formula Drift lite väl förutsägbart i topp 32 och topp 16. Om inte stjärnförarna gör bort sig helt så går de vidare, trots att man ibland kan tycka att den mindre namnkunnige föraren gjorde ett bättre jobb. Utan att på något sätt underblåsa de konspirationsteorier som redan finns angående detta så kan vi åtminstone konstatera att jag som tittare hade svårare att gissa i förväg vem som skulle vinna en 32- eller 16-battle om de båda som möttes var stjärnförare som lottats mot varandra. Att de senaste årens dominant James Deane valde att inte delta i årets mästerskap var också positivt. Det öppnade upp serien och flera förare klev fram som asprianter på titeln.

Det negativa med att inte ha ett kval å sin sida var precis samma sak, att duktiga stjärnförare möttes redan tidigt i stegen, medan man, om det varit ett traditionellt kval, med stor säkerhets mötts senare i stegen, och därmed fått med sig fler poäng till serietabellen. Vårt nordiska hjärta klappar såklart lite extra för Fredric Aasbø, och jag tycker att Fredric var en av dem som drabbades av detta. En annan sak som var negativ med årets upplägg var att man i samtliga fall körde med exakt samma bana båda dagarna, vilket var lite tråkigt.

Som vi berättat tidigare var det Vaughn Gittin Jr som tog hem förarmästerskapet och Ford märkesmästerskapet. Kul för Gittin som även vann för precis 10 år sedan. Bra för mästerskapet att Ford, som ändå satsar en del från fabrikshåll, fick en rejäl framgång igen. Även Toyota gjorde en bra säsong med Tuerck och Aasbø på framskjutna placeringar.

Om man ska få plocka russinen ur kakan från den här säsongen med blicken på kommande säsonger så känner jag att det här med att ha dubbeltävlingar samma helg inte är så dumt. Det blir stort fokus och kan hända mycket i serien på kort tid. Kanske kan den bästa lösningen vara att köra igång tävlingen redan på torsdagen och ha någon form av kvalkörning för att sätta båda stegarna. Tre kvalåk där det bästa resultatet gäller som kvalresultat i första deltävlingen för helgen och det näst bästa av de tre gäller som kvalresultat i tävling två. En väl genomtänkt bana borde kunna varieras på något sätt mellan de två tävlingarna, och på så sätt variera och röra om lite så att det inte per automatik blir den som satte banan bäst först som dominerar hela helgen.

Det största och mest positiva att ta med sig var ju ändå att Formula Drift, trots alla utmaningar, lyckades genomföra en serie även 2020, något inte många lyckdes med. Vi får se om man tar med sig erfarenheterna in i nästa säsong, för att det blir Formula Drift även 2021 är jag helt övertygad om!

Text: Christer Hägglund – DriftZone.se
Foto: Larry Chen – Formula Drift