Tekniska nyheter i Formula Drift

0
86

Det nya tekniska reglementet för Formula Drift 2020 har släppts, och vi går igenom några av nyheterna.

Årets släpp av det tekniska reglementet har lett till en del diskussioner i sociala medier, i vilka vissa förare har deltagit. Och det är ett par intressanta grejer man har lagt till, som man kan misstänka leder till ganska stora förändringar för en del team.

  • Kylslingor och kopplingar avskärmade med brandskydd kan användas istället för tidigare krav om att omges av skyddskåpor
  • Fordon som inte från början var utrustade med transaxel kan inte konverteras till sådant utförande. (En transaxel används mellan motor och växellåda när växellådan sitter monterad baktill i bilen ihopbyggd med bakaxeln)
  • Fordon med fabriksmonterade transaxlar kan skilja på växellåda och diffrential. (Med andra ord är det tillåtet att göra tvärtom mot vad som är förbjudet enligt föregående punkt.)
  • Alla bilar måste ha SFI-godkänd sprängkåpa
  • Alla bilar måste ha SFI-godkänt brandskydd kring växelspak och/eller växellänkage
  • Kameror med bildskärm som går att se inne i bilen är strikt förbjudet
  • Alla bilar måste förses med utrustning för att registrera data för serien. Specifikation för kontakt finns. Data som utvinns ur bilarna tillhör Formula Drift, och är konfidentiella men kan komma att delas med andra team vid bedömning. Orsaken till dataregistreringen är att man vill använda dessa data vid bedömning av svårbedömda situationer och vid kollisioner. Om till exempel leadföraren bromsat eller tappat framdrivningen precis innan kollisionen.
  • Alla bilar skall förses med en huvudströmbrytare, som ska sitta på torpedplåten, nedanför framrutan på förarsidan. (Ändringen är att det tidigare fanns några alternativa placeringar)
  • Den tidigare begränsningen om 12×16 tum för delar i bakvinge gäller nu även ändplattorna
  • Golvet på passagerarsidan måste hållas fritt från exempelvis lustgasflaskor, dräktkylare och batterier
  • Stolar måste monteras enligt tillverkarens instruktioner
  • Golvet får inte förändras, med undantag för Nissan S-chassin, där man får ta bort pressningen för katalysatorn och installera fäste för stol
  • Primär kontroll för brandsläckningsutrustning ska sitta på instrumentpanel, mittkonsoll eller A-stolpen på förarsidan och utmärkas med en dekal bestående av ett rött E med en röd cirkel runt. Om den primära kontrollen sitter på instrumentpanelen eller mittkonsollen ska en sekundär kontroll finnas på A-stolpen på förarsidan, med märkning enligt ovan.

Källa: Formula Drift Pro Technical Regulations 2020 (ändringar i rött)

Det som främst diskuterats i sociala medier är om de tjuvbromsningar som till exempel Chris Forsberg av många beskylls för att göra kommer att upptäckas med den nya datainsamlingen, och vad det i så fall kan leda till. Eftersom det blir problem att samla in den datan så snabbt så att den kan användas vid bedömning av en normal battle så får man anta att det i så fall leder till diskvalificering i efterhand. Det har också diskuterats om den extremt långe James Deane kommer att få problem att montera stolen i sin Nissan S15.

Text: Christer Hägglund – DriftZone.se
Foto: Göran Röjhagen – Deltaphoto.se