Vi pratar med The Norweigan Hammer

0
214

Killen som denna artikel handlar om, körde till sig en andra plats i årets Formula Drift Mästerskap. Han har ett smeknamn som används rätt flitig i Livestreamen av FD, vem pratar vi om då? “The Norweigan Hammer” är namnet, och vi tror de flesta intresserade vet redan vem vi pratar om.

Fredric Aasbø heter han, gjorde sin debut i U.S.A på Global Drifting Invitational 2008. Under säsongen 2010 så vann han Formula Drift Rookie of the Year titeln. Sen dess så har Fredric klättrat snabbt på driftingstegen över hela världen, han är populär bland fansen och en mästerskapsvinnare. Fredric Aasbø kommer från Ski i Norge, men numera så delas tiden mellan Norge och södra Kalifornien.

Fredric tävlade med en Toyota Corolla in 2018, byggd och underhållen av Papadakis Racing team. Papadakis Racing började med drifting under 2004, teamet har vunnit mest av alla i Formula Drifts historik, teamet vann mästerskapen 2007-2008 med Tanner Foust och Fredric Aasbø vann titeln 2015. Bilen “The Rockstar Energy Drink / Nexen Tire Toyota Corolla” är den senaste tävlingsbilen som byggts av teamet som har sin bas i Hawthorne, California.

När inte Fredric kör sin Toyota Corolla hårt, så kan man ibland stöta på han under några av de Gatebilsevents som arrangeras under en säsong. Fredric kommer då med sin fräcka och skarpa Toyota GT86.

Vi tog kontakt med Fredric Aasbø nyligen och passade på att ställa lite frågor om hur hans planer är inför kommande säsongen 2019.

Säsongen 2018, tvåa totalt i FD, hur känns det, och vad tycker du om din insats och resultat?

– Allt som allt, säsongen 2018 har seriöst varit en av de roligaste säsonger, jag har haft bakom ratten. Anledingen är att vi har varit mycket mer aggresiva med våra inställningar på bilen och vi har tagit mer chanser än förut. Förr så hade vi tendenser att spela lite mer säkert. Chansningarna har gått bra och det syns i resultaten.

Vad gör du nu?

– Precis hemkommen till Kalifornien efter 50-80 flygningar runt om hela världen. Så nu sitter jag och jobbar ikapp en del pappersarbete (som denna intervju) och ser till att sköta min träning. Samtidigt så försöker jag hålla en liten distans till bilar och driftingen under lågsäsongen. Jag har lärt mig att hålla en distans till sporten och bilarna under vissa perioder, hjälper mig att bevara hungern och tävlingsinstinkten.

Några planer på att tävla innan nästa säsong av Formula Drift?

– Inga planer just nu, men jag planerar att köra mycket isdrifting som möjligt i Januari och Februari istället.

Är du kvar i Papadakis Racing nästa år?

– Det är planen.

Några andra nyheter kring dig eller teamet 2019 (blir det ny bil tex)?

– Jag skulle kunna berätta, men då måsta jag döda dig…. Skojar bara! Just nu så arbetar vi på våra planer med Toyota USA, vi har några olika förslag på bordet som vi tittar på.

Kommer vi att få se dig på Gatebil 2019, och planerar du att besöka andra evenemang 2019?

– Absolut, vi har stora planer för Gatebil. Vilka av de olika eventen som vi kan åka på är inte bestämda ännu, men vi siktar helt klart på den stora julifestivalen på Rudskogen. Den är ju en av säsongens största höjdpunkter! vi kommer även i samarbete med Toyota Nordvik besöka Sommertreff at Arctic Circle Raceway.

Är det några planer på ombyggnad av din GT86 som du kör på Gatebil?

– Mest underhåll, möjligtvis uppgradering av drivlinan. Min Vingman Erik Nilssen har gjort en grymt jobb och hållt mig på banan under hela året. Vi har haft några mekaniska saker som strulat som toppackningen och att jag monterade oljefiltret fel en gång – det var den sista gången jag fick byta filter, lol. Men Erik och vår mekniker Ole och motorbyggaren Jonus Racing har fixat problemen snabbt varje gång, tack så mycket grabbar!

Under säsongen, hur ser en typisk vecka ut för dig inför en deltävling?

– Jag håller mig långt ifrån festande, börjar fokusera på uppgiften som kommer. Jag tycker om att flyga till tävlingen en dag tidigare än teamet, för att vänja mig med tidsskillnaden. Teamet kommer under onsdagen, redan innan teamet har kommit så har jag redan börja berätta för Stephan, vilken setup jag vill börja med och vad jag tror att vi behöver jobba med (både bilen och min körning som är väldigt viktig att få till). Vi tänker seriöst och företagsmässigt på varje deltävling och planerar utifrån det. Och jag tror att det vad alla i vårt team tycker är roligt. Vi älskar tävlingsmomentet och vår egna strävan att bli lite bättre under varje tävling vi kör.

Om du skulle ge en nybörjare ett tips inom drifting, vad skulle det vara?

– Det är väldigt svårt för mig att bara ge ett tips… Så jag ger dig min lista istället:

1) Överbygg inte bilen, spendera inte för mycket pengar i början. Träna istället på att bli en bra och konsistent förare i den bil du har råd med. Kanske är det en Volvo 240 med svetsad diff.

2) Utvecklad din kunskap i analysering. Lyssna på andra tips, se och lär från andra och var kritisk på din egna körning och förmåga. Då lär du dig själv att utvecklas och bli bättre.

3) Ge tillbaka till dina kompisar och team, gör din resa till deras resa också. Kom ihåg att du kommer ingenstans utan hjälp från team/kompisar – så det bör alltid handla om “Oss” och inte “mig”.

4) Följ det som är roligt, oavsett vad som är roligt för dig – följ det. Det är där som du kommer att bli bra.

Det var alla frågor som vi hade till Fredric Aasbø, men vi bad Fredric att avsluta med några ord:

– Jag är bara en produkt av alla de människor som trott på mig under resans gång. Från Ole på Japan Auto som tog mig under hans vingar för tio år sen, till alla vänner, sponsorer och fans som tror på mig, min familj som jag är skyldig mycket till. Det har varit en häftig resa och jag är nyfiken på vad framtiden kommer att ge! Driftingen är i en god position och det är kul att se nya, hungriga förare växa. Det finns många talangfulla förare som kör och jag är stolt över att få vara en del i denna gemenskap.

Vi tackar Fredric Aasbø för tiden – och önskar han stort lycka till 2019!

Text & Foton: Henrik Andersson, Driftzone
Photo: Larry Chen, Formula drift