Alvin Lægreid: “GDS med de bästa förarna i Norden”

0
1649

Gatebil Drift Series (GDS), är en serie som kördes första gången 2017. Succén var ett faktum och man började tidigt att planera inför 2018. Nyheterna för året är bl a att man har minskat antalet tävlande. Nu återstår det mindre än en vecka innan Gatebil Drift Series 2018 drar igång. En i vårt tycke härlig sak, är att Driftzone kommer även att livestreama alla deltävlingar i Gatebil Drift Series, så håll utkik på vår facebooksida.

Inför denna grymma serie så tog Driftzone kontakt med förare. Denna artikel handlar om Alvin Lægreid, så läs vidare och möt Alvin.

Vi börjar med bakgrunden, vem är Alvin Lægreid och hur kom du in på drifting?
– Som sagt, jag heter Alvin Lægreid, kommer från en liten stad på västra sidan av Norge som kallas Sogndal, ca 3 timmar från Bergen. Allt startade med att jag och mina vänner besökte Gatebilsfestivalerna. Sen så köpte en mycket god vän till mig, en driftingbil och jag hjälpte honom i depån och var med som passagerare. Intresset för sporten växte för varje gång jag var med, så året därpå köpte jag min egna driftingbil… Starten blev på Gatebil i en Nissan S15, sommaren 2009.

– Jag kom snabbt in i körningen, och insåg samtidigt att jag behöver mer kraft. Så jag bytte ut s15 mot en Toyota Supra. Här började jag verkligen lära mig, samtidigt så uppgraderade jag bilen efter varje säsong. Jag lärde mig massor och gjorde alla modifieringar/ombyggnationer själv, denna erfarenhet och lärdom jag fick har hjälpt mig massor..

– Under dessa år så fick jag massor av körtid, bilen har inte alltid funkat felfritt men ihop med uppgraderingar och anpassningar, så har bilen hela tiden blivit bättre. I takt med bilens utveckling så utvecklades min egna förmåga också.

Alvin Laegred

Om du tänker tillbaka, vilka är de bästa höjdpunkter hitintills?
– En av de bästa höjdpunkterna, är definitivt vinsten på Gatebils Breisladd 2014. På pallen var det jag, Kenneth Moen och Fredric Aasbo.

– 2016 körde jag Drift Allstars, de tävlingar som jag körde var Tallin, Riga och Reisbrennen Festivalen (som samtidigt körde tävlingen). Resultaten kunde varit bättre, men min egna erfarenhet och utveckling var enorm från att tävla på denna höga nivå.

Bilen då? Har du kvar samma bil, eller har du byggt ny?
– Supran såldes efter säsongen 2016, samtidigt så började jag bygga på den bil som jag har nu, en BMW 1 E82. Vi lärde oss enormt mycket med Supran, så den nya bilen är byggd med allt som funkade på Supran, motorn flyttades över från Supran och drivlinan byggdes nästan likadant. Driveshaftshop fixade diffen, Strange Engineering löste centrala delen och allt kopplas ihop med Samsonas Sekvensiella växellåda. På Supran så hade vi ingen utvecklad fjädring, så när vi byggde BMW:n så installerade vi Wisefab Nitron R3 3ways fjädring. Jag tror att denna uppdatering var den viktigaste komponenten för bättre väghållning.

– När det kommer till motorn så uppgraderade vi kylningen, vi byggde ny intercooler som kylde bättre när antilag systemet jobbade. Motorn är en 3 liters 2jz vvti, motorbygget gjorde jag tillsamans med min vän Reidar på RFS Performance. Vi byggde om toppen samtidigt med större ventiler och speciella kamaxlar, en Precision 6870 turbo är också installerad, med denna setup så levereras det Kraft i massor (1012 hp och 1167nm på bakaxeln) Testad på Maxxol Boost Racefuel E100. Hjärtat är Maxxecu Pro med grymma inställning gjorda RFS Perfomance.

En stark och konkurrenskraftig bil alltså? men vad gjorde du 2017?
– 2017 var ett test år för oss, vi slutförde bilen lagom till Gatebil Rudskogen (som är Gatebils sk. main event) där gjorde vi också den första testen med bilen, direkt in i tävlingen Tripple Drift Competition. Bilen funkade kanon från första dagen, behövde bara finjustera saker. Den största saken var att bli van med bilen, under säsongen så körde jag massor på lokala tävlingar, driftdays och vi hyrde även ett flygfält under en dag för att kunna testa bilen och justera in allt. Vi lärde oss enormt mycket om bilen och jag lärde mig hur den nya bilen uppför sig.

– Allt som allt så gick säsongen 2017 väldigt bra, vi fick en bil som är testad, klar att visas upp och framförallt så är det en bil som kommer vara konkurrenskraftig. Så säsongen 2018 är jag verkligen nyfiken på att få dra igång.

Ok så vad kommer du köra 2018? Och vilken målsättning har du?
– För oss så handlar denna säsong helt om Gatebil Drift Series, vi kommer göra vårt yttersta och försöka köra alla deltävlingar. Vi har aldrig slutfört en hel serie, vi har alltid missat en tävling och det är inte bra i totalpoängen såklart.

– Målsättningen för 2018, är att göra vårt bästa och såklart hoppas att det räcker till bra placeringar, mitt mål är topp 8-10 i totalen. Förarna i GDS är grymt duktiga och alla är lika sugna på bra placeringar, så det kommer inte bli lätt men vi siktar högt.

Kommer du att köra fler tävlingar/driftdays?
– Jag kommer köra andra evenemang också, men inget som är planerat. Vi kommer och kör om bilen och ekonomin tillåter det under säsongen. Vi kommer försöka köra några deltävlingar i Norska Mästerskapen också, men vilka och när är inte spikat ännu.

GDS har gjort en del förändringar till årets säsong – främst antalet förare, vad tycker du om detta?
– GDS med de bästa förarna i Norden! Namnen på startlistan visar vad du kan förvänta dig, när det kommer till skickligheten hos dessa förare. Det är så många talangfulla förare som verkligen kommer att ge besökarna en grym serie att följa.

– Jag förväntar mig massor av action och superb underhållning för alla besökare, jag tror att denna serie kommer bli tongivande i framtiden, och jag är stolt över att få vara en del av den.

Alvin vill slutligen tacka alla som ställer upp och hjälper han, utan denna hjälp så skulle jag inte kunna hålla på med drifting! avslutar Alvin Lægreid.

RFS-Performance, Maxxol Boost Racefuel, BlanderietAS, NeumannBygg, Lægreid hotell, Sogn Bilskade, Folietec, The Driveshaftshop, HpComosites, Westlake motorsport tires Norway, Daco mekaniske

Alvin finner ni på hans facebooksida: https://www.facebook.com/DriftingAlvin/

Vi tackar Alvin för pratstunden och önskar honom lycka till, Driftzone kommer att följa serien och vi kommer köra livestream från samtliga deltävlingar.

Text: Henrik Andersson – DriftZone.se
Bilder: Alvin Lægreid

Henrik Andersson
Skribent - Fotograf - Filmare. Jag kommer att skapa material till Driftzone, men vem är jag då? En kille som har stort intresse för motorsport och fotografering. Har varit intresserad av motorsporten så länge jag kan minnas.