Dags för Gatebil Drift Series, deltävling 1

0
1158

Gatebil Drift Series, GDS som det förkortas är verkligen på väg att dra igång. När du läser denna artikel så håller hela Gatebils stab på med de sista förberedelserna, inför säsongsstarten av både Gatebil och Gatebil Drift Series.

Från Gatebil Våler 2017, foto: Henrik Andersson

Platsen är Våler Racebana, en bana som har använts länge av Gatebil, och den är trevlig samt inbjuder till massor av racing. Men vad väntar förarna i GDS 2018? Läs vidare och få lite insikt hur banan ser ut, och vad som kommer att krävas av alla förare.

Nu har vi ingen information om hur årets bana kommer att läggas, så vi berättar om 2017 års upplaga på Våler. Vi tror att dom kommer köra samma bansträcka iår, då den är vass och utmanande med några ställen. Som inte ger föraren utrymme för misstag.

Läser du detta på torsdagen den 24/5 så händer det en hel del saker, även för Driftzone. Vi ska sköta livestreamen av just Gatebil Drift Series, den kommer ni kunnna se på vår facebook. Under kvällen så kommer jag (författaren av denna artikel) att kasta in kamerautrustningen i bilen och köra lite drygt 5.50 tim till Våler. Det kommer bli två grymma dagar med massor av vassa bilar och vass drifting – vilket är det perfekta receptet på en grym helg – Nog om det.

Vart var jag? ja banan var det…

2017 så gick banan på övre delen av Våler Racebana, den del som leder in mot målgången. Bansträckningen består av en lång raka där förarna startar, gasar upp i  rätt hög fart inför första initieringen som sker i en rätt snäll höger, men ögat lurar dig. Denna högersväng lutar lite neråt och är en aningen feldoserad, detta gör att har du för hög hastighet och hamnar fel – då är du ute och skottar grus snabbare än du hinner med. Direkt efter denna svepande kurva så är det dags att kasta om bilen för en liten vänster som upplevs som tvär.

Håller du inte i farten här så straffas du rätt omgående i nästa kurva som är en rätt lång och svepande vänster, här gäller det att ha farten med sig och samtidigt låta motorn jobba mycket. När du kommer ur den kurvan så kommer nästa kalldusch, en kort och vass vänster som (i mina ögon ser ut att vara lite feldoserad) är viktig att ha en bra och jämn linje i, annars riskerar du att missa viktig fart inför målgången som kommer direkt efter en snabb och snäll höger.

Banan låter kanske inte så värst hård, men som vi såg 2017 så är den inte alls lätt att bemästra. Men detta är bra för publiken, som kommer att få se hård och vass action från Nordens toppförare.

Vi på Driftzone är på plats, kommer såklart att uppdatera er med händelser under helgen. Tävlingsmomenten kommer att sändas live med start från Fredagens kval och sen lördagens elimineringar.

Text & Bilder: Henrik Andersson