GDS på Mantorp Park: 2020; året för social distansering

0
38

Efter gårdagens kvalificering var det idag dags att gå från 16 förhoppningsfulla förare till en ensam vinnare.

Felix Lindvall var den som satte gårdagens bästa kvalrepa och såg riktigt stark ut. I topp 16 skulle han ställas mot en annan ung talang, Viktor Andersson. Felix såg ut att vara lite väl taggad och gjorde en rejäl avåkning i kurva 1, vilket gav Viktor slagläge. Efter en fin lead av Viktor med en tillika fin chase av Felix stod det klart att misstaget i första åke kostade Felix vidare avancemang.

I femte batteln stod kvaltvåan Tony Averstedt mot kvalfemtonde Mattias Bengtsson. Bedömarna kunde inte skilja dem åt efter battlen så det fick bli en one more time. Där var det Mattias Bengtsson som var starkare och även kvaltvåan blev utslagen.

I övriga battles slog Jimmy Gustafsson ut Martin Frejd, Patrik Freij vann mot David Mellqvist, Andreas Lilja vann mot Viktor Wettemark efter att Wettemark åkt av i båda åken, Johan Ingvaldsson vann mot Henrik Isaksson, Mikael Johansson fick en bye run när Fredrik Persson inte kom till start och slutligen slog Andreas Staberg ut Tobias Olofsson efter en one more time.

I topp 8 gick Jimmy Gustafsson ut mot Viktor Andersson, en battle som bara kördes till hälften och många frågade sig varför, men det visade sig senare att Jimmy tagit en fem minutare, från vilken han kom tillbaka för att vinna. Andreas Lilja slog ut Patrik Freij i en jämn battle. Johan Ingvaldsson mötte Mattias Bengtsson, som gjorde en liten avåkning vid ytterzon 3 i sitt chaseåk. Då Ingvaldsson gjorde sitt jobb i sin chase så var han vidare. I den sista battlen i topp 8 möttes Mikael Johansson och Andreas Staberg, där rutinerade Johansson drog längsta strået. Jag får dock säga att jag aldrig sett Andreas Staberg köra bil som han gör nu. Mycket träning och en lite förbättrad bil verkar ha gjort susen för honom.

Semifinalerna fick ett avbräck direkt då Jimmy Gustafsson bröt och Lilja fick en fribiljett till finalen. I den andra hade Mikael Johansson ett fint leadåk där Johan Ingvaldsson hade svårt att hänga med. I det andra åket fick vi se den, i mitt tycke, bästa chasen i tävlingen, när Mikael Johansson tidvis låg riktigt nära på Johan Ingvaldsson. Johansson vidare och Ingvaldsson klar trea eftersom Gustafsson brutit. Pluspoäng till Ingvaldsson som bjöd på ett riktigt rykande åk och gled inte bara igenom banan.

Finalen kom så att stå mellan rutinerade Mikael Johansson och en av ungtupparna, Andreas Lilja. När Lilja började i Sverigecupen för några år sedan var Mikael Johansson redan svensk mästare och GDS-mästare. Båda har en publikvänlig stil, men Johansson byggde tidigt upp en lucka som Lilja inte förmådde att täppa till riktigt. Johanssons chase var i den här battlen bara marginellt bättre i mina ögon, där även Lilja lyckades rycka åt sig några meter. På prisceremonin meddelades det att det var rutinerade Johansson som var segrare.

  1. Mikael Johansson
  2. Andreas Lilja
  3. Johan Ingvaldsson
  4. Jimmy Gustafsson
  5. Patrik Freij
  6. Andreas Staberg

Som titeln antyder så är ju 2020 året för social distansering. Evenemanget är publikfritt och de teammedlemmar som finns på plats uppmanas att sprida ut sig, vilket ju är bra. Det är dock inte nödvändigt att lead- och chasebil distanserar sig på det sätt som man gjorde i dagens twinkörning. Chaseåken var generellt under all kritik och inte alls i nivå med en del av twinträningen under fredagen. Jag trodde faktiskt att det, trots bristen på tävlingar, skulle vara så att alla de träningstillfällen på bland annat Hamrebanan och Lunda skulle ha gett resultat. Det kan vara så att banan inte bjöd in till bra och nära chasekörning, men som jag nämnde så såg vi en del fin körning på fredagens träning.

Ett stort grattis till Mikael Johansson!

Text: Christer Hägglund – DriftZone.se
Foto: Henrik Andersson, Christer Hägglund – DriftZone.se