Inför Deltävling 3 i Gatebil Drift Series

0
882

Nu kommer vi in på “The final two” deltävlingarna i Gatebil Drift Series, en serie som det är stort intresse kring. Förare från både Norge, Sverige och Finland, säger alla att denna serie är perfekt. Men nu tar vi och tittar lite mer på hur allt ser ut inför GDS Rudskogen, som köres 24-25 augusti.

Så vad kommer förarna att ställas inför? Vem leder och vilka jagar? Vem vinner? Får vi fint väder på Rudskogen?….  Skämt åtsido, vi kan inte svara på allt, men vi kommer kolla närmare på de två första frågorna.

Men innan vi går in på förarna, så ska undertecknad nu försöka ge Er en bild av den tilltänkta bansträckningen, den bansträckning som vi har hört ska köras. Den finner ni på baksidan av berget (berget som publiken har tillgång till mitt i banområdet). Det är här som tävlingen skall köras och starten blir före kurvan som finns längst bort ifrån depåområdet, efter denna högerkurva så kommer första initieringen efter en liten raksträcka.

Det första som möter förarna är en s kurva med en snäll vänster som byter till en snävare höger, för att se gå över till en lång…. vi menar en rejält lång vänsterkurva som sträcker sig hela vägen in i mål.

Det finns saker som kan röra till det för förarna, en av dem är att första delen fram till den lååånga vänstern ligger i en backe och du driftar uppför. Nästa steg är initieringen för den nyss nämnda långa vänstern, den blir i backens slut och över ett krön, som sen planar ut en liten bit, för att sen bli en backe neråt. Denna backe ner utgör nästan hälften av kurvan. Banan avslutas sen efter kurvan (denna långa kurva kallas för karusellen).

Vem kan få fördelar på denna typ av bana? Om vi pratar motorer, så sticker jag ut hakan och säger en stark motor med massor av vrid kan ha fördelar. Dels tar det mycket kraft att köra på drift uppför, men det tar också kraft för att kunna korrigera och hålla driften under längre sträckor. Speciellt om det också blir nivåskillnader i banan.

Hur ser det ut i sammandraget inför tävlingen? Vi går igenom topp 5:

Etta finner vi Joakim Johnsen med 219 poäng, två är Örjan Nilsen med 174 poäng, trea finner vi första svensk Tony Averstedt med 126 poäng, fyra är Jim Olofsson med 120 poäng och Markus Furberg rundar av topp 5 med 113 poäng.

Med två deltävlingar kvar så sitter ingen säker, det är fortfarande många poäng att köra om och om någon förare av dessa får maskinella problem, eller inte kan köra av andra anledningar. Då kan tappet av poängen blir stora.

Vi vet redan nu att Jim Olofsson kraschade bilen hårt under helgens deltävlingen i Drift Masters, den kördes i Torun, Polen. Så om de får ihop bilen till helgen, det vet vi inte – vi hoppas såklart att Jim får ihop bilen och kommer till Rudskogen. Tony Averstedt meddelar att bilen är kollad och den känns bra, han själv har en bra känsla och är sugen på att jaga ihop mer poäng. Men både Joakim och Örjan har såklart samma inställning, och de kommer jobba hårt för att ta mer poäng.

Frågan om vem som vinner och hur vädret blev, det besvarar vi efter helgen.

Ett tråkigt besked i detta, är att Driftzone tyvärr inte kommer livestreama deltävlingen. Vi kommer dock, livestreama finalen på Mantorp Park 14-16 september.

Text: Henrik Andersson, Driftzone
Bild: Björn Billsten, Driftzone