Ivars satsning: ”Man ska lägga sig på en nivå man kan hantera över tid”

0
72

Rickard Ivars är tillbaka på tävlingsbanan. Publikfavoriten från Västerås kommer att köra en hel säsong i Gatebil Drift Series, vilket är den första hela serien på fem år.

Med fina meriter från enstaka deltävlingar i GDS, en tredjeplats i Drift GP på GTR Motorpark och kvaletta i Gymkhana Drift, de båda senare 2017, är han en förare som mycket väl kan lägga sig i toppstriden i årets serie.

Kul att se att du är tillbaka i tävlingssammanhang igen. När körde du senast en hel serie?
-2014 & 2015 – SM och det är de enda åren jag kört en hel serie. Då jag fick en liten son i 2015 bestämde jag att ta de lite piano 2016, Gymkhana vart det enda tävlingsmässiga. 2017 körde jag 3 av 4 deltävlingar i GDS, Drift GP & Gymkahana drift. Gick jäkla bra det året!

2018 fick jag dotter och det var därmed ett planerat pausår. 2019 smög jag igång igen ihop med Alexander Granlund och Team Jspec Driftstars. Ett minnesvärt år med highs and lows där vår nya teamformation betytt allt! Påbörjade även 2019 utsortering av min nya bil vilket jag tagit vidare nu på allvar under vintern.

Du pratar om att du har dragit ner lite på effekten för att få ett hållbarare koncept. Hur pass väl tror du att ditt paket kommer att stå sig i GDS?
-Mja, något oklart än hur det kommer stå sig och lite svårt att förklara hur jag tänker i en kort mening. Men jag brukar alltid vara förespråkare av att man ska lägga sig på en nivå man ser sig kunna hantera över tid. I mitt fall har jag ett arbetsliv som kräver sitt till och så viktigaste av allt min numera stora familj med boende som ska tas om hand. Det vill säga, tid och resurser till drifting behöver jag försöka få att matcha.

Konceptet är en 200sx, med jäkligt fina prylar i chassie , broms och elektronikväg som jag har möjlighet att åka tack vare stöttning ifrån riktiga drömpartners. Motor är en väldigt simpel M54B30 som jag inte är dö-kär i. Svinkort register låg RPM, man får även backa av på vridet för att alublocket inte ska sprängas osv. Men den har trots allt närmare 700 häst på hjulen och man behöver inte få krokodiltåren i ögat om man bombar den, då kan man muttra ihop en ny mitt i säsong. Ihop med kortare register och begränsad effekt borde jag ha investerat i en seq låda som har tight mellan växlarna, alternativt en quickchange så jag kan hitta rätt växel för motorn per bana. Det kan bli lite lotteri, men jag har svårt att bestämma mig för om det är en nödvändig investering eller inte än. Kan bli något jag behöver lösa under säsongens gång.

Kommer vi att se din vanliga, frejdiga körstil som vi är vana att se?
-Ja på ett eller annat sätt (läs utan 1000 häst) ska jag nog kunna framkalla adrenalin ändå, både för mig, medtävlanden och publik. Fann mig en ny inspirationskälla som gjorde entre på Riga-tävlingen i DMEC 2019, en ryss vid namn Gocha Chivchyan.

Richard Ivars

Hur stor fördel tycker du att det är att köra i team med en rutinerad förare som Alexander Granlund?
-Jag har nog inte tänkt på det så förut faktiskt, men när jag nu reflekterar över det så kommer jag nog tävlingsmässigt även att dra stor nytta av att teama med den unge mannen ifrån Karlstad. Han är väldigt noggrann och bestämd i hur saker bör vara, varpå jag själv är lite av en ”inte så noga, nu jävlar drar vi ut och kör som fan”-person! Fast fördelen som betyder mest för mig är att vi har jävligt kul tillsammans.

Kommer vi att få se dig på några fler tävlingar eller event i sommar?
-Nja, planen är all in på GDS.

Vem tror du kommer att bli bäst placerade norske föraren?
-Det är en skrytsam skara norrbaggar Gatebil samlat ihop, hade dock gärna sett någon av deras duktiga jänter med också. Men om jag måste välja faller det naturligt på vår ”broder” Odd-H!

Mina sponsorer:
Jspec & BC Racing

ECU Master, Endless Brakes, MBWAC, Smörjteknik racing, Nuke Performance, Cworx, Sveabil, Suvi Performance, C-Parts och Bakaxeldelar

Text: Christer Hägglund  DriftZone.se
Foto: Henrik Andersson, Robban Strandberg – DriftZone.se