Johan Andersson: ”Gatebil Drift Series är rätt steg för mig”

0
255

Johan Andersson tog hem sin andra SM-titel under 2018. I år så satsar han helhjärtat på Gatebil Drift Series där han kommer vara en rejäl utmanare om slutsegern. DriftZone besökte Johan Andersson i garaget och tog ett längre snack om hans karriär inom driftingen.

I slutet av mars styrde DriftZone bilen mot Linköping för att möta upp den regerande svenska mästaren i drifting. I en nybyggt industrifastighet hittade vi hans team Generation Sideways och Johans röda Nissan S14 som var under renovering. Vi passade på att fråga Johan om varför det enbart blev en satsning på Gatebil Drift Series.

– Grundtanken med mitt körande är att fortsätta att utvecklas. Jag känner att nivån i SM har gett sitt och jag känner att jag behöver ett bättre motstånd än jag kört mot tidigare för att växa som förare, då är GDS rätt steg som samlar de bästa norrmännen mot de bästa svenskarna.

Du hade aldrig några planer på att ställa upp i SM också?

– Det är svårt, det har varit stora ombyggnationer av bilarna, det är för lite tid helt enkelt. Sedan gillar jag att bara vara inställd på en serie, ett mål, det är enklast.

I år är det tredje året som GDS körs, hur ser du på den serien?

– Det verkar som att serien börjar vara väletablerad. Tidigare har jag hört att folk pratat om att det varit svårt med träningstid. Men jag tycker att man borde veta om det när man ger sig in i det eftersom det är Gatebil och mycket folk och det är lite stökigt. Man får ta det för vad det är, det är lika för alla. Jag tycker att det ska bli väldigt intressant med roliga banor, Mantorp, Vålerbanan och Rudskogen, bara fina banor och anläggningar med bra folk vilket jag ser fram emot.

Hur ser du på motståndet?

– Jag hoppas att det blir ett väldigt bra startfält, det är alltid kul att möta de bästa. Det är många fina byggen och många norrmän som har visat framfötterna under förra säsongen. Det har sett starkt ut och det ska bli kul att se, men jag hoppas att det blir svenskt i toppen.

Ifjol dominerade norrmännen, hur ska man få stopp på dem och är de så bra så de ska vara i toppen?

– Jag vet inte för jag tycker ändå att de svenska toppförarna står sig bra mot Norge. Jag tror att Norge och Sverige är väldigt lika när det gäller utvecklingen. Men vi ska göra vårt bästa.

Kan de stora banorna vara något som gynnar norrmännen i GDS?

– Det är mycket möjligt för som vi ser i SM går vi mot mindre och mindre banor. Det kan helt vara en anledning för att norrmännen är vana med att det går fortare och hänger på bättre när det är större. Det är lite annorlunda att hålla 150 än 50 i en kurva och försöka hänga på när det ryker och går fort. Jag gillar när det går fort och jag är riktigt taggad.

Vad gör ni för förändringar på bilen inför säsongen?

– Tanken var att vi inte skulle göra så mycket, som vi alltid säger på hösten. Det har blivit ny MPG växellåda från Sellholm, det ska bli sjukt kul att testa det. Samtidigt har vi bytt bakvagn till en Wisefab, tidigare har vi kört helt original. Den har bara haft några justerbara stag men vi har ändå hängt med bra.

Hur stor skillnad tror du att det blir med alla förändringar?

– Jag hoppas att det blir till det bättre och jag har svårt att tro att det blir något annat. I tidigare starter mot en som Pawel Korpulinski som haft en sekventiell växellåda är det svårt att hänga med i ettan, tvåan och trean då man vill ligga bakom hans stötfångare i första kurvan. För jag har fått sitta och hitta lägena i min låda och den kan vara lite tjurig att få i växlarna. Jag är alltid försiktig om grejerna, kanske för försiktig för jag vill inte att det ska gå sönder.

– Då blir det att man tar det lite lugnt och då blir man frånåkt mellan växlingarna, och då får man dra fullt på varje växel och man åker som en jojo bakom. Har båda sekventiell låda kommer det bli att man kan vara med. Det tror jag kommer att göra att jag får en lugnare initiering både i ”lead” och ”chase”. Vi har strävat efter att bilen ska vara så lugn som möjligt att köra. Kan man bara göra bilen så lättkörd som möjligt tjänar man hur mycket som helst på.

Du blev historisk i och med segern i SM 2018, det var ditt andra SM-guld vilken ingen annan kan stoltsera med. Hur stort är det för dig?

– Det känns jätteroligt. Jag var den första som vann och den första som vann sitt andra guld, det känns riktigt stort. Sedan har jag även två andra platser i SM.


I och med segern i SM fick du en licens till Drift Masters European Championship, hur ska den användas?

– I år har vi tackat nej till DMEC, jag är tacksam att jag fick chansen till en licens och köra där. Jag tycker att DMEC är jämförbart med Formula Drift, för nivån som DMEC håller är lika som FD. Det kanske är lite mer tekniska banor i Europa än i USA. Det är kul att bli inbjuden till en sådan etablerad serie, men tyvärr är det ett lite för stort steg att ta. Både när det gäller ledighet och framför allt med tid.

Är det en serie du skulle vilja testa i framtiden?

– Ja absolut, DMEC är den serien man skulle vilja visa upp sig i. Där ställs man mot alla de bästa, James Deane, Shanahan bröderna och Korpulinski och alla de bästa är i den serien. Målet är att ta sig dit.

Du har testat på Drift Allstars för ett antal år sedan, hur stor skillnad tror du att det är mot dagens DMEC?

– I den tävling vi körde i Drift Allstars var det James Deane mot Piotr Wiecek i finalen. Jag tror att det är samma nivå fast alla har bättre bilar med bättre inställningar på chassin. Alla vet nycklarna till framgång där man vet vad man måste göra med chassin, förut var det att man bara slängde på det där bakvagnarna och framvagn och så körde man. Nu är det finjusteringar som får bilen att prestera som man vill. Jag tror att DMEC är nog det vassaste vi har för tillfället.

Hur långt är du från att genomföra en säsongen i DMEC?

– Förut har det varit med sponsorer, tid och energi. Just nu sitter jag i ett läge där det bara är tiden som fattas. Ror vi bara ihop det med ledighet för det är ett stort team och jag vill ha med mig så många som möjligt till varje deltävling. Det kommer att kosta en hel del att få med sig hela familjen, men löser vi bara det är det nog inte så långt bort.

Då är inte målet för avlägset!

– Det är sjukt för när jag började med drifting var målet Formula Drift, det kändes långt bort. Men nu när man har fått en licens för att köra i en jämförbar serie i Europa sitter man och klagar på att det inte finns tid istället. Det är dumt att sitta och säga att det inte finns tid, men på något sätt får vi försöka att lösa det.

Text: Stefan Lindgren – DriftZone.se
Foto: Stefan Lindgren – DriftZone.se, Dennis Flink – DriftZone.se & Wilfried Butin – DriftZone.se