Johan Andersson leder GDS storstilat

0
133

Johan Andersson har fått en flygande start på Gatebil Drift Series. Efter två deltävlingar har Linköpingsbon kört hem två segrar och totalt 230 poäng. På andra plats i serien jagar Ole Morten Davanger på 141 poäng.

Inför årets säsong tog den regerande svenska mästaren Johan Andersson beslutet att satsa på Gatebil Drift Series. I slutet av maj vann han årets första deltävling av GDS på Vålerbanan. Under den gångna helgen upprepade han samma framgång på Mantorp Park. Men det var en hel del dramatik som låg bakom segern.

– Det var helt otroligt. Under torsdagens träning betedde sig bilen lustigt för första gången på flera år. Vi tappade effekt när vi hade full gas och kunde inte lista ut vad det var. Vi försökte att byta tändspolar under träningen, men träningen var bara två timmar och dom gick åt direkt. Jag fick nog bara ett eller två åk på banan när bilen fungerade. På kvällen bytte vi tändstift och provkörde lite, då började bilen att fungera.

– Skönt tänkte vi! Sedan var det fredag och kvalet var direkt på morgonen. När jag vaknade satt jag nog själv i minst 15 minuter och bara tittade, jag var så orolig för att bilen inte hade fungerat och att jag inte hade kört banan så mycket som jag hade velat. Jag hade inte hunnit träna ett enda ”twinåk”, inget chase eller lead, ingenting. Men första kvalet blev 89 poäng, lite tursamt kanske men det kändes ändå bra. I andra kvalet fick jag 87 poäng, men 89 poäng ledde oss till en andra plats vilket var samma som på Vålerbanan så det håller i sig.

– Under det andra kvalåket märkte jag att effekten började att avta igen, så jag hade en dålig känsla inför Top-16. Men på något sätt lyckades jag att ta mig hela vägen men bilen blev bara sämre och sämre. Vid varje ingång i kurvorna gick det bra när jag hade farten med mig, då kunde jag hålla mig nära i ”chasen”. Men igenom kurvorna och ut ur dom tappade jag varje gång.

Det såg ut som att du satsade mer än du brukade att göra, var det på grund av problemen med effekten?

– Jag visste att skulle jag vara med i toppstriden var jag tvungen att ligga millimeter nära och vara med från början. Effekten fanns inte där och jag kunde inte bli ifrån åkt i starten för jag var tvungen att vara där från början. Det var sjukt svårt att hålla bilen på sladd i de sista ”runsen”.

I finalen blev det seger efter en ”one more time” mot Tony Averstedt, hur kändes finalen?

– Med den motoreffekt som jag hade så hade jag nöjt mig med en andra plats. Efter de första ”runsen” tänkte jag att Tony hade det. Jag tog av mig hjälmen och vi blev nerskickade till starten, jag trodde det var över. Men sedan sa starten att det var ”one more time”. Jag blev helt chockad och då blev jag tvungen att backa tillbaka för att byta däck. Bilen fungerade så himla dåligt i finalen och man vill alltid att finalen ska vara det bästa åket, jag kunde inte göra mer än jag gjorde. Det blev som det blev, men vi tog vinsten i varje fall och det är jag jätte nöjd med.

Hur ser du på inledningen av GDS, två segrar och två andra platser i kvalen?

– Det har nästan gått för bra. Vi gav oss in i den här serien för att vi ville ha bra motstånd, och det är det verkligen. Banorna har passat min körning och jag har fått till det riktigt bra, vi får hoppas att det håller i sig och vi kommer att ge 100% på Rudskogen.

Text: Stefan Lindgren – DriftZone.se
Foto: Wilfried Butin – DriftZone.se

Foto: Dennis Flink – DriftZone.se