Klart hur Gatebil Drift Series 2018 körs!

0
61

2017 var premiäråret för Gatebil Drift Series (GDS), och det var på många sätt ett prov. Dels om det fanns ett utrymme för att köra en serie under Gatebil-evenemangen, och dels hur en sådan serie ska se ut.

GDS 2017, med seriesegraren Mikael Johansson, här jagad av Victor Joensuu. Foto: Emil Åhman

Det är redan klart att SM 2018 inte kommer att ingå i Gatebil eller GDS. Nu presenterar Gatebil fler detaljer om hur serien kommer att se ut och där avslöjas det bland annat att inte heller norska mästerskapet kommer att ingå. Detta beror helt enkelt på att GDS blir en tävling för inbjudna förare från Sverige och Norge, där målet är att bli en professionell serie för de allra bästa förarna från de båda länderna.

Näst bäst placerade svensk 2017 var Jens Stark Junttila. Här i premiären på Vålerbanen. Foto: Henrik Andersson

Premiär i maj 
Schemat ser lika ut som det gjorde förra året, med premiär på Vålerbanan i maj.

GDS deltävling 1 – Gatebil Vålerbanan 25-27 maj
GDS deltävling 2 – Gatebil Mantorp Park 15-17 juni
GDS deltävling 3 – Gatebil Rudskogen 24-26 augusti
GDS deltävling 4 – Gatebil Mantorp Park 14-16 september

På den stora huvudfestivalen på Rudskogen 6-8 juli körs alltså inte heller detta år GDS. Där är den stora tävlingshöjdpunkten istället Gatebil Super 3, lagtävlingen där tre förare kör tillsammans och tävlar som lag.

Tidsschemat har komprimerats något och börjar nu på torsdag kväll med incheckning, teknisk besiktning samt förarmöte. Träning sker på fredag morgon och kval fredag eftermiddag eller kväll. Eliminering top 16 avslutar tävlingen på lördag eftermiddag eller kväll.

Inbjudna förare och wildcards 
Som sagt är GDS 2018 en tävling för inbjudna. Målet är att ha 20 deltagare som kör alla fyra deltävlingarna, med tio från Norge och tio från Sverige. I en första urvalsomgång blir de åtta bästa svenska förarna och de åtta bästa norska förarna från GDS 2017 tillfrågade. Om dessa inte önskar sin plats går frågan vidare till andra förare. Dessutom kommer förare som med tidigare meriter som grund anses passa in att tillfrågas. Den stora möjligheten är dock att förare som utmärker sig i Gatebils frikörning också kan få ett wildcard till att delta i GDS. Totalt är målet att 25 förare kör kvalet till varje tävling, och att elimineringen innehåller 16 förare.

Även Rickard Ivars fick en framskjuten placering i GDS 2017. Här under tävlingen på Rudskogen i september, jagad av Fredrik Myhre. Foto: Camilla Smistad Tofterå – Gatebil.no

Återkommer i programmet 
En av sakerna som fick kritik i samband med GDS/SM/NM på Gatebil 2017 var att det fanns för lite möjlighet till körning och träning under mer ordnade former. Detta löser man till 2018 med att Drifting Pro/Show-heaten kommer tillbaka i det ordinarie programmet. Där kommer deltagarna i GDS få möjlighet till träning, samt att det finns plats för någon extra.

De tekniska reglerna kommer att gälla på samma sätt som de gjorde 2017, det vill säga att de norska förarna bygger enligt det norska reglementet för NM och de svenska enligt det svenska reglementet för Pro-Int/SM. Däremot kommer det att bli egna tävlingsregler för GDS, där Gatebil önskar förenkla vissa delar av reglerna. Av den anledningen kommer antagna förare att få tillgång till en dold grupp på Facebook där bland annat tävlingsreglerna kommer att diskuteras och där förarna får en möjlighet att påverka dessa.

Bedömning
När det gäller bedömning säger Gatebil att man gjort klart med ytterligare en säsong för huvuddomaren Ryan Lanteigne från Formula Drift. Dessutom önskar man gå vidare med Arnfinn Sundin från Norge och Mattias Jönsson från Sverige, men där är statusen mer osäker.

De åtta främst placerade svenska förarna i GDS 2017 var:
Mikael Johansson
Jens Stark Junttila
Rickard Ivars
Victor Joensuu
Jim Olofsson
Alexander Fröding
Pawel Korpulinski
Alexander Granlund

De åtta främst placerade norska förarna var:
Odd-Helge Helstad
Emil Andre Bogen
Christian Bakkerud
Kim Søndergaard
Ørjan Nilsen
Fredrik Øksnevad
Fredrik Myhre
Petter Eriksen

Text: Christer Hägglund – DriftZone.se
Foto: Emil Åhman – DriftZone.se, Henrik Andersson – DriftZone.se, Camilla Smistad Tofterå – Gatebil.no

Webredaktör – Skribent – Fotograf | Sundsvall |
Bevakar allt som händer i Sundsvallsområdet och reser en hel del för att bevaka SM/RM i hela Sverige. Är ibland kommentator på DriftZones livestream.