Lilja: ”Finalen med Averstedt är en battle jag kommer minnas!”

0
332

En som verkar trivas suprabra på den nya bansträckningen på Mantorp Park är Andreas Lilja. Resultaten talar sitt tydliga språk: tvåa, kvaletta, etta. Hör Andreas berätta om den senaste tävlingen!

Vi ser redan Andreas Lilja som en etablerad förare i driftingsverige, men faktum är att 26-åringen från Norrköping bara är inne på sin tredje tävlingssäsong. Utvecklingskurvan har pekat stadigt uppåt och i år har han och den djupblå Toyota Supran levererat både resultat och pangpang som aldrig förr.

Grattis till segern på Gatebil Drift Series andra tävling för året!
-Stort tack!!

Tvåa i första tävlingen, kvaletta och seger i den andra. Du verkar gilla den nya banan?
-Javisst, vi lyckades få till två fina kvalrepor trots att vi hade strul med bilen på träningen. Den nya slingan är utmanande och riktigt snabb! Jag gillar den skarpt

Hur tyckte du att det var att köra i mörker?
-Mörkerkörning var sjukt häftigt och jag hoppas verkligen att det blir mer mörkerkörning framöver! Banan blev lite svårare i mörkret då man inte såg zoonerna på samma sätt som i dagsljuset, man fick försöka komma ihåg vad man hade för fart på kvalet och kopiera det till leadreporna så hade man ett hum om var man skulle placera bilen.

Var det bra att få lite internationellt motstånd i form av danska förare, nu när inte norrmännen kunde vara med?
-Ja, det var superkul att ha några danskar med i startfältet, och roligt att få möta en av dem, Kasper Kristiansen, i topp 4!

Någon battle som du minns speciellt?
-Finalen med Tony Averstedt är absolut en battle jag kommer minnas. Vi båda var laddade till tusen och ville bjuda på en ordentlig final! Vi båda körde hårt och gjorde även några misstag som resulterade i en varsin dirtdrop, men det är sånt som händer när det handlar om att vinna eller bli första förlorare! Haha

Hur har din säsong sett ut annars, med tanke på pandemin, samarbetspartners, och så vidare?
-Säsongen i år har varit tuff, vi har inte fått jättemycket träning då vi inte kunde delta i serien vi hade planerat att köra. Vi körde även motorras på årets första träning, följt av ett växellådsras på en frikörning veckan innan första GDS… Så det känns verkligen bra att avsluta året med en vinst!

Kommer du att köra något mer i år?
-Någon mer körning hoppas vi att få till innan säsongen är över, helst en tävling men det känns svårt att hitta… Vi får se vad vi hittar på, först ska bilen få lite service efter helgens bravader.

Har du börjat göra planer för nästa säsong?
-Vi har börjat smida lite planer och hoppas på att dom ska gå i lås… vi vågar inte gå ut med någonting offentligt ännu ifall det är så att Covid-19 fortsätter att sätta käppar i våra hjul… Men blir det som planerat så blir det riktigt häftigt kan jag utan tvekan säga…

Några du vill tacka eller hälsa till?
-Jag vill rikta ett stort tack till mitt team, familj och samarbetspartners för ett lyckat 2020 och ser fram emot ett rökfyllt 2021!

  • Tenaci Motorsport
  • MaxxECU
  • Bakaxeldelar
  • Sjöberg Motorsport
  • 59 Northwheels
  • Swebolt Norrköping

Och ett stort tack för er för intervjun!

Vi säger tack till Andreas som tog sig tid att svara på våra frågor och önskar lycka till under kommande säsong, vad än de spännande planerna än må vara.

Text: Christer Hägglund – DriftZone.se
Foto: Robban Strandberg, Dennis Flink – DriftZone.se