Mikael Johansson förhoppningsfull: “Provkörningarna har gått över förväntan!”

0
2986

Askungesagan med Mikael Johanssons Volvo 242 fick ett slut i höstas i och med Gatebil på Mantorp Park i september. Redan då stod det klart att Mikael hade något nytt på gång.

Sista tävlingen med Volvon, Gatebil Drift Series och SM på Mantorp Park. Här i twin med Victor Joensuu.
Foto: Emil Åhman

Avslutningen blev dock den allra bästa. Med en fjärdeplats i deltävlingen på Mantorp Park blev Mikael den första att vinna Gatebil Drift Series. I SM-tabellen hamnade han till sist på en fjärdeplats.

På Elmia var det så dags för avtäckning av den nya bilen, och i sponsorn MotorNords monter stod det en BMW E46 i samma orangea färg som Volvon. Under huven satt en Toyota 2JZ, med andningshjälp i form av en snigel på avgasröret bland annat. Ett riktigt potent ekipage alltså, men på många sätt annorlunda än Volvon. Från fyra till sex cylindrar, från stel bakaxel till delad bakvagn, och mycket annat.

Foto: Brad Fridell, Snooken Recordings

Nu drar det ihop sig på allvar till en ny GDS-serie och vi kontaktade Mikael för att få lite koll på läget inför premiären.

Din gamla Volvo har fått pension. Har vintern varit hektisk för att få allting klart i tid?
-Ja, precis Volvon har gjort sitt för tillfället. Vi tog ett beslut i mitten av förra säsongen att bygga en ny bil, en BMW E46 M3. Hektiskt vinter är bara förnamnet. Men med ett fantastiskt team, vänner och sponsorer så blev en dröm verklighet! Och nu står ett monster på fyra hjul på marken färdig för körning!

Vi såg att du testade lite på 5100.se:s premiärkörning på Mantorp. Hur har provkörningarna gått?
-Provkörningarna har gått över förväntan, vi ska göra lite småjusteringar innan Gatebil på Våler. Bilen kändes otroligt snabb så jag ser verkligen fram emot att bli ett med den här bilen!

Foto: Brad Fridell, Snooken Recordings

Snart dags för premiär i Gatebil Drift Series ja. Bilen känns bra. Hur känns föraren då?
-Ja du va ska man säga.. för att sätta sig i en ny bil kändes de faktiskt rätt hemtrevligt!

Laddad och sugen på en ny säsong?
-Jag är otroligt laddad. Ska bli så otroligt kul med nya bilen och få lite sätestid

Du har tidigare sagt att målet är att få just sätestid och att du inte ställer upp några resultatmässiga mål i år. Gäller det fortfarande, trots de positiva testerna av nya bilen?
-Precis som jag sagt tidigare, en bra placering är bara ett plus! Men just i år är det sätestid vi är ute efter!

Norrmännen var framgångsrika i Atlanta, när Ola Jæger vann Formula Drift Pro 2 och Fredric Aasbø var nära att vinna Pro-klassen. När ser vi näste framgångsrike svensk i Formula Drift?
-Ja, så otroligt roligt att det går så bra för både Ola och Fredric! Så grymt gjort av dem! Men frågan… Ja du, den som lever får se!

Jag skulle vilja tack mina sponsorer vänner och familj !! Utan er hade inget av detta varit möjligt!
BJP Race
L-M-R
VCRacing
GIK Turboteknik AB
Nuke Performance
Link ECU
ZRP Rods
Andersson Steels peed
KW Suspension
Gert Stahlgårds Åkeri AB
Jordvärme
Turbin i Väst
MotorNord
Smedby Maskin o Repation
Örnqvist Grafisk Konsult AB
Mocomp
Autoexperten Uddevalla
MT Mekaniska
Kloma däck och fälg
Lackman
Turbo by Garrett
BT 6,0

Text: Christer Hägglund – DriftZone.se
Foto: Emil Åhman – DriftZone.se, Brad Fridell – Snooken Recordings

Webredaktör - Skribent - Fotograf | Sundsvall | Bevakar allt som händer i Sundsvallsområdet och reser en hel del för att bevaka SM/RM i hela Sverige. Är ibland kommentator på DriftZones livestream.