Nilsen jagar Johnsen i GDS: “Vi ska ge allt för att nå hela vägen!”

0
226

Efter två deltävlingar i Gatebil Drift Series är det norrmännen som dominerar. Joakim Johnsen leder och Ørjan Nilsen skuggar tätt bakom.

Foto: Christer Hägglund

Nilsen har haft en fin start på säsongen, men hade lite otur på Mantorp Park. Som vi tidigare berättat om ställde en missad växel till en situation där Nilsens körning ledde till att Jim Olofsson körde av, startfunktionären uppmärksammade att något hände och Ørjan Nilsen visade på stort sportmanship när han på en fråga berättade att det var hans miss som orsakat situationen.

Efter en andraplats på Våler och en tredjeplats på Mantorp är Nilsen nu på jakt efter landsmannen Joakim Johnsen i toppen.

Hur tycker du att det har gått hittills i Gatebil Drift Series efter två deltävlingar Är du nöjd?
-Jag är väldigt nöjd med säsongen hittills i år. Vi har haft några riktiga toppar och ett par lärorika bottennapp. Tävlingen på Våler är den bästa helgen jag kan minnas. Med nybyggd och otestad bil kände jag mig snabbt komfortabel bakom ratten, och det blev till slut en helg där allting stämde. Bortsett från finalen då, hehe…

Foto: Stian Molberg, Molberg Media

Mantorp präglades av tekniska problem. Veckan före blev det lite sömn då vi var tvungna att plocka ur motorn för att laga toppen. Lite barnsjukdomar följde med av stressen, och dessutom hade vi ett glapp i kardanen, sensorer som inte fungerade, och till sist gick fyran sönder i växellådan. Det innebar att jag fick byta tillbaka till en traditionell BMW-växellåda (från en sekventiell låda, reds anm) där synkringarna blev slitna på vägen genom elimineringsstegen. Jag blev besviken när jag åkte ut i top 4 med växellådsproblem, men är i efterhand nöjd med tredje plats.

Du ligger tvåa nu efter Johnsen som vunnit båda deltävlingarna. Hur ska du göra för att gå ikapp?
-Vi har installerat ett antal dirty tricks. Haha, nej då, skämt åsido, vi är väldigt laddade för tredje deltävlingen och ska ge absolut allt för att nå hela vägen. Vi har förbättrat bilen, gjort den mer pålitlig och har gjort ett antal småsaker som kan bli game changers när det gäller. Så nu är det bara föraren det hänger på. Förhoppningsvis är det vår tur att vinna nu.

Både på Våler och Mantorp var du kvaletta. Har du gjort något speciellt för att förbättra din kvalkörning?
-Ja, personligen har jag jobbat en del med fokus och med analys av körningen. Bilen är mycket bättre än den var förra året, och jag känner mig mycket mer överens med bilen, och den gör precis som jag vill. Så svaret är nog en kombination av dessa.

Foto: Christer Hägglund

Nu är det dags för Rudskogen, vad tycker du om den banan?
-Vi hade några roliga battles där förra året! Jag tyckte att den layouten var krävande som lead. Men jag glädjer mig mycket att få testa den nya bansträckningen och hoppas att jag klarar att hitta linjen. Det är en bana som ger möjlighet till täta battles, och det är ju det som är roligt med den här sporten!

Ett par av dina landsmän kör Drift Masters i år. Har du några planer på att ta dig ut i Europa?
-Det är sannolikt att vi ger oss ut lite i Europa nästa år. Att köra Drift Masters hade varit väldigt roligt. Nivån på förarna, bilarna och tävlingarna är något speciellt, och en sådan satsning är inget vi vill göra halvhjärtat. Vi ska göra allt för att få en god grund för att få till en satsning.

Jag vill passa på att tacka alla som gör det här möjligt för mig. Min bror och teamkamrat Mads, Thor-Arne, mor, far, med flera.

Samt alla mina samarbetspartners:
Montera | Buen Partner Vest | BuenGruppen
Hordaland-Chiptuning | Design Studio as | Espeland Rekvisitasenter | MECA Askøy | 59North Wheels | Ingeniørfirmaet R.Torgersen AS | Bergen Rørteknikk As | PSW Power & Automation | Turbofun garasjen | Samsonas Norway | Westlake Motorsport tires Norway | Inst. Håkon Olsen AS | Promotions AS

Text: Christer Hägglund – DriftZone.se
Foto: Stian Molberg – MolbergMedia, Christer Hägglund – DriftZone.se