Ørjan Nilsen: “Otroligt häftigt att vi lyckades som Team”

0
249
Foto: Henrik Andersson

Ørjan Nilsen blev mästare i 2018-års Gatebil Drift Series. Efter en spännande avslutning på Mantorp Park kunde Nilsen snuva Joakim Johnsen på totalsegern. DriftZone har intervjuat den sympatiske norrmannen som fortfarande har svårt att förstå att han vann GDS.

-Wow, det är fortfarande svårt att förstå. Det har definitivt varit den bästa säsongen som vi har haft! Vi har lärt oss mycket och utvecklats tillsammans som ett team, och vi har aldrig haft så roligt som i år. Även med några hektiska dagar mellan tävlingar där vi har haft motorn ur bilen vid två tillfällen har vi lyckats slappna av och hålla fokus. Jag tycker att det här har varit en viktig faktor. Vi arbetade hårt förra vintern och gjorde uppgraderingar som vi kände att bilen behövde. Vi gick in med målet att bli topp 3, och det är så otroligt häftigt att vi lyckades med det som ett team!

Vilken av deltävlingarna är du mest nöjd med?

-Definitivt tredje deltävlingen på Rudskogen. Det var en bana som jag tyckte var utmanande, men den passade perfekt. Topp 16 var en lång utmaning när funktionärerna förlorade kommunikationen strax före min “battle” mot Daniel Sævik i topp 8, vi blev ståendes på startplattan i över 30 minuter. Att hålla fokus så länge var svårt, men den dagen var vi som team riktigt förberedda och hittade ett fint flyt som så småningom fick oss att vinna. Det är årets höjdpunkt för mig!

Foto: Wilfried Butin

Hur har bilen och teamet fungerat under 2018?

-Vi känner att vi har kommit långt med hur bra bilen fungerar och hur teamet arbetar tillsammans. Vi har blivit ett team i år och som förare har jag verkligen varit inriktad på körning. Tillsammans har vi utvecklat systemet och vårt sätt att arbeta med checklistor, bättre beställning av utrustning, investerat i verktyg och gjort systemgolv i vår depåbil. Vi har fortfarande mycket att lära, men jag tycker det fungerat väldigt bra i år!

Blir det en fortsatt satsning på GDS eller har du planer på Europa?

-Vi har varit osäkra om vad vi skulle göra nästa år. Ett tag hade vi planer på att köra i Europa om vi fick ihop budgeten och programmet för det. GDS hade då varit en plan B. Nu satsar vi ett år på GDS och utvecklar oss ännu mer som team och förare innan vi tar ett sådant steg, eftersom det inte är något jag vill göra till 50%. Å andra sidan kommer vi att försöka delta i 1-2 omgångar om DMEC tillåter det, för att få känna på nivån och atmosfären.

Foto: Wilfried Butin

Hur ser du på motståndet i GDS, har det varit tufft?

-Det har varit hård motstånd under 2018, utan tvekan! Förare och team har varit lika hungriga, och då måste du verkligen ge allt för att vinna. Vi vann totalen med endast 6 poäng – det har varit tufft hela säsongen, och det är det som gör det så roligt!

GDS ändrades inför 2018-års säsong där det blev ett mindre startfält, hur positivt var det för tävlingens utveckling?

-Jag tycker det var väldigt bra. 2017 hade vi lite körtid på träning, och jag tycker att nivån var ojämn. Genom att ändra startfältet och krav på förare som kör hela säsongen har vi ett bättre startfält och vi kan alla delta i kampen om mästerskapet. Mycket positiv förändring!

Foto: Wilfried Butin

Vad händer med bilen under vintern, kommer du att fortsätta med samma bil under 2019?

-Vi kommer definitivt fortsätta med samma bil! Bilen har fortfarande mycket potential och vi ändrar inte allt som fungerar. I vinter kommer vi att fokusera på förebyggande och förbättring av lösningar. Vi kommer att gjuta formar och reservdelar, se över motorn, installera en mekanisk bränslepump, etc. Vi kommer också att arbeta mer med inställningen på bilen och göra tester i god tid före säsongen.

Är det några du vill tacka för årets säsong?

Skulle ge ett särskilt tack till Mads (bror och mekaniker) som gör det möjligt, och vidare tack vare Thor-Arne, Andreas, Susann, mamma och pappa!

Slutligen, ett tack till mina partners:



www.montera.no | Buen Partner Vest | BuenGruppen

Hordaland-Chiptuning | Design Studio as | Espeland Rekvisitasenter | MECA Askøy | 59 North Wheels | Ingeniørfirmaet R.Torgersen AS | Bergen Rørteknikk AS | PSW Power & Automation | Samsonas Norway | Westlake Motorsport tires Norway | Inst. Håkon Olsen AS | Promotions AS

Text: Stefan Lindgren – DriftZone.se
Foto: Henrik Andersson – DriftZone.se
Foto: Wilfried Butin – DriftZone.se