Team Lovetap blev fyra på Rudskogen

0
197
I helgens tävling nådde Mårten Stångberg och Team Lovetap sin hittills största framgång i Gatebil Drift Series. I kvalet körde Mårten djupt i zonerna så konerna flög all världens väg.

Stångberg och hans crew fick delarna att hålla så att han kunde prestera på sin favoritsektion av Rudskogen.

DriftZone ville så klart gratulera och kolla tempen på Mårten efter framgången.

Hur hade ni förberett er inför GDS på Rudskogen? I och med att bilen verkar ha haft lite delar som den käkat upp under säsongen.
-Inför Rudskogen var de tänkt att bli lugna förberedelser men pga en oförutsedd resa till Redbull DriftShifters, i Liverpool, där jag var mekaniker för Fredric Aasbø så blev det endast tre kvällar tillgängliga. Under dessa kvällar så var det stora arbetet att flytta inspänningen på kopplingen för att säkerställa att vi inte skulle få kopplingsslir. Annars var det egentligen bara den vanliga genomgången utav chassit med åtdragning och rengörning som gjordes, utöver det så kändes bilen redo.

Våra tidigare problem med drivaxlar verkar ha blivit lösta efter vi började köra begagnade knutar med mer spel i, alla de andra vi testat har varit nya och de vi kommit fram till är att de nyper för att spelet är för tight. Pga vi lagt så mycket pengar på att testa olika knutar i sommar så får vi fortsätta med begagnade tills vi kan köpa riktiga motorsport knutar som tillverkas med mycket mer spel i under vintern.


Vet att den delen av banan som ni tävlade på är en favorit för dig. Hur tyckte du clippingpoints och zoner var placerade jämfört den linjen som du vill hålla när det är friåkning?
-Ja, precis detta är en del av min favoritsektion på Rudskogen-banan, bra flyt och hög fart är vad som gör den rolig! Jag tycker flytet i tävlingslinjen var väldigt bra, den första ytterzonen är placerad för att komplicera linjen lite, men absolut inget som förstörde flowet för mycket.

Vad tar du med dig för erfarenheter från denna framgång, som du kan ha nytta av under SDC-finalen i Sundsvall?
-Jag tar med en härlig känsla utav att vi har visat att vårt chassi och team är konkurrenskraftiga även i toppen av skandinavisk drifting! Nu behövs bara mer sätestid och att fortsätta jobba för få till driftsäkerheten på bilen, vi tar små steg framåt mellan varje event! Det som vi har lidit mest med hela året är en alldeles för liten budget och det gör tyvärr att vi måste kasta in handduken för helgens finalkörning i Sundsvall. Pengarna för resa, däck, soppa och hotell finns inte just nu men jag ska kriga på för att få ihop tillräckligt med pengar för att kanske kunna delta i sista Gatebil Mantorp i september.

Vi får hoppas att Team Lovetap får ihop tillräckligt med pengar så de kan köra på Gatebil Mantorp.

Text: Björn Billsten – DriftZone.se
Foto: Wilfried Butin – DriftZone.se