Gatebil Rudskogen 2019

0
239

Det mest välbesökta Gatebil-eventet i Norge är över. Folk från många olika länder vallfärdade för att uppleva denna folkfest och möjligheten att få mycket körtid. Från tidig morgon kunde man se bilar köra eller drifta runt Rudskogen och under flertalet av dagarna så höll körningen på fram till kvällen.

Besök från Ryssland, Sergey Kabargin

Inför årets event hade jag intalat mig att inte åka upp till Gatebil Rudskogen. Till stor del på grund av att juli är en intensiv månad, med många event som vi vill bevaka.

Att bevaka ett event som Gatebil är svårt som fotograf, när ambitionen är att få bra och varierande bilder på alla bilarna.

Under Drift Show och Drift Line ligger banan till stor del inbäddad i rök och det är endast de första bilarna som man kan ta klara bilder av. Har man tur så hinner det bli en kort gulflagg eller att någon förare kör kylvarv, så att röken hinner lätta.

Team Lovetaps simulator

Depån var även i år välbesökt och en del team har utvecklat sin förmåga att sticka ut lite extra. Bland annat hade Team Lovetap en bilsimulator monterad bak i sin arbetsbuss, Hartman Drifting visade upp en Holinger låda och FastMike hade en info tavla om deras Volvo.

Något som blev allt vanligare ju längre eventet pågick var lappar om Swish och Vipps för att finansiera sönderkörda bilar eller motorer.

Team Datsun, som slutade tvåa i årets Super 3.

All körning började klockan 15:00 på torsdagen, när förarna i Super3 fick två timmar att träna inför kvalet.

En halvtimme innan körningen började fotografer och filmare stationera sig på de platser som man ansåg lämplig. Alla med målet att få unika bilder med en bra bakgrund som tilltalar de som skulle se bilderna. En annan tittade även på vart solen var och vilket håll vinden blåste.

Träningsreporna var varierande och det förekom till och med några singelrepor mitt i all träning.

I kvalet var det tre team som stod ut, Team Toyota, Team Datsun och Team Young & Lovende. Det var även dessa team som tog de tre översta platserna. Tävlingen är en ren show och regler och liknade är sekundärt. Team fick både byta förare och bil. Bara showen kunde fortsätta och publiken var nöjd.

Från fredag till söndag handlade det främst om frikörning, bortsett från Världsmästerskapet i Breisladd.

Odd-Helge Helstad, årets världsmästare i Breisladd

Bilarna stod och väntade inför varje körpass och det var varma och taggade förare som satsade allt när det äntligen var dags att komma ut på banan.

I vanlig ordning skedde det en del avåkningar, däck som trasades sönder när förarna trodde att de säkert skulle funka ett varv till innan man var tvungen att köra in i depån.

En rejäl krock inträffade men säkerhetspersonalen var snabba med att rödflagga och komma till platsen.

Kvalet till världsmästerskapet i Breisladd blev tämligen kort, med nästan 200 förare så gick det smidigt och de flesta höll sig på banan. Efter att ha valt den plats som jag tyckte skulle passa bäst så kom det fram en kon för att markera vart förarna skulle hålla sig. Denna konen hade en tuff kväll och fick känna på både det ena och det andra kjolpaketet.

Nästa Gatebil är den 23-25 augusti på Rudskogen och under den festivalen körs även Gatebil Drift Series.

Text: Björn Billsten – DriftZone.se
Foto: Björn Billsten – DriftZone.se