Joakim Johnsen om GDS 2018 och det nya bilbygget

0
58

Joakim Johnsen hade en bra säsong 2018 med framgångar i Gatebil Drift Series. Nu sker det spännande saker i hans garage, och DriftZone ville höra mer om planerna för 2019.

Du gjorde en bra tävlingssäsong under 2018. Hur summerar du säsongen?
-Vi hade en riktigt bra säsong. Vi fick en bra start och fick med oss segrar från de två första deltävlingarna i GDS. Teamet har gjort ett väldigt bra jobb och vi gick in i den här säsongen utan ett enda mål, förutom att ha väldigt roligt. Och det hade vi! Att vi vann tävlingar var en stor bonus!

Du ledde GDS länge men slutade på en andra plats i serien. Är du besviken över att du inte lyckades behålla första platsen?
-Vi låg på en stabil andraplats och det skulle väldigt mycket till för att vi skulle halka ner, så vi var ganska säkra på den. Jag säger både ja och nej. Vi kör för att ha roligt, och det hade vi. Ørjan som vann är en värdig vinnare och förtjänade verkligen segern! Finalhelgen var inte vår helg, jag kände inte riktigt den rätta gnistan. Vi stod tomma på startlinjen och jag kände inte det rätta trycket, om du förstår. Om jag var lite mätt på bil och tävling eller vad det var, vet jag inte, men jag kände inte något den helgen och förstod snart att vi inte skulle komma att göra något bra resultat. Vi får jobba med motivationen och se vad det kan leda till.

Hur ser det ut inför 2019, blir det en ny satsning i GDS?
-Vi är anmälda till GDS och målet är att ta revansch! Vi vill ju självklart till toppen och ta det ett steg vidare, fortsätta att ha superkul och göra det så bra vi kan. Vi ska vara mera hungriga och slåss hårdare i alla battles!

Du håller på med ett spännande bilbygge, berätta vad det är för bil?
-Ja, absolut! Det är en Lamborghini Huracan Super Trofeo driftingbil. Detta är en bil som blir helt galen. Allt ska vara till punkt och pricka som vi vill ha det, och bilen ska byggas av de allra bästa delarna. Zyrus Engineering är en viktig samarbetspartner här, och de specialiserar sig på att bygga det bästa av Lamborghini. De bygger själva en LP1200-version för bana och väg.

Hur kom du på idéen att bygga en driftingbil av en Lamborghini?
-Det här började som ett skämt mellan oss och Radni på Zyrus Engineering, men det blev snabbt allvar. Vi har ett tätt samarbete mellan utveckling och produktion av bilen, så det här blir riktigt spännande!

Vilka utmaningar finns det med att bygga på en så udda bil, finns det tillgång till delar eller är det mycket specialkonstruktioner?
-Vi har sådan tur att få jobba med Zyrus Engineering, vi ska tillsammans ta fram en framvagn för Lamborghini Huracan med de rätta egenskaperna för drifting. Det blir samma sak med bakvagnen också, så det blir en del forskning och utveckling innan vi är 100% färdiga. Men de har otroligt god kunskap så jag ser hela processen som väldigt lärorik. Allt i chassit blir CNC-fräst aluminium.

Sedan så kommer Zyrus att utveckla ett bodykit i kolfiber till bilen, där det har lagts mycket tid på aerodynamik. Det kommer inte att ha så stor inverkan på vår bil som ska gå i sidled, men en snygg design där aerodynamiken är utvecklad till det yttersta är väldigt roligt! Då vet vi att varje detalj har sin egenskap.

Man kan följa oss på #zyrusengineering, Joakim Johnsen drifting på Facebook, eller jokkejohnsen på Instagram. Där kommer det många uppdateringar med alla detaljer på bilen. Det kommer inte att sparas på något!

Hinner du bli klar med bilen till säsongen eller tävlar du vidare i din BMW?
-Vi ska ha bilen 100% klar och vi fuskar inte med den här bilen. Eftersom mycket specialdesignas och tillverkas så tar det lite tid. Men målet är att bilen ska vara klar att testas under säsongen 2019. Och fram tills dess fortsätter vi med vår BMW E92 M3.

Text: Stefan Lindgren – DriftZone.se
Foto: Björn Billsten, Christer Hägglund – DriftZone.se, Privat