Markus Karlsson om framgången i Breisladden: ”Planen var att tagga ned lite!”

0
85

Tävlingsformen i Breisladden bjuder in till att någon eller några förare som inte är etablerade tävlingsförare lyckas knipa höga placeringar. I år var Markus Karlsson i sin Volvo 240 en av dessa.

Grattis till en bra insats Markus!
-Tack! Alltid roligt när man väl kan mäta sig med de som tävlar någon gång!

Har du varit med i Breisladden på Rudskogen flera gånger tidigare?
-Jag har kört samtliga Gatebils sommarträffar på Mantorp och Rudskogen de senaste sex åren, och även ställt upp i Breisladden på dessa givetvis!

Vad hade du för plan med åket?
-Planen var faktiskt att tagga ned lite då jag känt att de alltid blir att man överladdar och kör bort sig på grund av nerver och att man vill göra bra ifrån sig, och så vidare. Blev att vi tänkte om när de gällde växelval och grepp mot vad jag kört där innan, vilket gjorde att jag kände mig mer bekväm och kunde placera bilen lättare där jag ville ha den.

Kändes det att det var ett riktigt bra åk?
-Föregående år på Rudskogen har man alltid känt att man missat lite i nån del av repan, men det gjorde jag inte denna repa. Jag trodde ändå inte att chansen fanns att den skulle räcka till topp 30 när anmälningarna låg på närmare 200 och så många välkända förare var med och slogs om finalplatserna.

Delad 17:e plats av 192 måste stärka upp självförtroendet?
-Ja, de känns bra absolut! Aldrig känt mig bekväm med denna delen av banan på Rudskogen men verkligen försökt under helgens frikörningar att ändra ingång, linje med mera för att få den att flyta bättre för min typ av körning. Det känner jag att jag lyckats med under helgen, och kvalrepan var ju ett gött kvitto på det!

Vilken placering blev det till slut i tävlingen?
-Jag gick inte vidare till topp 8 under finalen, den repan kändes inte alls lika stabil. Hade problem i starten med att kopplingen slirade lite för mig tyvärr, så jag fick inte till den initieringen jag hade hoppats på. Har inte sett någon lista på allas resultat ännu.

Är det här din största tävlingsframgång?
-Kvalade likvärdigt på Mantorp för något år sedan, 8:e plats tror jag de var. Dock var det inte lika många tävlande den gången.

Du åker i en Volvo 240. Berätta lite kort om bilen.
-Bilen har jag haft i cirka åtta år, började som gatbil reggad med volvofemma. Fortsatte med att ”jag ska bara” och resulterade där bilen står idag. Åkte volvofemma i fem år och utvecklade både mig och bilen mer och mer för varje säsong. Fick förfrågningar på delar jag tog fram och startade firma (MKM) för att sälja dessa. Under åren har jag tagit fram väldigt många produkter genom denna bilen! Volvon blev lite mer som en testpilot för att utveckla produkterna och ta fram nya. De senaste 3 åren har bilen gått med 2JZ med en maxeffekt på ca 940 hästar. Samt mina prylar runtom på hela bilen, upphängningar, fästen med mera.

Text: Christer Hägglund – DriftZone.se
Foto: Björn Billsten – DriftZone.se