Arrangören om Bus 1 2019: ”Säsongen har varit lite upp och ner”

0
106

Bus1 på Mittsverigebanan fortsätter att vara ett av våra oftast återkommande driftingevent. Varje onsdag i juni, juli och augusti kör man, och vi summerar 2019.

Som en arvtagare från det som tidigare hette Onsdagsbus och var en viktig bit i Mittsverigebanans verksamhet redan sedan många år, kom Bus1 till för ett par år sedan när ägarförhållandena ändrades på banan. Tanken är att man ska kunna komma till banan, ta sin bruksbil eller sin racebil ut på banan, eller varför inte sin finbil till utställningen i depåområdet, och umgås med likasinnade.

Kenneth Nilsson, du är speaker på evenemanget, delägare i arrangörsbolaget och presstalesman. Om vi börjar med en allmän summering från er sida, hur tycker ni att säsongen 2019 var?
-Ja du, säsongen 2019 har varit lite upp och ner. För det första så har ju banbolaget lagt ner ett fantastiskt arbete på att förbättra banan med asfalt, ett nytt härligt speakertorn samt en LÄKTARE. Problemet har varit att stora delar av framför allt parkeringsområdet varit en byggarbetsplats med stora grushögar, rivningsvirke och dylikt. Att vi sedan fick kalla regniga onsdagar hjälpte ju inte till, så årets BUS1 hade kunnat vara bättre.

Ni började med att köra drifting på hela slingan igen på prov några gånger. Hur mottogs det tycker ni, av förare och publik?
-Drifting på hela banan togs emot med glädje, av framförallt förarna men även av publiken, vilket vi kommer att fortsätta med under 2020 men det kommer även att göras förbättringar på lilla slingan för att även kunna använda den på ett rytmiskt sätt.

Hur blev utfallet på proven? Vi vet att det var lite problem med skador på banan senast det kördes på hela varvet.
-Skador på banan blev det men förhållandevis små. Nu kommer banbolaget att asfaltera vissa utsatta partier som kommer målas gröna, detta för att minimera ”gruskörning” med åtföljande sopning och sanering. Vi har en mycket bra kommunikation med banbolaget och det finns flera intressanta idéer om nya inslag på onsdagarna! Så vi får se!!

Vi vänder blicken framåt, mot 2020. Hur ser Bus1:s planer ut för kommande säsong? Ett liknande upplägg som tidigare?
-BUS1 på onsdagarna kommer att fortsätta med vissa förbättringar där vi kommer att spetsa till oss med t.ex. fler ”dragplåster” och på det hela ett förhoppningsvis bättre event. Vi är laddade för 2020. Vi kommer att göra en hel del för att förbättra vårt event där vi kommer göra en del för bland annat barnen, då glada barn betyder glada föräldrar. Vi har haft hög kvalitet när det gäller attraktioner på banan med ständigt återkommande duktiga förare både vad gäller banracing men framför allt driftare.

Det har ju hänt jättemycket på Mittsverigebanan de senaste säsongerna, med renovering, nybyggnationer, asfaltering. Känner ni som arrangör någon skillnad i hur ni bemöts av aktiva och publik när anläggningen lyfts?
-Anläggningen i sin helhet har fått väldigt bra kritik från både förare och publik efter allt jobb från både oss och banbolaget.

Stefan Nyblad håller förarmöte

Ni i bolaget bakom Bus1 kommer att köra en avrostning i april under eget namn. Vad är anledningen till att ni delar på det och kommer ni att göra fler event som ni separerar från onsdagsverksamheten?
-Då vi fått propåer från förare från södra delarna av landet att vilja bevista vårt event så satsar vi på en helhelg i april, lördag och söndag 18-19/4 10.00-17.00. Det är för många långt att åka så då prövar vi detta grepp. Namnet på denna helg får vi återkomma om. Finallördagen i september kommer att bli mera, större och bättre.

Vad tycker du är främsta skälet att man ska besöka ett eller flera Bus1-event under 2020?
-Det främsta skälet att besöka BUS1 2020 torde vara att vi spetsar till oss och fortsätter på vår linje som ett publikt event där man ska kunna få sitt motorintresse stillat!!

Vi tackar Kenneth och hoppas på en spännande säsong även 2020 på Mittsverigebanan!

Text: Christer Hägglund – DriftZone.se
Foto: Robban Strandberg, Christer Hägglund – DriftZone.se