Basmange vann Modified i Lycksele

0
481

I norr-norra drifting Sverige är det svårt att inte ha varit i kontakt med Magnus “Basmange” Larsson. Vad det än gäller så är Magnus aldrig sen att slänga in sin hjälp i hatthögen, om det gäller att ragga ihop fler deltagare till ett evenemang eller att någon behöver mekhjälp på en resa till mitten av Europa.

Men även om Magnus är en community-drivare av rang så är han i grund och botten en hårig underdog som kämpar i hård konkurrens i Modified-klassen. Tanken inför den här säsongen var att han skulle ha en ny och fin bil redo att riva loss med, men planerna föll igenom och Magnus fick ta med sig sin 137 hästar starka Ford Sierra till Lycksele Motorvecka.

Resten av historien kan inte vara svår att gissa sig till, Magnus storkörde och imponerade nog på alla som var på plats. En tokstadig tredje kvalplacering, efter ett litet missöde med en missad växel så var det bara att spika ihop kistan och rodda hem eventet!

Förra året så vann Magnus Northern Drift Series i modified, men även om glädjen var stor så kändes en bitter underton när det var så få deltagande att mäta sig med. Men nu har han fått bevisa att det är till stor del förmåga att köra som gäller, vad man arbetar med underlättar men är aldrig ett hinder!

Vi har letat reda på Magnus för att höra lite om hans tankar om helgen som varit och hans storartade seger!

Pallen i Modified
Foto: Otilia Lindblad

Grattis till vinsten Magnus! Vi måste ju börja med att fråga om känslan att vinna från ett sånt motormässigt underläge?
-Tack tack, helt sjukt glad. Överraskad att man kan vinna över sånt motstånd och bilar. Var alldeles tillräckligt glad över att jag tog mig till finalen. Då visste jag att nu är i alla fall en andraplacering i handen. Då vi alla står där framför publik så frågar speakern om jag var glad över att ta mig till finalen, och svaret var självklart ja! Men så ropar han upp mig som vinnare. Det trodde jag verkligen inte, men det var bara att ta emot krans och pokal och sprätta upp på dörren av lycka.

Vill du berätta lite om tävlingen överlag? Hur var motståndet?
-Kvalade in som 3:a av två kval åk. Första åket en stadig 1:a placering och omgång två blev en fjärdeplacering tyvärr, på grund av en missad växel. Men ändå totalt 3:a i kvalen. I topp 8:a stegen mötte jag Olof Eriksson och lyckades slå ut honom. Tufft motstånd.

I nästa battle så mötte jag Johan Renman. Men tyvärr så snurrade han, så jag kunde bara se till att inte tabba mig så var man ju “säkert” vidare. Och japp, så blev det. Men gav allt i alla fall för publiken och lite träning inför finalen.

Finalen blev mot Pontus Östensson, en ny kille från Umeå-trakten med mycket potent bil med 600 hk och styrvinkel och sånt. Men på något sätt så slutar jag som vinnare!

Så jag VANN detta, har sjukt svårt smälta vinsten. Men som folk sagt, kör man med skönt flyt och sätter zonerna mm så går man långt.. MEN HALLÅ JAG HAR 137HK PÅ HJULEN, ska inte kunna vinna över 9st i min klass…

Magnus Basmange Larsson
Foto: Otilia Lindblad

Du har haft en ny bil på gång ett tag nu, vi kan ju anta att den inte blev färdig i tid. Kommer vi få se den färdig den här säsongen?
-Jo, den kommer ut, hoppas nästa år. Har haft otur med värdelösa motorer, så nu har jag hittat en Cheva 350 jag ska renovera upp. Tänkte göra det i vinter, men det är lite svårt att lägga ner energin på projektet när vi har en dotter på 1 år som behöver sin beskärda del. Men tanken är att nu i vinter ska Sierra kombin fixas upp med motor och massa smågrejer som går förbättra. Samt en showlack som kommer blinga bra i solen!

Man ser inte många Ford:ar på banorna runtom i Sverige, vad har fått dig att välja just Ford bilar som dina missiler?
-Min far som fått mig älska Ford. Han har kört rallycross med Ford, först en Escort MK I och sedan en Sierra. Han jobbade även på Ford till 62-års ålder. Så har man haft fel på min Sierra, som jag ägt i 19 år nu (ej tävlingsbilen), så är det bara fråga pappa för att få exakta svar på felet, och pris och hur svårt det är att fixa. Sierran är lättskruvad, så självklart kör man Sierra. Men jag ville bygga en Sierra med V8, då jag gillar jänkebilar, så fick det bli en populär Cheva-motor.

Min bror tävlar och har delat bil med min far. Bilen som är en Sierra som sagt. Sedan köpte han själv även en Sierra Cosworth byggd för drifting, som man även får köra på vägen. Han har kört några drifting-tävlingar han också. Det jag älskar med drifting är ju att man måste inte lägga ut sjuka pengar på dyrt bygge mm, utan man kan ställa upp med något billigt skit.

Om du får ihop den ordentligt, får vi se dig i Sverigecupen på ‘riktigt’ nästa år?
-Hm vet ej, tror inte det. I så fall måste jag bygga in rätt typ av bur. Sedan är jag inte säker på att jag fixar Twin-körning. Kommer nog att vara för rädd om bilen. Men jag lovar inte något, leker med tanken att prova gjuta plastformar på mycket av kombin innan lackering. För det är fort gjort att det blir nåt på bilen. Det såg man ju i Piteå och blir det twin är det ju bra ha formar för att göra ny plast.

OM man ska möta bilar med mycket hästkrafter och bra chassi och nya dyra däck. Mitt bygge med kanske 300 hk och däck från däckhögar så får man nog inte upp nog med fart mm för att hänga med och få bra twinkörningar, då jag nog kommer köra mycket långsammare än dem.  Det är ju även nya bra däck de kör med. Vill inte sporten ska ta upp för mycket pengar då det finns andra hål dit pengar behövs. Men ska nog prova på någon träning och se hur man kan hänga på. Om nån vill ställa upp och så.

För nån bur är jag sugen stoppa in för min egen säkerhet. Inte för man måste i modified men bra för mig själv. Köpte en driftingbur som då var ok, men idag måste man ha in massa mer rör för semi-pro-klassen.

Jag vill passa på att tacka alla sponsorer och speciellt Skellefteå gummi & norrmaskiner som ställer upp mest. Sen givetvis min sambo som står ut med ett tok som mig. Även vänner som hjälper mig med V8:a bygget, utan dom hade inte bilen vart körbar!

Då får vi tacka så mycket för intervjun!

Text: Emil Åhman – DriftZone.se
Foto: Otilia Lindblad