Björn Lersäter: “Att drifta med 4wd är oslagbart!”

0
313

Björn Lersäter är en jämtlänning som säkert en hel del av er har hört talas om på ett eller annat vis. Kanske är du en av de 1,2 miljoner personer som såg ett klipp på Facebook i vintras där han kör sitt senaste bygge på is. Dessutom är han en av relativt få personer som har valt att drifta med fyrhjulsdrift.

Vi på DriftZone bestämde oss för att ta ett litet snack med honom.

Hur började du med drifting?
– Jag byggde den första bilen när jag var 20 år. Det var en Audi S4, jag provade att sladda lite med den men insåg att den var för tung. Nästa bygge var också en Audi, men en S2, den byggde jag när jag var 22. Jag provade den på Mittsverigebanan och insåg att det var jättekul att sladda! Året därefter hade jag hunnit köra lite mer och tyckte då att bilen var för fin för att sladda med, så då blev det ännu ett nytt bygge, denna gång en grå Audi 90. Den bilen körde jag med i två år, och i samma veva köpte jag urquattron som jag började renovera. Jag insåg att jag inte orkade ha två bilar, så jag sålde 90:n och fortsatte jobba med urquattron. Den körde jag också med i två år tills jag kände att jag ville sladda lite igen, men vid det laget hade ”urisen” blivit för fin för bana, men på tok för brutal för gata.

Har du alltid enbart driftat med 4wd?
– Nja, förra året byggde jag och Håkan Karlsson en BMW e28 som vi körde med under sommaren. Visst var det kul men själv tycker jag inte det går att jämföra med 4wd i ”kulhetsfaktor”. Så i vintras blev det ny bil igen, den vita A4:an. Jag har plockat lite grejer från urquattron, som nu är lite mer gatvänlig. A4:an är nu min ”isköra402mdriftbil”!

Vad är det som gör det så speciellt att drifta med 4wd?
– Ja, det roliga är att man har typ ingen aning vart man är på väg eller vart man ska hamna! Sedan är det ju inte så många som sladdar 4wd och det är ju kul att göra det inte de andra gör. Och det bästa av allt är ju att man kan åka baklänges, sedan bara räta upp den och fortsätta!

Hur fungerar olika banor för dig som kör 4wd?
– Mantorp är en rätt svår bana att köra 4wd på, men det fungerar. Mittsverigebanan däremot är ju underbar, många tighta kurvor där.

Vi såg dig köra på Sundsvall Raceway för en tid sedan, där hade du lite problem?
– Ja den banan fungerade inte så bra. Det gick för fort på 2:an och för sakta för att kunna åka 3:an, sen sista kurvan kunde man inte sladda som man ville, för där var det slut på banan.

Nu ska vi skifta fokus och årstid kan man säga. Iskörningsklippet från i vintras – vilken otrolig spridning det fick! Vad tänker du om det?
– Haha ja, polaren filmade med telefonen och jag lade upp det på Facebook som man gjort massa gånger tidigare. Men för att vi skulle kunna dela det på sponsorn Fixits sida så var jag tvungen att göra det offentligt. Delade det på Circles of Power-sidan, och då tog det en jäkla fart helt plötsligt! ÖP (ÖstersundsPosten, reds anm) och massa tidningar ringde, Bilsport hörde av sig med mer, så det var ju inte riktigt planerat, eller väntat! Men det var roligt att det blev så uppskattat!

Och spridning fick det verkligen. Över 1,2 miljoner visningar, över 14 000 delningar, ca 10 000 ”gilla” och ungefär 4 500 kommentarer. Och det är bara på Circles of Powers egen sida.
– Haha, ja jag tror de blev något sånt!

Avslutningsvis, har du några tips att ge till någon som eventuellt skulle vilja drifta med 4wd?
– Ja det finns bara en sak som gäller – att aldrig släppa gasen. Har gjort det själv två gånger och det blev muren båda gångerna! Går inte att styra när man släpper gasen.

Ja, muren är bra att undvika om man vill hålla bilen i körbart skick, det kan vi på DriftZone hålla med om.

– Jag vill även passa på att tacka mina sponsorer! Fixit Transmission, Glas och Ramar, samt Silikonglas System Sweden AB

Med det tackar vi Björn för pratstunden och önskar honom lycka till med sladdandet och bilbyggandet även i framtiden!

Är du nyfiken på hur det såg ut när Björn sladdade sin A4 på isen i vintras? Kolla klippet nedan, och sedan ligger även ett litet bonusklipp strax här under.

Enjoy!

Text & Foto: Erika Näsberg – Driftzone.se

Skribent - Fotograf | Sundsvall | Bevakar händelser och förare i Sundsvallsområdet med omnejd. Täcker framförallt SM/RM och diverse frikörningar.