Bus och framtidstro på Mittsverigebanan

0
2

Igår var det äntligen dags för det första lite större publikarrangemanget på Mittsverigebanan i Härnösand efter ägarbytet. Det var premiär för Bus1, efterträdare till det mångåriga sommarnöjet Onsdagsbus som gick i graven efter förra säsongen.

Eftersom konkurs och försäljning av banan drog ut på tiden fick det nystartade arrangörsbolaget en mycket kort startsträcka för att över huvud taget få ihop ett arrangemang denna sommar. Men det gjorde man i alla fall och ska man se till hur premiären gick så ser framtiden ljus ut. Man klämde nämligen till med publikrekord för en premiär på onsdagsverksamheten på Mittsverigebanan. Det var kö för att komma in och ganska tidigt ropade man ut i högtalarna att man tyvärr inte kunde ta emot fler bilar och motorcyklar för körning på banan. Roligt för arrangören naturligtvis, men tråkigt för de förare som inte fick tillfälle att köra. Vi hoppas att de återkommer så vi får se dem senare under säsongen.

När det är bus på Mittsverigebanan så delar man in körningen i tre olika heat, banbilar, motorcyklar och drifting. En kvart vardera, sedan byte, osv. Nytt för året var en ny driftingslinga. Driftingslingan var dragen mot den ordinarie körriktningen och omfattade endast en del av banan, inte hela varvet som tidigare år. Orsaken är att de nya ägarna till banan genast satt igång med att förbättra vissa delar av banan, och dessa är ännu inte mogna att ta emot driftingbilar som gör dirtdrops. Förarna lät positiva till den nya dragningen, dock blev det tidvis lite trångt på banan på grund av att den var kort. Till nästa år säger man att målet är att ha gjutit kurbs i kurva 1 och 2, vilket ska göra det möjligt för driftingbilarna att köra hela varvet igen.

Vi träffade på Mattias Jönsson, som berättade att han tidigare under dagen träffat banägarna och kommit med tips och råd gällande bansträckning.
-Ja, vi har tittat på lite olika alternativ. Det finns helt klart möjligheter här, och med några få hundra kvadratmeter asfalt och lite andra småförändingar så kan det bli riktigt bra.

Målsättningen från banbolaget är klar, man vill ha stora tävlingar till banan och det gäller inte minst drifting. I periferin talas det om SM/RM-tävlingar och kanske till och med större än så.

Några förarröster om den nya slingan
-Nya slingan funkade absolut att köra på, jag är jättenöjd att de lyckades få ihop några event redan i år! Men tyvärr så fanns det mycket negativt med den nya slingan. Dels så tycker jag det är tråkigt för publiken att bara se en raksträcka och en kurva, resten av banan är inte synlig för publiken på samma sätt som den traditionella banan. Sedan blev det problem med mycket bilar på banan, men man kan inte förvänta sig annat med en kortare bana. Som förare ser jag inget problem att köra den nya slingan säsongen ut. Jag otroligt imponerad på alla arrangörer som gjorde det möjligt att bruka banan redan i år!
Gabriel Sundholm

-Jag var skeptiskt först men det var faktiskt bätte än förväntat! Dock kör jag hellre den vanliga slingan, men bra med tanke på omständigheterna!
Herman Jansson

En klart lyckad premiär var det åtminstone, och vi ser redan fram emot de två återstående onsdagarna 9:e och 23:e augusti, samt säsongsavslutningen den 2:a september.

Text & foto: Christer Hägglund – DriftZone.se

Webredaktör för DriftZone. Fotograf i grunden, som bor i Bergeforsen utanför Sundsvall. Bevakar allt som händer i närområdet och reser en hel del för att bevaka SM/RM i hela Sverige. Är ibland kommentator på DriftZones livestream.