Bus1 på Mittsverigebanan, med drifting på hela banan

0
146

ÄNTLIGEN! Ni vet Gert Fylkings klassiker vid presentationen av Nobelpriset i litteratur varje år. Här passar den minst lika bra.

För så var känslan. Äntligen drifting på hela varvet på Mittsverigebanan igen. Sedan de nya ägarna tog över för ett par år sedan har driftingen fått hålla till i södra delarna av banan. På onsdagarna på Bus1 har man provat lite olika upplägg för att få så bra flyt i körningen som möjligt, behålla värdet för publiken, och såklart säkerheten för förarna, med varierande framgång. Tyvärr missar man de publikvänliga kurva 1, 2 och 3 på banan med det här upplägget. Men ikväll var alltså ordningen återställd och drifting på hela banan igen.

När DriftZone träffar på Kenneth Nilsson, speaker och del av arrangörsstaben för Bus1, i pausen är han mycket nöjd.

-Vilken kväll! Vilken publik! utbrister han glatt.

Och vi kan inte annat än hålla med. När jag kom till banan kl 18, när evenemanget börjar, sträckte sig kön sånär ända ut på E4 och jag fick nöjet att parkera på extraparkeringen söder om banan.

Kenneth berättar vidare att man framöver kommer att använda den lilla driftingslingan och drifting på hela banan vid olika tillfällen. Ikväll var det banracingbilar och drifting, inga motorcyklar, och sannolikt är det just samarbetet med motorcyklarna som gör att man ibland kommer att köra drifting på lilla slingan. Det tar för mycket tid att sopa hela banan efter driftingen innan man kan släppa på motorcyklar.

Vi träffar också Per-Erik Norbäck, styrelseordförande i banägarbolaget, som berättar om satsningarna som gjorts på banan, sedan övertagandet 2017.

-Första året satsade vi enbart på säkerheten. Det var helt enkelt tvunget, så att banan skulle få tillbaka banlicenserna, berättar Per-Erik som fortsätter, medan vi i år har valt att förbättra upplevelsen för publiken. Vår nya läktare har kommit och ligger i hamnen. Om vi har riktig tur så står den på plats redan nästa onsdag!

Förutom läktare har man satsat på nytt torn för speaker och racecontrol, ny kiosk och en hel del annat. En av de större investeringarna var asfalteringen av depån som vi berättade om för någon vecka sedan.

Körningen då? Ja, på banan visade förarna att man saknat drifting på hela varvet. Förutom SM-förarna Herman Jansson och Johan Andersson, fick vi för första gången se Kim Fors nya bygge. Det ser riktigt fint ut och förutom lite barnsjukdomar så såg Kims körning ut som vanligt, vilket är ett bra omdöme. Förutom SM-förarna så var det ett helt gäng andra driftare på varierande nivå, som bjöd på bra körning.

Kvällens Bus1 var också inledning på Nostalgidagarna i och kring Härnösand. Det blir en vecka fylld med olika motorrelaterade evenemang som bilutställningar med olika teman, backtävling och mycket annat.

Text: Christer Hägglund – DriftZone.se
Foto: Christer Hägglund – DriftZone.se