Calle Tornblad – ”För mig är stilen det viktigaste”

0
347

Under Motorklubb Öresunds event på Sturup Raceway, som gick av stapeln i helgen, träffade Driftzone Calle Tornblad som var där med sin BMW.

Calle Tornblad är snart 22 år gammal och bor i Helsingborg i Skåne.

”Bilen är en Bmw e46 330i från 01 som jag köpte helt original och var tänkt som ”bruksbil” men det spårade ur”.

Förändringarna som Calle gjort med bilen är att han har bytt bussningar i både fram och bakvagn. Han har även bytt diffen till en från 320i samt drivaxlarna från 320i då han anser att han bara kör sönder 330i axlarna hela tiden. Eftersom han inte själv kan svetsa ännu, har han tagit hjälp av vänner som har svetskunskaper, för att förstärka bakvagnsinfästningarna. Utöver det menar Calle att bilen är rätt simpel, T parts +55 styrvinkelkitt, svetsad diff, hydraulisk handbroms, rensad på inredning baktill och motormässigt är den original med ett eBay grenrör så runt 250 hp i motor.

Exteriört har Calle fått modda dit en läpp från en Lexus gs300. Sen har han använt sig av dubbla original Bmw e46 kjolar och byggt en egen vinge i plåt. Calle påpekar gärna att vi inte får glömma fälgarna som är ett par RH ZW1 17″ 2 delade split.

”För mig så är stilen det viktigaste på bilen i drifting, det ska vara som en rullande ’car show’ på banan”.

Detta anser Calle att Sverige är lite efter med om man jämför med tex Japan, USA och Polen men tycker det börjar bli bättre och bättre för varje år.

Calle började med drifting när han var 17 år och är nu inne på sitt femte år som förare. Innan dess har han kört simulatorn, sedan han var 13-14 år, vilket han tycker har hjälpt en del. Varför det blev just drifting vet han inte riktigt. Han har alltid gillat bilar och hållt på med mycket extremsporter och han tror själv att det är därför han kom in på drifting.

”Där ju så sjukt roligt och man får sån härlig adrenalinkick”.

Planerna Calle har för 2020 är att bygga bur, bygga turbo på m54an eller swapa i en 1jz. Han ska även sätta på livery som alla han delar garage med, i Clueless garage, kommer köra med. De kommer att ha samma design men olika färger. Skärmar ska bytas fram och bak samt uppfräschning av bilen. Han får se hur mycket han hinner göra och såklart är hans tanke att köra på så många event som möjligt nästa säsong.

Fem snabba frågor:

Favorit driftingförare: Naoki Nakamura
Drömdriftingbil: Toyota jzx100 mark ii
Bästa driftingupplevelsen: Discodans year two utan tvekan
Något jag inte kan vara utan på ett drifting event: däck såklart

Instagram: @Calletornblad och @clueless.garage
Facebook: Clueless garage

Text: Amanda Ewesson – DriftZone.se
Foto: Björn Billsten – DriftZone.se