Elias och Joakim berättar om första tävlingen

0
234

Till sista tävlingen på Pite Dragway hade vi två stycken färska nytillskott i Modified tävlingen i form av Elias Ålund från Boden och Joakim Wikström från Luleå, Elias i en 200sx med en stadig m50 och Joakim Wikström i en Mercedes 190E Diesel.

Joakim Wikströms Mercedes 190E Diesel

Båda förarna imponerade stort och även om Joakim lyckades ta modified-vinsten så var det långt ifrån en storseger då det bara skiljde en poäng mellan förarna när segraren korades! Elias i sin första insats på en riktig bana lyckades ta 66 och 67 poäng i sina två kvalåk och hade han kört Semi-pro istället för modified så hade han kvalat in bra.

Joakim kvalade inte riktigt lika bra, men imponerade ändå på publiken med svartrök så det stod härliga till, en salig blanding av däckrök och svartrök ger fina kontraster och det var något som åskådarna uppskattade!

Vi på DriftZone har lyckats leta upp Elias och Joakim för att ställa lite korta frågor!

Grattis till era fina prestationer!
Joakim Wikström: Tackar!

Elias Ålund: Ja det får man ju ta och tacka för!

Hur kändes det att ställa upp i din första tävling?
Joakim Wikström: Nervöst. Men det var väldigt roligt

Elias Ålund: Det var riktigt skoj faktiskt, jag tänkte först inte ställa upp då jag hade strul med att få ihop utrustning för att få köra men det löste sig tack vare Lars Schöden och då kände jag mig ju nästan lite tvungen att åtminstone prova.

Elias Ålunds Nissan 200SX

Vad var det häftigaste minnet du tog med dig från tävlingen?
Joakim Wikström:  Att man lyckades ta sig till vinsten trots original styrvinklar och endast sänkfjädrar. Allt går med lite vilja

Elias Ålund: Eh, jag skulle nog säga att det var pokalen jag fick med mig hem, och alla tips och tricks man fick av olika människor, förare och icke-förare. Häftigt kanske det inte är, men oerhört uppskattat och riktigt kul att få beröm av några få människor man tidigare följt på sociala medier och hejat på själv. Egentligen var väl allt häftigt då allting var så nytt.

Har du fått blodad tand nu? Får vi ser dig i mer tävlingar nästa säsong?
Joakim Wikström: Jag kommer nog prova på fler tävlingar i framtiden helt klart

Elias Ålund: Haha ja helt klart, det är tanken om allting går ihop. Min tanke är väl att köra så mycket modified-klassade tävlingar som möjligt och försöka få all körtid jag bara kan komma åt så man kan snäppa upp en klass vid något tillfälle, när det blir återstår att se.

Berätta lite om din bil!
Joakim Wikström:  Bilen är en Mercedes 190e 2.6 som jag har en om606 turbo motor i kör en Holset HX40 turbo och 3” trycksystem, 8mm dieselmeken pump, BMW-växellåda och 765 koppling med 6 puck sinter lite kortfattat. Vill man veta mer om bilen har jag projekttråd på garaget.org

Elias Ålund: Det är en 200SX S13 med en 2,8 liters M50 som för tillfället lämnar 470whp. I övrigt är det wisefab framvagn och nissan bakvagn. En semi-pro bil som jag köpt färdig för att enklare komma in i detta och sedan utveckla efter hur jag själv vill att den ska vara.

I modified så kör man ju själv, tror du att du skulle våga dig på twin?
Joakim Wikström: Men lite mer styrvinkel och bättre fjädring och självklart mer övning hade jag nog kunnat prova på även det !

Elias Ålund: Haha ja än så länge trivs jag faktiskt rätt bra själv på banan, men twin är ju så sjukt ballt men tror jag har någon timme kvar innan jag vill prova. I Piteå när vi hade lastat bilen så surrade jag snabbt med Albert Häggbom innan jag begav mig och skojade då med han att han skulle få vara först i folkracedebuten när det gäller att prova på twin haha!

Vad skulle du säga till någon som sitter hemma med en duglig bakhjulsdriven bil som inte riktigt vågar åka på en tävling?
Joakim Wikström:  Åk! Jag var nära på att inte fara för jag var orolig att skämma ut mig men sen tänkte jag: Vad spelar det för roll? Alla kör ju sin första träning någon gång!

Elias Ålund: Haha ja vad skulle man ha sagt.. prova helt klart! Människorna inom motorsporten är oerhört hjälpsamma och positiva och det finns alltid utrustning att låna till exempel, då problemet ofta verkar kunna vara brist på hjälm t.ex. Och att det är betydligt roligare att köra än att vara åskådare. Har ju faktiskt provat båda!

Då ser vi på DriftZone fram emot att se er på banan nästa år också, om ni har några sponsorer ni vill nämna så går det utmärkt!
Joakim Wikström: Inga sponsorer.

Elias Ålund: Rosenqvist Försäljning och Fyrkantens Gravyr & Reklam är de jag vill tacka nu och ser framemot att få fortsätta ha med mig. Ser positivt ut inför nästa säsong angående sponsorer, bara jag får komma igång.

Text: Emil Åhman – DriftZone.se
Foto: Emil Åhman – DriftZone.se